EPN-V2

DATA3780 Anvendt blockchain-teknologiprosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Blockchain technology project
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Basic programming skills (C, Python, Java, or similar programming language)

Discrete mathematics course at undergraduate level

Anbefalte forkunnskaper

Forelesninger. Utviklingsarbeid individuelt eller i gruppe på to.

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • Har en grunnleggende forståelse av blockchain-teknologi
  • Blir bevisst om en rekke problemstillinger knyttet til anvendelser av blockchain-teknologi.
  • Fordelaktig dersom studenten har forkunnskap om blockchain-verktøy, f.eks IBM Hyperledger, Azure BaaS m.m.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan implementere enkle anvendelser av blockchain-teknologi.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan anvende blockchain-relaterte teknologier eller prinsipper for å løse problemer relevant for næringslivet/samfunnet.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
  • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
  • En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
  • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden

Frist for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
  • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
  • En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
  • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden

Frist for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering som består av to deler:

1. Prosjektrapport, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 3000 ord +/-10 %

2. Muntlig presentation, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 + 5 minutter

Eksamensresultat kan ikke påklages.

Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men både prosjektrapporten og muntlig presentasjonen må vurderes til bestått for at mappen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.

Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Ingen forkunnskapskrav.

Sensorordning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for grunnleggende prinsipper for programmering av applikasjoner for mobile enheter
  • gjøre rede for ressurshåndtering og hvordan GUI løsninger tilpasses små formfaktorer
  • gjøre rede for arkitektur, rammeverk og API-er på Android plattformen
  • forklare hvordan wi-fi og lokasjonsbaserte tjenester kan utvikles
  • forklare hvordan audio, video og kamera kan benyttes i mobile applikasjoner

Ferdigheter

Studenten kan:

  • designe og utvikle effektive brukergrensesnitt til mobile applikasjoner
  • utvikle mobile applikasjoner med databasekoblinger i Android rammeverket med SQLite
  • publisere den testede programvaren til en fysisk enhet

Generell kompetanse

Studenten:

  • har generell forståelse for utvikling av applikasjoner for mobile enheter