Programplaner og emneplaner - Student
DAVE3600 Apputvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- App Development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen utover opptakskravene.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på ferdigheter i Javaprogrammering.
For å ha utbytte av emnet forutsetter det et faglig nivå tilsvarende eksamen i ITPE/DAPE1400 eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Kunnskap
Studenten:
- kan gjøre rede for tallsystemer og boolsk algebra;
- kan forklare metoder for å analysere og designe kombinasjons- og sekvensielle digitale kretser,
- kan beskrive de mest brukte små og mellomstore digitale byggeklossene og vet hvordan de skal brukes,
- har kunnskap om digital designflyt ved bruk av FPGAer.
ferdigheter
Studenten er i stand til:
- å lese og forstå et logisk kretsdiagram og utføre feilsøking;
- å diskutere en logisk kretsløsning og forklare hvordan den fungerer,
- å bruke produsentens håndbøker og datablader ,
- å designe digitale kretser av middels kompleksitet og verifisere løsningen.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan systematisere oppbygging og funksjon av digitale kretser;
- er i stand til å analysere et problem av digital natur, og spesifisere en logisk løsningsmetode,
- er i stand til å diskutere ulike løsningsmetoder for logisk design,
- er i stand til å utføre en full designflyt på FPGA (design, oppføring ved hjelp av skjematisk og maskinvarebeskrivelsesspråk (HDL), verifisering ved bruk av testbenker, grunnleggende tidsanalyse, grunnleggende effekttapanalyse, programmering, testing).
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for grunnleggende prinsipper for programmering av applikasjoner for mobile enheter
- gjøre rede for ressurshåndtering og hvordan GUI løsninger tilpasses små formfaktorer
- gjøre rede for arkitektur, rammeverk og API-er på Android plattformen
- forklare hvordan wi-fi og lokasjonsbaserte tjenester kan utvikles
- forklare hvordan audio, video og kamera kan benyttes i mobile applikasjoner
Ferdigheter
Studenten kan:
- designe og utvikle effektive brukergrensesnitt til mobile applikasjoner
- utvikle mobile applikasjoner med databasekoblinger i Android rammeverket med SQLite
- publisere den testede programvaren til en fysisk enhet
Generell kompetanse
Studenten:
- har generell forståelse for utvikling av applikasjoner for mobile enheter
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger. Utviklingsarbeid individuelt eller i gruppe på to.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.
Eksamensresultatet kan påklages.
Ved kontinuasjonseksamen eller omlagt eksamen kan det i stedet benyttes muntlig eksamen. Ved bruk av muntlig eksamen kan ikke eksamensresultatet påklages.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- tre individuelle oppgaver
Hver av de tre mappeinnleveringene består av programkode og en kort rapport med begrunnelse på valg gjort i utviklingen, 5-10 sider.
Alle deler i mappen må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Karakterskala A-F.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ Ikke-bestått
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LV129A.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.