EPN-V2

BYVE3615 Byggeskikk, arkitektur og design Emneplan

Engelsk emnenavn
Architecture and Design
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi grunnlag for forståelse og vurderingsevne når det gjelder estetikk, stil og arkitektur i vårt bebygde miljø, og den historiske utvikling fram til vår tid. Emnet skal utvikle studentenes innsikt i begrepet byggeskikk og tilpassing av nye bygninger og byggetiltak til sine omgivelser. Det skal også gi studentene kunnskap om den konstruktive delen av arkitekturhistorien.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Forkunnskapskrav

Eksamen er en semesteroppgave i grupper* på 2-4 studenter, om et selvvalgt spesialpedagogisk tema. Omfang: 4000 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg). Semesteroppgaven skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglærer.

* Det er anledning til å gjennomføre eksamen i emnet som individuell eksamen, da med 3000 ord +/- 10%. Begrunnet søknad sendes faglærer ved semesterstart.

Ny og utsatt eksamen

Til første ny og utsatt eksamen kan det leveres en forbedret/endret versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk må det skrives ny semesteroppgave.

Læringsutbytte

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. Det forutsettes korrekt bruk av referanser og kildehenvisning på semesteroppgaven.

Studentene leverer et skjema med disposisjon for semesteroppgaven til fagansvarlig i løpet av høsteksamen (frist for innlevering av skjema oppgis ved semesterstart), og det gis veiledning på disposisjonen.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om oppgybning av den medisinske terminologien
  • har kunnskap om den teoretiske bakgrunnen or hvordan menneskekroppen er oppbygd og dets virkemåte sett fra forskjellige systemnivåer
  • har kunnskap om arbeidsfysiologiske proseser og markører er i hvodefokus når man er utsatt for fysiske aktiviteter
  • kan skissere oppbyggingen av kroppen fra cellulært til organisme nivå
  • har kunnskap om Sirkulasjonssystemet, Nervesystemet, REspirasjonssystemet, Fordøyelsessystemet, Urinsystemet, Skjelettet, og Muskelsystemet
  • kjenner til arbeidsfysiologi testing og de brukte markørene i den forbindelse

Ferdigheter

Studenten:

  • behersker anatomi- og fysiologi-terminologiene
  • kan anvende fysiologi kunnskapen for å forklare fysiologiske prosesser spesielt mot sirkulasjonssystemet og arbeidsfysiologi

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan drøfte fysiologiske prosesser med helsepersonell og formidle en basis forståelse om hvordan forskjellige markører virker fra et fysiologisk perspektiv

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det legges opp til at studentene skal jobbe mye med stoffet selv. I tillegg er det et stort laboratoriearbeid og simuleringsoppgaver. Studentene vil arbeide dels inviduelt og dels i grupper (2-3 studenter per gruppe).

Vurdering og eksamen

Første undervisningenstimen er obligatorisk oppmøte. Laboratoriearbeidet og 4 simuleringsoppgave skal være godkjent for å kunne avlegge slutteksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

Eksamen kan på klages

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamenform bli benyttet istendenfor skriftlig eksamen. Eksamensresultat kan da ikke påklages.

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er stryk.

Sensorordning

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagrin i interminnet skal minnet være slettet før eksamen.

Emneansvarlig

Grade skala A-F.