Programplaner og emneplaner - Student
DATA3790 Personvern- og identitetsteknologiprosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Privacy and identity technology project
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor personvern- og identitetsteknologi, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Målet er å gi studentene en introduksjon til personvern- og identitetsteknologi, mens de løser et kommersielt problem i form av omfattende prosjektarbeid med arbeidsmengde tilsvarende 10 timer i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Med økende bruk av digitale medier og internett til å løse flere og flere av våre oppgaver både i privatlivet og i arbeidslivet (bank, handel, helse, utdanning, eksamen, ansettelser, nyhetsformidling, reiseliv etc), øker også risikoen for at personopplysninger kommer på avveie eller blir misbrukt. For å unngå dette og sikre at tilliten til de digitale løsninger holdes høy, trenger vi et godt personvern. Med godt personvern menes at personlige data tas godt vare på og benyttes på en slik måte at de er til fordel for brukere, kunder og ansatte.
Hensikten med det nye lovverket, GDPR (Personvernforordningen, General Data Protection Regulation) er å sette fokus på dette og kreve at alle virksomheter som behandler personopplysninger skal legge opp til et godt personvern, som bla betyr at de registrertes rettigheter ivaretas på en trygg og betryggende måte. Disse rettighetene handler om retten til innsyn, sletting, portabilitet, retting av feil data og begrensninger i behandling. For å etterleve de strenge krav til et godt personvern vil det være nødvendig med god støtte fra teknologi. Dette kan være teknologi som støtter i identifisering av personer, automatisering av prosesser, sikring mot svindel, håndtering av samtykker og de registrertes rettigheter, forvaltning og kvalitetssikring av databehandleravtaler, støtte i internkontroll etc.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektstart.
Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved det aktuelle fagmiljøet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode.Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
-
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har en grunnleggende forståelse av hva som ligger i personvern og hva et godt personvern er
- har kunnskap om hvordan personvern og identitetshåndtering er knyttet sammen
- har en grunnleggende forståelse av hvordan teknologi støtter i sikring av godt personvern og sikker identitet. (Personvern-teknologi og identitetsteknologi)
- er bevisst på etiske så vel som legale aspekter ved personvern inkludert GDPR.
- er bevisst hvordan personvern-teknologi benyttes / kan benyttes i næringsliv og offentlig forvaltning
Ferdigheter
Studenten:
- kan implementere enkle anvendelser av identitetsteknologi. For eksempel: bruk av to-faktor autentisering, biometri etc.
- kan benytte personvern- og identitetsteknologi for anvendelser som håndtering av samtykke, sammenkobling av flere kilder sammen for å fastslå riktig identitet etc.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende sin kunnskap om personvern- og identitetsteknologi for å løse problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene vil arbeide individuelt eller i grupper på opp til fem studenter ved å gjennomføre et prosjekt innenfor Personvern- og identitetsteknologi i samarbeid med relevante eksterne aktører som bedrifter eller statlige organisasjoner. Studentene får tilgang til relevante online-ressurser, og får veiledning av intern og/eller ekstern veileder.
Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard samarbeidsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
- Muntlig presentasjon midtveis i semesteret, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.
Fristene for prosjektskissen og møtereferater vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
-
Vurdering og eksamen
Programplanen gjelder for studieåret 2022-2023.
Årsstudiet i økonomi og ledelse er et kortvarig studium som gir grunnleggende kunnskaper i de mest sentrale økonomisk-administrative emner, og er ment å danne basis for videre læring i det praktiske liv. Emnene som tilbys i studiet er bedriftsøkonomiske emner, samfunnsøkonomi, emner innen ledelse, jus og markedsføring.
Overlapping med bachelorstudiet i økonomi og administrasjon
Det er viktig å merke seg at årsstudiet ikke tilsvarer 1. studieår ved bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, selv om det i hovedsak består av emner som også undervises i løpet av bachelorstudiet. De enkelte emnene er ikke fullt ut overlappende, og det er derfor begrenset hvor mange emner det vil være mulig å få fritak for dersom man senere søker opptak til bachelorstudiet i økonomi og administrasjon. Man må derfor være klar over at det kan bli vanskelig å gjennomføre bachelorstudiet på mindre enn tre år.
De som ønsker å ta bachelorstudiet i økonomi og administrasjon etter å ha tatt årsstudiet, må søke opptak til 1. år på ordinært vis gjennom Samordna opptak.
Programplanene for de tre bachelorstudiene Økonomi og administrasjon, Regnskap og revisjon og Facility Management er nå revidert og fra og med kullet som tas inn i første år 2017, er progresjonskravene om maksimalt antall hengefag fjernet.
Studentene må imidlertid merke seg at det kan bli utfordrende å ta emner fra høyere årstrinn parallelt med emner fra lavere årstrinn:
- Enkelte emner bygger på forkunnskaper fra emner på lavere årstrinn selv om det ikke er satt som et forkunnskapskrav for å ta eksamen.
- Timeplanene mellom årstrinnene legges uavhengig av hverandre, og emner fra ulike studieår vil dermed kunne legges på samme tider.
- Eksamensdatoer mellom årstrinnene forsøkes koordinert, men det er ikke alltid mulig. Enkelte eksamener fra to studieår vil derfor kunne havne på samme dato.
-
Hjelpemidler ved eksamen
På årsstudiet i økonomi og ledelse undervises det i emner som er ment å danne basis for videre læring i det praktiske liv. Formålet med årsstudiet er å gi en innføring i økonomisk-administrative emner som vil være relevant for en rekke yrkesfelt. Studiet skal gi studentene kunnskaper som er viktige for ledende stillinger innenfor ulike fagfelt. Ved å velge spesielle fag skal det også gi de nødvendige basiskunnskaper som skal til for å etablere og drive egen virksomhet.
Det brede fagfeltet gjør at studiet er meget relevant i forhold til en rekke søkergrupper, blant annet for
- søkere som har en bachelorgrad, men som ikke har formell kompetanse i økonomisk-administrative fag, som ingeniører, sykepleiere, journalister, mv,søkere som er i gang med et bachelorprogram ved OsloMet - storbyuniversitetet, hvor årsstudiet kan inngå som en godkjent enhet
- søkere som ønsker en generell og bred innføring i økonomisk-administrative fag, men som ikke kan bruke mange år på studiet
- søkere som allerede er i arbeid, men som trenger kompetanse innenfor økonomi, jus og ledelse for videre karriere
- søkere som ønsker å drive egen virksomhet
-
Vurderingsuttrykk
For å søke opptak til studiet kreves generell studiekompetanse. Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse.
-
Sensorordning
En kandidat som har bestått årsstudiet i økonomi og ledelse skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Kandidaten har god kunnskap i bedriftsøkonomisk analyse.
- Kandidaten har god oversikt over andre sentrale økonomisk administrative emner som samfunnsøkonomi, organisasjon, entreprenørskap, markedsføring og forretningsjus.
Ferdigheter
- Kandidaten skal kunne anvende den faglige kunnskapen til å løse praktiske oppgaver innen regnskap, markedsføring og forretningsjus.
- Kandidatene kjenner til kravene og prosedyrene for å starte egen bedrift.
Kompetanse
- Kandidatene kan se kunnskapen i sammenheng og anvende den på en relevant måte i forhold til økonomisk administrative oppgaver.
- Kandidaten kan reflektere og begrunne sine valg i en faglig kontekst.