Programplaner og emneplaner - Student
DLT6100 Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education
- Studieprogram
-
Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæringDigitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom dette emnet oppøver studentene kunnskaper og evner innenfor Grunnleggende årsregnskap med Excel slik at de selv kan føre et enkelt regnskap. Etter fullført emne skal de videre kunne gjøre rede for årsregnskapets innhold, regnskapsprinsipper og vurderingsregler, og de skal kunne analysere og vurdere en bedrifts økonomiske resultat og stilling.
Undervisningsspråk er norsk.
Læringsutbytte
Ingen forkunnskapskrav.
Innhold
Studiet er et nettbasert deltidsstudium over ett semester, og både introduksjon av fagstoff, samhandling, veiledning, og innlevering av arbeidskrav og eksamen vil være nettbasert.
Studiet kan tilbys både i høstsemesteret og i vårsemesteret, og eksamen er ved avslutning av emnet.
Sentrale temaer i studiet:
- Gjeldene regler, lover og planer knyttet til opplæring og digitale lære- og hjelpemidler
- Lese- og skriveutvikling og tilrettelegging;
- Leseopplæring og bruk av digitale verktøy;
- Digitale bøker, læringsressurser og hjelpemidler for elever med språk-, lese- og skrivevansker
- Nettbaserte verktøy for å lage læringsressurser og undervisningsopplegg
- Bruk av video og videoredigering
- Dybdelæring og læringsstrategier
- Digital undervisning og samhandling
- Trender og utviklingstendenser knyttet til teknologiutvikling og bruk av digitale lære- og hjelpemidler
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning i skolen
- Innovasjons- og utviklingsarbeid i skolen og organisasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til hvorfor regnskap er nødvendig
- kjennskap til bilagsføring og regnskapsavslutning
- grunnleggende kjennskap til relevant lovverk og forskrifter i forbindelse med regnskapsføring
- kjennskap til standard kontoplan
- kjennskap til behovet for regnskapsanalyse og hvordan dette gjøres
- kjennskap til nytten økonomer har ved bruk av regneark
Ferdigheter
Studenten kan
- foreta enkel bilagsføring og avslutte et regnskap
- komme fram til endelig saldobalanse for vanlige kontoer med standard kontonummer, og med den som utgangspunkt sette opp et resultatregnskap og en balanse.
- lese og forstå innholdet i en kontantstrømanalyse
- bokføre de mest vanlige transaksjoner
- foreta periodiseringsposteringer i forbindelse med en periodeavslutning
- forklare sammenhenger mellom transaksjoner og deres påvirkning på resultat og balanse
- foreta årsoppgjør med enkle årsoppgjørsposteringer og disponering av overskudd i aksjeselskaper
- stille opp gruppert resultat og balanse i samsvar med regnskapslovens bestemmelser
- behandle sentrale regnskapsmessige måle- og vurderingsproblemer
- gjennomføre tilrettelegging og korrigering av regnskapstall for analyseformål
- beregne sentrale nøkkeltall i forbindelse med en regnskapsanalyse og gjøre en vurdering av en bedrifts lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet
Generell kompetanse
Studenten kan
- utføre og forstå hvordan årsregnskapet bygges opp med bilagsføring og avslutning til resultat og balanse
- forstå innholdet i et årsregnskap ved å utføre en regnskapsanalyse
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det undervises i plenumsforelesninger. Excel-timer og oppgaveløsning blir avholdt i grupper med veiledning av studentassistenter.
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen. I besvarelsen skal studenten presentere prosjektet og reflektere over utfordringer, suksessfaktorer, videreføring og spredning av tiltaksarbeid/opplæring ved anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen. Refleksjonen skal relateres til relevant teori/empiri og studiets læringsutbytte.
Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon (sammensatt tekst) som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst//lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10-15 minutter eller etter avtale med emneansvarlig.
Ny og utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven, ved senere forsøk må det skrives ny prosjektoppgave
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er en skriftlig skoleeksamen på 4 timer.
Vurderingsuttrykk
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Sensorordning
Gradert skala A - F