EPN-V2

DAVE3600 Apputvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
App Development
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Grunnlaget for vurdering er læringsutbyttebeskrivelser det enkelte studieår (konkretisert i vurderingsrapporter). Studenten blir vurdert i gjennomføring av undervisning, ved deltakelse i veiledning og gjennom skriftlige refleksjonslogger. Vurdering i praksisopplæringen skal bidra til læring og utvikling hos studentene. Vurderingen skal foregå underveis i praksisperiodene slik at studentene er orientert om hvordan de fungerer i forhold til forventet læringsutbytte det enkelte studieår.

I løpet av praksisperioden skriver studentene ukentlige refleksjonslogger. Innholdet i refleksjonslogger skal knyttes til relevante profesjonstema og vurdering av egen utvikling av lærerkompetanse.

Etter avsluttet praksisopplæring hvert studieår skriver praksislærere en vurderingsrapport som er studentenes sluttvurdering. Vurderingsrapporten underskrives av praksislærer.

Vurdering av studenter i praksisopplæring er et felles ansvar mellom praksislærer, faglærer og rektor. Partene må avklare roller og oppgaver mht. vurdering.

Studenter som står i fare for ikke å bestå en praksisperiode, skal ha melding om dette senest midtveis i praksisperioden. Dersom en student vurderes til "ikke bestått" i en praksisperiode, skal praksisutvalget fatte endelig vedtak om karakteren. Studenter som blir vurdert til "ikke bestått" i en veiledet praksisperiode, kan fullføre det aktuelle semesteret. Deretter må studenten avvente videre studieprogresjon i ett år. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til "bestått" ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til "ikke bestått" ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes. For nærmere presisering av bestemmelsene, se § 4-5 i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo.

Anbefalte forkunnskaper

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan gjøre rede for:

  • Polymorfisme
  • Designmønstre, arkitektur, og modellering
  • Rekursive funksjoner
  • Alternative programmeringsstiler i Java, som generisk, funksjonell, og samtidig (concurrent) programmering

Ferdigheter

Studenten kan håndtere følgende programmeringskonstruksjoner i Java:

  • Abstraksjoner og grafiske brukergrensesnitt
  • Unntakshåndtering, enhetstesting, og debugging
  • Filbehandling og strømmer
  • Tekstmanipulering og regulære uttrykk
  • Algoritmer og datastrukturer i Java Collections

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • kan planlegge og gjennomføre større programmeringsprosjekter i grupper
  • bruke moderne programmeringsmiljøer samt lagrings- og distribusjonsverktøy

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan gjøre rede for:

  • ulike faser og aktiviteter som inngår i systemutvikling,
  • ulike metoder og teknologier for systemutvikling og
  • bruk av ulike prosessmodeller, metoder, teknikker og verktøy for å oppnå prosjekt- og systemkvalitet.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende metoder og teknikker for å innhente, analysere og spesifisere krav til et system,
  • designe programvaresystemer og
  • vurdere hensiktsmessige prosesser, metoder, teknikker og verktøy for utvikling av programvare.
  • lage systemdesign på grunnlag av kravanalyse

Generell kompetanse

Studenten har:

  • kjennskap til kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • to individuelle eller parprosjekter - app (zippet prosjekt) med dokumenterende rapport på 5-10 sider
  • en individuell oppgave - app (zippet prosjekt) med dokumenterende rapport på 5-10 sider

I mappevurderingen gis en helhetlig vurdering med en karakter. Alle deler i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 2 oppgaver (gruppearbeid)
  • 1 individuell prøve (uten bruk av hjelpemidler)

Sensorordning

Alle.

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LV129A.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.