EPN-V2

DAFE2200 Systemutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Software Engineering
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til utvikling av programvaresystemer. Studenten skal få innsikt i hvordan systemenes egenskaper defineres, hvilke rammer som gjelder for utviklingen, og hvordan utviklingsprosessen ledes. Videre skal studenten kunne forstå noe av kompleksiteten i samspillet mellom programvaresystemer og ulike bruker- og interessegrupper. Studenten skal forstå essensen i og utvikle en kritisk sans for vurdering av både moderne (inkludert smidige) og tradisjonelle metoder og teknologier for systemutvikling.

Anbefalte forkunnskaper

To sensorer.;Ekstern sensor brukes jevnlig.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan gjøre rede for:

  • ulike faser og aktiviteter som inngår i systemutvikling,
  • ulike metoder og teknologier for systemutvikling
  • bruk av ulike prosessmodeller, metoder, teknikker og verktøy for å oppnå prosjekt- og systemkvalitet.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende metoder og teknikker for å innhente, analysere og spesifisere krav til et system,
  • designe programvaresystemer
  • vurdere og anvende hensiktsmessige prosesser, metoder, teknikker og verktøy for utvikling av programvare.
  • lage systemdesign på grunnlag av kravanalyse

Generell kompetanse

Studenten har:

  • kjennskap til kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet tilbyr et samfunnsrettet og anvendt perspektiv på kunst i samtiden, samtidig som det søker å bevare og videre formulere kunstens egenart og særstilling. Diskusjoner rundt kunstens ulike roller og funksjoner i samfunnet står sentralt, og det vil legges til rette for å utvikle nye berøringspunkter og anvendelsesformer mellom kunst og andre felt. Emnet gir både en praktisk og en teoretisk tilnærming til kunstfaglig virksomhet, ;herunder formidling, prosjektutvikling, organisering, kuratering, kulturelt entreprenørskap og kritikk, både i privat og offentlig sektor. Samtidens uttrykk og problemstillinger blir særlig belyst, og kunst som sosial og didaktisk prosess vektlegges. Emnet er organisert rundt tre hovedområder: Fagperspektiv (kunnskap om ulike kunst- og formidlingsperspektiver, samt kunstdidaktikk), styringsperspektiv (kunnskap om institusjoner og forvaltning) og aktørperspektiv (kunnskap om samtidige prosjekter og prosjektorganisering).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen ut over opptakskrav.

Vurdering og eksamen

Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Emnet er basert på individuelle studier med deltagelse i forelesninger, grupper, workshoper og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform, og det vil bli lagt til rette for undervisning i tilknytning til institusjonsbesøk og møter med ulike aktører på kunstfeltet. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk. ;

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer.
  • En individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet, 2500-4000 ord.
  • Presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar.

Vurderingsuttrykk

Alle.

Sensorordning

Gradert skala A-F.

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2200, ADSE2200, LO138A, LO138D og LO138I)

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.