Programplaner og emneplaner - Student
DAVE3600 Apputvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- App Development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen utover opptakskrav
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på ferdigheter i Javaprogrammering.
For å ha utbytte av emnet forutsetter det et faglig nivå tilsvarende eksamen i ITPE/DAPE1400 eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnlag for å forstå prosjektledelseskonseptet og hvordan det muliggjør ønskede resultater.
- kjenner kompleksiteten i moderne byggeprosjekter og behovet for tverrfaglighet og grensesnittstyring.
- har kunnskap om de vanligste metodene for tids- og kostnadsestimering.
- har kunnskap om metoder for kostnads- og interessentanalyse.
- er i stand til å beskrive hovedkategoriene av prosjektorganisasjonsstrukturer (prosjekt, klassisk og matrise)
Ferdigheter
Studenten:
- kan etablere riktige prosjektmål og suksesskriterier.
- forstår hensikten med Work Break Down Structure (WBS) og hvordan denne skal utarbeides.
- kan løse utfordringer knyttet til økonomiske begrensninger i prosjektet ved hjelp av utjevning av ressurser, brukt tid, endring av relasjoner eller bruk av flyt / slakk.
- kan bruke indekser (for eksempel kostnads- og tidsindekser) for løpende å kunne overvåke prosjektstatus og for å etablere riktige prognoser.
Generell kompetanse
Studenten:
- har kompetanse til å ta riktige avgjørelser for å få ønsket resultat innenfor de definerte kostnads- og kvalitetsrammer.
- har kompetanse til å kunne gjennomføre evalueringer og velge riktige og tilpassede modeller for prosjektorganisering basert på prosjektets varighet, størrelse og kompleksitet.
- kan samarbeide og bidra til tverrfaglig team/samarbeid, kunne relatere forutsetninger for å lykkes i prosjektarbeid med ens arbeidssituasjon.
Læringsutbytte
Undervisningsform vil være forelesninger, diskusjon, case study og dialog rundt caseprosjektet, med vekt på aktiv læring.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer (50%).
- Mappevurdering med følgende mappekrav (50%).
- Del 1: To skriftlige gruppeinnleveringer i løpet av semesteret.
- Del 2: Endelig prosjektgruppeinnlevering.
Hver gruppe bør være mellom 4 til 6 studenter.
Mappevurdering i del 2 gis en helhetlig vurdering. Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått emne. Eksamensresultat kan påklages. Ved ny/utsatt eksamen kan en forbedret versjon av mappen leveres for del 2.
Vurdering og eksamen
1. Ingen
2. Alle
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F
Vurderingsuttrykk
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Sensorordning
Allen Tadayon
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LV129A.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.