EPN-V2

DAVE3600 Apputvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
App Development
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen utover opptakskrav

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på ferdigheter i Javaprogrammering.

For å ha utbytte av emnet forutsetter det et faglig nivå tilsvarende eksamen i ITPE/DAPE1400 eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnlag for å forstå prosjektledelseskonseptet og hvordan det muliggjør ønskede resultater.
  • kjenner kompleksiteten i moderne byggeprosjekter og behovet for tverrfaglighet og grensesnittstyring.
  • har kunnskap om de vanligste metodene for tids- og kostnadsestimering.
  • har kunnskap om metoder for kostnads- og interessentanalyse.
  • er i stand til å beskrive hovedkategoriene av prosjektorganisasjonsstrukturer (prosjekt, klassisk og matrise)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan etablere riktige prosjektmål og suksesskriterier.
  • forstår hensikten med Work Break Down Structure (WBS) og hvordan denne skal utarbeides.
  • kan løse utfordringer knyttet til økonomiske begrensninger i prosjektet ved hjelp av utjevning av ressurser, brukt tid, endring av relasjoner eller bruk av flyt / slakk.
  • kan bruke indekser (for eksempel kostnads- og tidsindekser) for løpende å kunne overvåke prosjektstatus og for å etablere riktige prognoser.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kompetanse til å ta riktige avgjørelser for å få ønsket resultat innenfor de definerte kostnads- og kvalitetsrammer.
  • har kompetanse til å kunne gjennomføre evalueringer og velge riktige og tilpassede modeller for prosjektorganisering basert på prosjektets varighet, størrelse og kompleksitet.
  • kan samarbeide og bidra til tverrfaglig team/samarbeid, kunne relatere forutsetninger for å lykkes i prosjektarbeid med ens arbeidssituasjon.

Læringsutbytte

Undervisningsform vil være forelesninger, diskusjon, case study og dialog rundt caseprosjektet, med vekt på aktiv læring.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  1. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer (50%).
  2. Mappevurdering med følgende mappekrav (50%).
  • Del 1: To skriftlige gruppeinnleveringer i løpet av semesteret.
  • Del 2: Endelig prosjektgruppeinnlevering.

Hver gruppe bør være mellom 4 til 6 studenter.

Mappevurdering i del 2 gis en helhetlig vurdering. Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått emne. Eksamensresultat kan påklages. Ved ny/utsatt eksamen kan en forbedret versjon av mappen leveres for del 2.

Vurdering og eksamen

1. Ingen

2. Alle

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F

Vurderingsuttrykk

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Sensorordning

Allen Tadayon

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LV129A.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.