EPN-V2

DKL6000 Digital kompetanse for lærere Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Skills for Teachers
Studieprogram
Digital kompetanse for lærere
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Godkjent av fakultetets studieutvalg 3. juli 2013. Etablert av dekanen 3. juli 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i fakultetets studieutvalg 17. november 2014. Redaksjonelle endringer lagt inn 20. februar 2019. Gjeldende fra høstsemesteret 2019.

Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse er sentral for lærerens profesjonsutøvelse i lærerens daglige arbeid med planlegging, administrasjon, undervisning og evaluering, men også for utvikling av lærerens kompetanse mer generelt. (profesjonsutvikling). Denne kompetansen er en forutsetning for integrering av digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i alle fag og på alle nivåer i grunnskolen.

Det blir lagt vekt på å gi innføring i grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy og ressurser. Videre drøftes problemstillinger som kan gi perspektiver på muligheter og utfordringer ved integrering av slike verktøy i skolen. Studentene skal oppnå fortrolighet med bruk av digitale enheter og skolerelevante programmer og nettressurser. Gjennom studiet skal studenten kunne legge til rette for undervisning og læring som utvikler elevenes kompetanser for fremtiden. Emnet gir en innføring i pedagogisk bruk av digitale verktøy med vekt på nye arbeidsformer og lærerens rolle i digitale omgivelser. Teknologiens betydning for skole, barnehage, samfunn og arbeidsliv inngår også i emnet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • forståelse for hva digital kompetanse innebærer for skole og læring
  • inngående kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy i skolen
  • kunnskap om teorier om arbeids- og læringsformer ved bruk av digitale verktøy og ressurser
  • kunnskap om digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk og nettvett i skolen
  • kunnskap om etiske og kulturelle problemstillinger relatert til digitale omgivelser

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke digitale verktøy i eget administrativt arbeid
  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med digitale verktøy
  • utvikle og bruke forskjellige arbeidsmåter med digitale verktøy som fremmer elevers læring
  • ta i bruk digitale verktøy for tilpasset opplæring
  • være rollemodell ved bruk av digitale verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta ansvar for egen læring, gjennom å ta seg fram der lærestoff ikke er ferdig tilrettelagt
  • kan bruke digitale verktøy som grunnleggende ferdighet og i samspill med andre grunnleggende ferdigheter
  • har reflekterte holdninger til pedagogisk bruk av digitale verktøy og ressurser
  • har reflekterte holdninger til teknologiens betydning for etiske problemstillinger i skole og samfunn
  • kjenner til de metode- og rolleendringene som bruk av teknologi medfører i skole og opplæring

Innhold

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

1. Plan for praksis og selvvurdering: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås. Plan for praksis og selvvurdering leveres praksisveileder og universitetets veileder i opprettet mappe på canvas senest 2 virkedager før den aktuelle samtalen.

2. Faglig oppgave med utgangspunkt i egen masteroppgave rettet mot fagfellesskapet eller allmennheten. Oppgaven gjennomføres av samme studentgruppe som har skrevet masteroppgaven. Gruppen kan velge mellom poster eller muntlig presentasjon.

3. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at de beskrevne kvantifiseringskravene i emnet er tilfredsstilt.

4. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier

Veiledning i praksisstudier

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i midtvurdering og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Universitetets veileder tar initiativ til inntil en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er nettbasert og basert på egenaktivitet fra studentene. Det tilbys ressurser i form av innledende tekster og instruksjonsvideoer i ferdighetsorienterte emner. Teoretiske emner blir presentert med tekster med tilhørende pensumlitteratur. Til hver modul vil det bli gitt praktiske og/eller teoretiske øvingsoppgaver som skal leveres individuelt. Noen av disse oppgavene inngår i arbeidskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter fire godkjente arbeidskrav:

En innleveringsoppgave for hver modul:

  • Modul 1 - skriftlig oppgave (1500-2000 ord) og diskusjonsinnlegg (50-200 ord). Fagartikkel og diskusjonsinnlegg om digital kompetanse og læring.
  • Modul 2 - undervisningsopplegg og notat med begrunnelse og refleksjon over bruk av digitale verktøy (1500-2000 ord). Sammensatte tekster skal inngå i undervisningsopplegget.
  • Modul 3 - undervisningsopplegg med instruksjonsvideo (2-4 minutter) og notat med begrunnelse og refleksjon (1500-2000 ord) om koding og/eller digital tallbehandling.
  • Modul 4 - undervisningsopplegg, med vurdering av digital læringsressurs og notat med begrunnelse og refleksjon over bruk av digitale verktøy (1500-2000 ord).

Studenter som har gjennomført arbeider som tilsvarer arbeidskravene i tidligere lærerutdanning har anledning til å søke om fritak fra de aktuelle arbeidskravene, jf. lov om universiteter og høgskoler § 3-5 (2).

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er) som oppgis ved studiestart. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Dette gjelder også studenter som kan dokumentere sykdom ved fristens utløp. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, og som ikke kan dokumentere sykdom, får ingen nye forsøk.

Vurdering og eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Det avlegges avsluttende eksamen etter ett semester for studenter som tar dette emnet på heltid. For deltidsstudenter avlegges avsluttende eksamen etter to semester.

Avsluttende vurdering etter fire moduler er en individuell muntlig/praktisk eksamen på inntil 45 minutter med en forberedelsestid på to virkedager. Studenten forbereder en presentasjon av et tildelt emne. I tillegg eksamineres studenten i 1-2 emner som velges ved trekking under muntlig eksamen.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.

Hjelpemidler ved eksamen

Hensikten med dette emnet er at studenten videreutvikler kunnskap, forståelse og mestring av ferdigheter fra de foregående emnene og får en fortrolighet med yrkesutøvelsen på et helhetlig og avansert nivå. Ved studiets slutt skal studenten kunne ta selvstendig ansvar for jordmorfaglig yrkesutøvelse. Praksisstudier i dette emnet har en varighet på 7 uker.

Vurderingsuttrykk

Alle emner unntatt MAJO5900 Mastergradsoppgaven må være bestått.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • analysere faglige problemstillinger innen jordmorprofesjonens kunnskapsområde og virksomhet
  • drøfte hvordan svangerskap, fødsel og familiedannelse kan forstås og bevares som normale prosesser
  • identifisere betydningen av ledelse, samarbeid og brukermedvirkning i jordmorfaglig yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • arbeide selvstendig og kunnskapsbasert innen jordmors fag- og funksjonsområde i tråd med juridiske krav og yrkesetiske normer
  • veilede selvstendig om foreldreskapets utvikling, kvinners reproduktive helse, seksualitet og familieplanlegging i tråd med brukernes behov

Generell kompetanse

Studenten

  • gjennomføre selvstendig avanserte jordmorfaglige arbeidsoppgaver i samarbeid med brukere
  • utøve faglig forsvarlig jordmorvirksomhet i tverrfaglig samarbeid
  • analysere etiske utfordringer og initierer etiske diskusjoner
  • reflektere over og er kritisk til kunnskapsutvikling og forskning
  • kommunisere og formidle forskningsresultater fra egen masteroppgave med fagfellesskapet og til allmennheten

Opptakskrav

Arbeids- og undervisningsformene består av brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Følgende informasjon gjelder for alle praksisemnene i studiet

Det skilles mellom ferdighetstrening og praksisstudier som beskrevet nedenfor.

Ferdighetstrening

I simuleringssenteret skal studenten tilegne seg jordmorfaglige ferdigheter som grunnlag for praksisstudier. Ferdigheter er personlig kunnskap som den enkelte utvikler gjennom utprøving og egen erfaring. Dette innebærer at studenten øver på og reflekterer over sentrale ferdigheter for yrkesutøvelsen. Ferdighetstrening og øvelser kan f.eks. gjennomføres i universitetets simuleringssenter og i samarbeidende foretak i spesialisthelsetjenesten.

Praksisstudier

Studenten skal oppøve praktiske ferdigheter i forbindelse med jordmorvirksomhet på ulike arenaer. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet. Praksisstudier skal gi studenten kompetanse i å integrere forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse, og tilegne seg erfaringsbasert kunnskap og anerkjenne brukerkunnskap. For å utvikle handlingskompetanse og -beredskap i jordmorfag vil det være en kontinuerlig veksling mellom teoretisk fordypning og kompetanseutvikling i praksisfeltet. Praksisstudiene er organisert i perioder på henholdsvis 13 uker i MAJOPRA1, 7 uker i MAJOPRA2, 13 uker i MAJOPRA3 og 7 uker i MAJOPRA4.

Praksisstudier kan foregå på ulike steder i landet og i utlandet.

Veiledning i praksisstudier

Praksisstudiene er veiledet. Universitetet har i henhold til lov om universitet og høgskoler ansvaret for endelig vurdering av studenten. Det vises til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet, Kapittel 8. Veiledet praksis. Antall forsøk.

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor (evt. flere) fra det kliniske felt (praksisveileder). Disse samarbeider om tilrettelegging av læresituasjoner i praksisstudiene. Studenten får jevnlig veiledning og tilbakemelding underveis, slik at han eller hun hele tiden er orientert om hvordan hans eller hennes nivå er i forhold til læringsutbyttene for emnet.

For hvert emne i praksisstudier skal studenten i samråd med universitetets veileder, praksisveileder og/eller studentansvarlig ved praksisstedet sette opp egen plan for praksis. Plan for praksis må være i tråd med utdanningens læringsutbytte for hvert emne og læresituasjoner i den enkelte periode. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler.

Tilstedeværelse i praksisstudier skal turnusplanlegges. Studenten går vakter både dag, kveld, natt og helg og følger turnus til sine praksisveiledere.

Krav til praksissteder

For å bli godkjent som praksissted kreves følgende: Virksomheten drives i tråd med aktuelle helse- og sosialpolitiske føringer; den har tilfredsstillende faglig nivå og har kvalifiserte veiledere og ønsker å inngå i aktivt samarbeid med universitetet om kunnskapsutvikling og forskning.