EPN-V2

CORO7200 Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Competence in Leadership-Based Teamcoaching
Studieprogram
Coaching og relasjonsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Pensum i emnet leses i stor grad som selvstudium, men det gis en kortvarig undervisningsbolk om profesjonsteori og -etikk før praksisperioden starter. I praksisperioden forholder studentene seg til praksisstedets kontaktperson og følger gjeldende arbeidstider og vaktplaner. Etter praksisperioden gjennomføres et seminar for refleksjon og erfaringsutveksling

Forkunnskapskrav

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha gjennomført praksis (oppmøte og deltakelse i praksisstedets opplegg).

Læringsutbytte

En individuell oppgave som innleveres i etterkant av praksisperioden. Besvarelsen skal ha et omfang på 10.000-12.000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

I eksamensbesvarelsen skal studentene relatere egen praksiserfaring til 1. studieårs pensum og undervisning.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Innhold

  • Coaching som metode i ledelse.
  • Prinsipper, muligheter og utfordringer i ledelsesbasert teamcoaching.
  • Gruppen/teamet som læringsarena.
  • Gruppepsykologi og gruppedynamikk.
  • Samspillprosesser, konflikter og motstand i coaching.
  • Etikk i coaching og relasjonsledelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.