EPN-V2

DLT6100 Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education
Studieprogram
Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom dette emnet oppøver studentene kunnskaper og evner innenfor Grunnleggende årsregnskap med Excel slik at de selv kan føre et enkelt regnskap. Etter fullført emne skal de videre kunne gjøre rede for årsregnskapets innhold, regnskapsprinsipper og vurderingsregler, og de skal kunne analysere og vurdere en bedrifts økonomiske resultat og stilling.

Undervisningsspråk er norsk. 

Læringsutbytte

Ingen forkunnskapskrav.

Innhold

Studiet er et nettbasert deltidsstudium over ett semester, og både introduksjon av fagstoff, samhandling, veiledning, og innlevering av arbeidskrav og eksamen vil være nettbasert.

Studiet kan tilbys både i høstsemesteret og i vårsemesteret, og eksamen er ved avslutning av emnet.

Sentrale temaer i studiet:

  • Gjeldene regler, lover og planer knyttet til opplæring og digitale lære- og hjelpemidler
  • Lese- og skriveutvikling og tilrettelegging;
  • Leseopplæring og bruk av digitale verktøy;
  • Digitale bøker, læringsressurser og hjelpemidler for elever med språk-, lese- og skrivevansker
  • Nettbaserte verktøy for å lage læringsressurser og undervisningsopplegg
  • Bruk av video og videoredigering
  • Dybdelæring og læringsstrategier
  • Digital undervisning og samhandling
  • Trender og utviklingstendenser knyttet til teknologiutvikling og bruk av digitale lære- og hjelpemidler
  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning i skolen
  • Innovasjons- og utviklingsarbeid i skolen og organisasjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kjennskap til hvorfor regnskap er nødvendig
  • kjennskap til bilagsføring og regnskapsavslutning
  • grunnleggende kjennskap til relevant lovverk og forskrifter i forbindelse med regnskapsføring
  • kjennskap til standard kontoplan
  • kjennskap til behovet for regnskapsanalyse og hvordan dette gjøres
  • kjennskap til nytten økonomer har ved bruk av regneark

Ferdigheter

Studenten kan

  • foreta enkel bilagsføring og avslutte et regnskap
  • komme fram til endelig saldobalanse for vanlige kontoer med standard kontonummer, og med den som utgangspunkt sette opp et resultatregnskap og en balanse.
  • lese og forstå innholdet i en kontantstrømanalyse
  • bokføre de mest vanlige transaksjoner
  • foreta periodiseringsposteringer i forbindelse med en periodeavslutning
  • forklare sammenhenger mellom transaksjoner og deres påvirkning på resultat og balanse
  • foreta årsoppgjør med enkle årsoppgjørsposteringer og disponering av overskudd i aksjeselskaper
  • stille opp gruppert resultat og balanse i samsvar med regnskapslovens bestemmelser
  • behandle sentrale regnskapsmessige måle- og vurderingsproblemer
  • gjennomføre tilrettelegging og korrigering av regnskapstall for analyseformål
  • beregne sentrale nøkkeltall i forbindelse med en regnskapsanalyse og gjøre en vurdering av en bedrifts lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utføre og forstå hvordan årsregnskapet bygges opp med bilagsføring og avslutning til resultat og balanse
  • forstå innholdet i et årsregnskap ved å utføre en regnskapsanalyse

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det undervises i plenumsforelesninger. Excel-timer og oppgaveløsning blir avholdt i grupper med  veiledning av studentassistenter.

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen. I besvarelsen skal studenten presentere prosjektet og reflektere over utfordringer, suksessfaktorer, videreføring og spredning av tiltaksarbeid/opplæring ved anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen. Refleksjonen skal relateres til relevant teori/empiri og studiets læringsutbytte.

Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon (sammensatt tekst) som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst//lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10-15 minutter eller etter avtale med emneansvarlig.

Ny og utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven, ved senere forsøk må det skrives ny prosjektoppgave

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen i emnet er en skriftlig skoleeksamen på 4 timer. 

Vurderingsuttrykk

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Sensorordning

Gradert skala A - F