EPN-V2

DATA3760 Augmented Reality / Virtual Reality Project Course description

Course name in Norwegian
Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor Augmented Reality eller Virtual Reality, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Målet er å gi studentene en introduksjon til AR og VR teknologier, mens de løser et kommersielt problem i form av omfattende prosjektarbeid med arbeidsmengde tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

    Bygger på datafaglige emner fra 1. studieår.

  • Required preliminary courses

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Learning outcomes

    I dette emnet skal du lære om pasienter og pårørende i en akutt, kritisk og kronisk kontekst, og hva som inngår i sykepleiernes funksjonsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Videre blir du kjent med sentrale fenomener i sykepleie som håp, utrygghet, frykt, utmattelse, smerte og kvalme. Systematisk observasjon og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.

  • Teaching and learning methods

    • Godkjente arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.

    ;

    Bestått emne:

    • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag, 13 stp.
    • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
    • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
    • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie, 15 stp.

    eller tilsvarende.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

    • Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
    • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
    • En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
    • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden

    Frist for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

  • Assessment

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
    • kan forklare de vanligste krisereaksjoner ved sykdom og tap
    • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
    • kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie til barn og voksne
    • kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
    • kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utføre sykepleie gjennom å systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser, problemer og behov samt iverksette tiltak, og evaluere og dokumentere effekten ved hjelp av sykepleieprosessen
    • kan andvende kartleggingsverktøy som ABCDE (airway, breathing, circulation, disability, expose) og News (National Early Warning Score) og kommunikasjonsverktøyet ISBAR (Identify, Situation, Background, Assessment, Recommendation)
    • er kjent med klassifikasjonssystemet (ICNP® - International Classificaion for Nursing Practice)
    • kan utføre og vurdere relevante sykepleiefaglige prosedyrer
    • kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
    • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner ved tap og sykdom og tilpasse kommunikasjon utfra dette
    • kan kommunisere med barn, ungdom og foresatte tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
    • kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
    • behersker generell førstehjelp etter ABC-prinsippet
    • kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
    • kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
    • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
    • kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
  • Permitted exam materials and equipment

    Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten, i hovdsak på sykehus (medisin/kirurgi) (8 uker), veiledet av praksisveileder og kontaktlærer og simulering og ferdighetstrening (4 uker). Inkluderer digitale læringsressurser, casestudier, simulerings- og ferdighetstrening og seminarer.;

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

    I gruppeprosjekt vil alle studentene i gruppen få samme karakter.

  • Examiners

    Kombinert vurdering og eksamen

    Del 1 Vurdering i praksis

    Vurderingen tar utgangspunkt i gitte kriterier basert på læringsutbytter for emnet, vurderingskriterier, den løpende vurderingen, skikkethetsvurderingen og obligatoriske aktiviteter gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

    Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

    ;

    Del 2 Individuell skriftlig eksamen under tilsyn

    • 4 timer

    Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng.