EPN-V2

DATA3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Augmented Reality / Virtual Reality Project
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor Augmented Reality eller Virtual Reality, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Målet er å gi studentene en introduksjon til AR og VR teknologier, mens de løser et kommersielt problem i form av omfattende prosjektarbeid med arbeidsmengde tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

    Bygger på datafaglige emner fra 1. studieår.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • grunnleggende kunnskap om ulike anvendelsesområder knyttet til AR/VR inkludert helse, undervisning, bygg, spill og underholdning, og visualisering.
    • grunnleggende kunnskap om software- og hardware-teknologiene som ligger til grunn for AR/VR, og aktuelle plattformer som Microsoft Hololens og Google Cardboard.
    • en forståelse for de forretningsmessige aspektene av VR, AR og Mixed Reality.

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan designe og implementere enkle anvendelser av AR/VR for en aktuell plattform
    • kan løse praktiske industrirelevante eller samfunnsrelevante problemer ved hjelp av AR/VR
    • kan identifisere mulige anvendelser av VR, AR og Mixed Reality, og deres plass i en verdikjede.

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan anvende AR/VR- prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
    • kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om temaer knyttet til AR/VR
    • kan beskrive hovedkarakteristikkene av VR, AR og Mixed Reality-systemer, samt hovedkomponentene i et VR, AR og Mixed Reality arkitektur.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Veiledning med intern og/eller ekstern veileder.

    Studentgruppene vil få en grunnleggende innføring i AR og VR-teknologi begynnelsen av prosjektperioden gjennom en rekke online-ressurser.

    Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter ved å gjennomføre et prosjekt. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.

    Prosjektene velges/tildeles senest ved semesterstart.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

    • Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
    • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
    • En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
    • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden

    Frist for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

  • Vurdering og eksamen

    Prosjektrapport individuelt eller i gruppe (opp til 5 studenter) på 3000-4000 ord som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studentene har en grunnleggende forståelse av Augmented Reality og Virtual Reality-teknologi og deres anvendelser. I spesielle situasjoner kan man etter søknad levere individuelt eksamensprosjekt.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

    I gruppeprosjekt vil alle studentene i gruppen få samme karakter.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.