EPN-V2

DKHO6200 Three-dimensional form Course description

Course name in Norwegian
Tredimensjonal form
Study programme
Arts and Crafts
Further education for teachers in design, arts and crafts
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til tredimensjonal form, der romforståelse, håndverksferdigheter og designprosesser inngår. Gjennom arbeid i emnet erfarer studenten hvordan man kan jobbe med innovasjon i kunst- og designprosesser. Praktisk skapende arbeid med form, teknologi og håndverkstradisjoner vektlegges. I emnet legges det vekt på utvikling av nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom skapende prosesser. Arbeid med kjerneelementer, vurdering, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer står sentralt.

Innhold:

  • Arkitektur, skulptur, design og miljø.
  • Skapende arbeid med arkitektur, skulptur og design.
  • Digital formidling av arkitektur, skulptur, design og miljø.
  • Innovasjon og entreprenørskap.

Required preliminary courses

The following coursework requirements must be approved of before the student can take the exam:

  1. 80 % attendance and participation in face-to-face weeks and virtual sessions.
  2. Completion of the weekly required tasks on the digital learning platform during the 12 weeks of the course. Preparation, attendance and presentation will be 3 hours on average per week. This may consist of e.g. answering questions after reading the required texts, watching short videos, attending online presentations, writing of wikis, participation in forums, writing a group glossary, reflecting on one’s own learning process, taking tests and quizzes etc. The purpose of all assignments is to actively participate in the course, to provide opportunity to interact and share experience and ideas with other members and also use the German language in context and thus improve one’s own language skills. The completion of the weekly assignments is compulsory, and all weekly assignments must be completed before taking the exam. The weekly tasks will be announced one week in advance.
  3. In addition a (digital) portfolio has to be produced out of these obligatory assignments.

The coursework requirements may be revised once if the first version is not approved. See also point 8 in the programme description for further information.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om skapende arbeid og innovasjon gjennom kunst- og designprosesser.
  • har kunnskap om muligheter innen ulike håndverksteknikker med harde, myke og plastiske materialer samt digital teknologi.
  • har kunnskap om tilrettelegging av undervisning forankret i kjerneelementene, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.
  • har kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur kan gi grunnlag for å ta bevisste valg som forbruker og medborger og i eget skapende arbeid.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beherske ulike håndverksteknikker og verktøy i arbeid med ulike materialer, og legge til rette for praktisk arbeid i undervisning.kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og eget praktisk skapende arbeid i tredimensjonal form.
  • kan visualisere og formidle egne prosjekter gjennom arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy.
  • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver med utgangspunkt i kjerneelementer, kompetansemål, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan arbeide systematisk for å tilegne seg motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette en idé til ferdig produkt i ulike materialer.
  • kjenner til ulike problemstillinger knyttet til forbruk og bærekraft samt gi elevene grunnlag for å gjøre etiske valg i arbeid med teknologi, materialer og produktutvikling.
  • har kjennskap til hvordan ulike kulturuttrykk speiler og former kultur, samfunnsutvikling og folks identitet.
  • kan dokumentere og formidle ulike uttrykk, retninger og tradisjoner innen fagområdet kunst og håndverk.
  • har kjennskap til digitale medier som redskap for kommunikasjon og læring i undervisningen.

Teaching and learning methods

Examination support material is permitted in part 1 of the exam.

Course requirements

Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Arbeidskrav:

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 2 arbeidskrav.
  • Ett praktisk-estetisk arbeid og en fagdidaktisk refleksjon formidlet til medstudenter

Assessment

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:

  • Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt.
  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser.
  • En fagdidaktisk refleksjon.

Totalt 2500 ord +/- 10%. Litteraturliste kommer i tillegg.

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

There will be two internal examinators. An external programme supervisor will be used in accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet.

Grading scale

  1. German Language and Culture (B1+) and Academic German
  2. Teaching Pronunciation

    1. Methodology and Didactics of Phonetics in German as a Foreign Language
    2. The Impact of Phonological Awareness on the Acquisition of Written Language
    3. Types of Activities when Teaching Pronunciation
  3. Teaching Foreign Languages

    1. Acquisition of German as a foreign/third language
    2. Use of Language Portfolios in Class
  4. Digital Education and Pluriliteracies

    1. Pluriliteracies Approach to Teaching for Learning
    2. Language Learning with Digital Media
  5. Teaching Skills

    1. Reading and Listening Comprehension in German as a Foreign Language
    2. Developing Speaking and Writing Skills in Class
    3. Teaching the grammatical, lexical and sound system of German as a Foreign Language
  6. Job-related Project

Examiners

En intern hovedsensor. En intern medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.