EPN-V2

CORO7100 Grunnleggende kompetanse i coachende lederstil Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Competence in Coaching Management Style
Studieprogram
Coaching og relasjonsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

I CORO7100 fokuseres det på coaching som metode for en verdibasert og relasjonsorientert ledelsesform. Emnets faglige innhold retter seg primært mot den enkelte students ferdigheter i kommunikasjon og relasjonsbygging en til en. Studenten skal bli kjent med dette gjennom eksempler og praktiske øvelser. Grunnleggende teori kombineres med praktiske øvelser.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • grunnleggende innsikt i og forståelse for coaching som basis for en verdibasert og relasjonell lederstil
  • kjennskap til det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for coaching
  • grunnleggende innsikt i og forståelse for ledelse, systematikk, struktur og prosess i coaching, med utgangspunkt i kommunikasjonsverktøy
  • grunnleggende innsikt i, og forståelse for, coaching som lederstil, verdibasert ledelse og coachende lederatferd

Ferdigheter

Studenten

  • har kommunikasjonsferdigheter som kan bidra til ledelse i samsvar med filosofien om det myndiggjorte mennesket
  • kan gjennomføre coaching og coachingprosesser på en strukturert måte
  • kan anvende verktøy og strategier for å bidra til god kommunikasjon og relasjonsbygging relevant for en coachende leder
  • kan anvende en coachende tilnærming for å håndtere samarbeid og konflikt

Generell kompetanse

Studenten

  • har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene.
  • kan reflektere faglig og etisk over egen coachende lederstil og væremåte

Innhold

  • Prinsipper, sentrale begreper og utfordringer i coaching
  • Coaching i verdibasert og relasjonsorientert ledelse, herunder mangfold og kjønnsperspektiver
  • Verktøy og strategier i kommunikasjon
  • Relasjonsbygging
  • Etiske aspekter i coaching

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført praksisopplæring i fjerde semester har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelsens betydning for tilpasset opplæring
  • har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
  • har kunnskap om hvordan bruke mangfoldet i klasserommet som en ressurs i undervisningen
  • har kunnskap om elevenes forutsetninger og utvikling som utgangspunkt for tilpasset opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke ulike arbeidsmåter og læremidler i undervisningen og tilpasse det til den enkelte elevs forutsetninger
  • kan bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering
  • kan bruke elevaktive læringsmåter som er språk- og læringsfremmende
  • kan delta i meningsutvekslinger med klare argumenter og motargumenter uten at språket setter noen begrensning i kommunikasjonen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
  • kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen
  • kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer
  • kan analysere og håndtere ulike former for mangfold i klasserommet og i skolen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se fagplanen.

Vurdering og eksamen

Se fagplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Se fagplanen.

Vurderingsuttrykk

Se fagplanen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.