EPN-V2

CORO7200 Basic Competence in Leadership-Based Teamcoaching Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching
Study programme
Coaching and Relational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Alle hjelpemidler tillatt.

Required preliminary courses

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Learning outcomes

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Content

  • Coaching som metode i ledelse.
  • Prinsipper, muligheter og utfordringer i ledelsesbasert teamcoaching.
  • Gruppen/teamet som læringsarena.
  • Gruppepsykologi og gruppedynamikk.
  • Samspillprosesser, konflikter og motstand i coaching.
  • Etikk i coaching og relasjonsledelse.

Teaching and learning methods

Gjennom undervisning, gruppeveiledning, produksjon av egne tekster og lesing av andres tekster skal studenten finne retning for egen forskning. En del av arbeidet innebærer å finne eget relevant pensumstoff, og bruke dette som en bakgrunn for prosjektskissen til masteroppgaven.

Studentene velger mellom fagområdene;nedenfor:;

  • Språk og språklæring
  • Litteraturdidaktikk
  • Retorikk, literacy og grunnleggende ferdigheter i norskfaget
  • Åpent emne som varierer fra år til år, knyttet til seksjonens forskningsinteresser og kompetanse

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Planleggingen skal skje i grupper på tre til fem studenter, mens hver student skal gjennomføre to coachingsamtaler. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved logg. Omfang: inntil 2000 ord.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Delta på fellessamlinger. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
  • Delta i studiegruppe der det fokuseres på ulike utfordringer relatert til ledelsesbasert teamcoaching. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Eksamen gjennomføres i to deler, del 1 er skriftlig prosjekteksamen i gruppe og del 2 er muntlig gruppeeksamen. Eksamen gjennomføres i grupper på 3-5 studenter. Det er anledning til å søke om å avlegge eksamen individuelt.

Skriftlig eksamen består av å dokumentere et utviklingsprosjekt med ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Dokumentasjonen skal beskrive forankring, planlegging, gjennomføring og gruppens felles refleksjoner over tiltakene som er gjort. Dokumentasjonen skal også inneholde individuelle refleksjoner der studentene beskriver egne oppdagelser, utvikling og ønsker for fremtidig forbedring av egen teamcoaching. Dokumentasjonen skal være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for studiet og emnet. Omfang: 6.000-10.000 ord.

Muntlig gruppeeksamen gjennomføres ved at gruppen reflekterer over sin læring og utvikling, individuelt og som gruppe, med utgangspunkt i den skriftlige eksamen.

Det gis én samlet karakter. Skriftlig og muntlig eksamen teller 50 % hver. Skriftlig prosjekteksamen må være bestått for at muntlig eksamen kan gjennomføres. Muntlig eksamen må være vurdert til minimum E for at det skal gis samlet ståkarakter.

Ved ny og utsatt skriftlig prosjekteksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ny og utsatt muntlig eksamen gjennomføres på grunnlag av bestått skriftlig eksamen. Samme gruppe gjennomfører ny og utsatt eksamen.

Ved klage på karakter etter skriftlig gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Eventuelt ny karakter gjelder for de som har klaget.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Grading scale

Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.