Programplaner og emneplaner - Student
CORO7100 Grunnleggende kompetanse i coachende lederstil Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Competence in Coaching Management Style
- Studieprogram
-
Coaching og relasjonsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I CORO7100 fokuseres det på coaching som metode for en verdibasert og relasjonsorientert ledelsesform. Emnets faglige innhold retter seg primært mot den enkelte students ferdigheter i kommunikasjon og relasjonsbygging en til en. Studenten skal bli kjent med dette gjennom eksempler og praktiske øvelser. Grunnleggende teori kombineres med praktiske øvelser.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- grunnleggende innsikt i og forståelse for coaching som basis for en verdibasert og relasjonell lederstil
- kjennskap til det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for coaching
- grunnleggende innsikt i og forståelse for ledelse, systematikk, struktur og prosess i coaching, med utgangspunkt i kommunikasjonsverktøy
- grunnleggende innsikt i, og forståelse for, coaching som lederstil, verdibasert ledelse og coachende lederatferd
Ferdigheter
Studenten
- har kommunikasjonsferdigheter som kan bidra til ledelse i samsvar med filosofien om det myndiggjorte mennesket
- kan gjennomføre coaching og coachingprosesser på en strukturert måte
- kan anvende verktøy og strategier for å bidra til god kommunikasjon og relasjonsbygging relevant for en coachende leder
- kan anvende en coachende tilnærming for å håndtere samarbeid og konflikt
Generell kompetanse
Studenten
- har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene.
- kan reflektere faglig og etisk over egen coachende lederstil og væremåte
Innhold
- Prinsipper, sentrale begreper og utfordringer i coaching
- Coaching i verdibasert og relasjonsorientert ledelse, herunder mangfold og kjønnsperspektiver
- Verktøy og strategier i kommunikasjon
- Relasjonsbygging
- Etiske aspekter i coaching
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført praksisopplæring i fjerde semester har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om klasseledelsens betydning for tilpasset opplæring
- har kunnskap om hvordan konflikter og mobbing kan forebygges og håndteres
- har kunnskap om hvordan bruke mangfoldet i klasserommet som en ressurs i undervisningen
- har kunnskap om elevenes forutsetninger og utvikling som utgangspunkt for tilpasset opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke ulike arbeidsmåter og læremidler i undervisningen og tilpasse det til den enkelte elevs forutsetninger
- kan bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering
- kan bruke elevaktive læringsmåter som er språk- og læringsfremmende
- kan delta i meningsutvekslinger med klare argumenter og motargumenter uten at språket setter noen begrensning i kommunikasjonen
Generell kompetanse
Studenten
- kan fremme dialog, gjensidig toleranse og respekt i læringsfellesskap preget av språklig og kulturelt mangfold
- kan bruke observasjon og intervju som metoder i pedagogisk arbeid i skolen
- kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer
- kan analysere og håndtere ulike former for mangfold i klasserommet og i skolen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se fagplanen.
Vurdering og eksamen
Se fagplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Se fagplanen.
Vurderingsuttrykk
Se fagplanen.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.