Studieinfo emne DATA3760 2019 HØST
DATA3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Augmented Reality / Virtual Reality Project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - data / Bachelorstudium i informasjonsteknologi / Bachelorstudium i anvendt datateknologi
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
Innledning
Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor Augmented Reality eller Virtual Reality, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Målet er å gi studentene en introduksjon til AR og VR teknologier, mens de løser et kommersielt problem i form av omfattende prosjektarbeid med arbeidsmengde tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Bygger på datafaglige emner fra 1. studieår.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- grunnleggende kunnskap om ulike anvendelsesområder knyttet til AR/VR inkludert helse, undervisning, bygg, spill og underholdning, og visualisering.
- grunnleggende kunnskap om software- og hardware-teknologiene som ligger til grunn for AR/VR, og aktuelle plattformer som Microsoft Hololens og Google Cardboard.
- en forståelse for de forretningsmessige aspektene av VR, AR og Mixed Reality.
Ferdigheter
Studenten:
- kan designe og implementere enkle anvendelser av AR/VR for en aktuell plattform
- kan løse praktiske industrirelevante eller samfunnsrelevante problemer ved hjelp av AR/VR
- kan identifisere mulige anvendelser av VR, AR og Mixed Reality, og deres plass i en verdikjede.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende AR/VR- prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
- kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om temaer knyttet til AR/VR
- kan beskrive hovedkarakteristikkene av VR, AR og Mixed Reality-systemer, samt hovedkomponentene i et VR, AR og Mixed Reality arkitektur.
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledning med intern og/eller ekstern veileder.
Studentgruppene vil få en grunnleggende innføring i AR og VR-teknologi begynnelsen av prosjektperioden gjennom en rekke online-ressurser.
Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter ved å gjennomføre et prosjekt. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.
Prosjektene velges/tildeles senest ved semesterstart.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden
Frist for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Vurdering og eksamen
Prosjektrapport individuelt eller i gruppe (opp til 5 studenter) på 3000-4000 ord som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studentene har en grunnleggende forståelse av Augmented Reality og Virtual Reality-teknologi og deres anvendelser. I spesielle situasjoner kan man etter søknad levere individuelt eksamensprosjekt.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
I gruppeprosjekt vil alle studentene i gruppen få samme karakter.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.