Programplaner og emneplaner - Student
BYTS3900 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bacheloroppgaven er det avsluttende emnet på ingeniørutdanningen. Den er en selvvalgt oppgave som utføres av studenter i gruppe. Den skal gi studentene trening i selvstendig gjennomføring av et større arbeid, anvendelse av relevante metodeverktøy og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder
Bacheloroppgaven gjøres normalt i samarbeid med næringsliv eller andre institusjoner. Den skal være forankret i reelle ingeniørfaglige problemstillinger relevante for den aktuelle studieretning og kan være relatert til prosjekterings- eller entreprenørvirksomhet, eventuelt forsknings - eller utviklingsprosjekt.
Bacheloroppgaven bygger på kunnskap fra alle fem foregående semester.
Required preliminary courses
Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, for at vedkommende skal kunne oppmeldes til bacheloroppgaven.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har gode fagkunnskaper innen bygg og anlegg
- viser ingeniørfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv slik at gode løsninger for prosjektmålet blir valgt
- har kunnskap om tilgjengelig litteratur samt pågående forskning og utvikling innen problemstillingen
- · kan anvende gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske, helhetlige løsninger
Ferdigheter
Studenten kan:
- · utføre en ingeniøroppgave med en praktisk eller forskningsmessig problemstilling, på en selvstendig og systematisk måte
- · definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
- · beherske egnede metoder og verktøy
- · benytte relevant faglig teori og litteratur på en korrekt måte
- beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg frem til en konklusjon
- formidle oppgave, funn og konklusjon klart, både skriftlig og muntlig
Generell kompetanseStudenten:
- · behersker å arbeide i team med planlegging og gjennomføring av prosjekt
- · viser selvstendighet og initiativ, kreativitet og innovasjon
- · vurderer teknologiske løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk sammenheng
- · har informasjonskompetanse; vet hvorfor man skal søke etter kvalitetssikrede kunnskapskilder og hvorfor korrekt henvisning til kilder er viktig
- · analyserer og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon
Teaching and learning methods
Prosjektarbeid i gruppe som utgjør 500 timer per student, og ender ut i prosjektrapport og muntlig presentasjon. Det overlates til studentene å finne samarbeidspartner selv, og problemstillingen formuleres i samarbeid med dem. Det vil være en prosess fra slutten av 4. semester fram til godkjenning av oppgave ved slutten av 5. semester der det gis informasjon om retningslinjer og gruppene godkjennes. Det blir utnevnt en veileder ved studieprogrammet. Eventuell ekstern samarbeidspartner vil normalt også bidra med veiledning og oppfølging.
Gruppene skal normalt bestå av tre studenter. Rent unntaksvis, når særskilte grunner tilsier det, kan bacheloroppgaven etter søknad gjennomføres av én enkelt student. Søknad skal fremmes gjennom administrasjonen.
Det forventes at studentene planlegger og gjennomfører arbeidet på en selvstendig måte og fører timelister. Rapporten skal være skriftlig i henhold til fakultetets prosedyrer. Kildehenvisning må utføres på korrekt vis. Sammendrag (Abstract) skal skrives på engelsk. En digital versjon av bacheloroppgaven med alle vedlegg og underlag skal leveres til intern veileder.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- · 2 milepælsmøter
Assessment
Vurdering av læringsutbytte vil skje på grunnlag av gjennomføring og rapport, muntlig og visuell presentasjon, inkludert posterpresentasjon, i plenum og muntlig, individuell eksaminering.
1) Rapport teller 80 %. Bacheloroppgaven utføres vanligvis av en gruppe bestående av tre studenter. Rent unntaksvis og når særskilte grunner tilsier det kan rapporten etter søknad gjennomføres individuelt.
2) Gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe samt muntlig, individuell eksaminering teller 20 %.
Eksamensresultat i del 1) kan påklages. Eksamensresultat i del 2) kan ikke påklages.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- innholdet i og betydningen av fasediagram, med spesielt fokus på fasediagram for vann
- ideelle gassers modellforhold og ulike tilstandslikninger
- masse- og energi-balanse - Termodynamikkens 1. lov
- entropi, eksergi og anergi - Termodynamikkens 2. lov
- forskjellene mellom reversible og irreversible prosesser
- analyse av termodynamiske sykluser i varmepumper herunder kjølesyklus og energisyklus
- relativ og spesifikk fuktighet, oppvarming og fukting, kjøling og avfukting, Mollier diagram
- varmeledningsligningen (3-dimensjonal, transient) med grensebetingelser og initialbetingelse
- ekstern og intern tvungen konveksjon, grensesjikt samt hastighets- og temperaturprofil. Empiriske korrelasjoner vil bli benyttet.
- naturlig (fri) konveksjon og empiriske korrelasjoner for å beregne Nusselts tall
- varmevekslere, analyse ved hjelp av logaritmisk midlere temperaturdifferanse og -- NTU metode
- enkel strålingsfysikk og termisk stråling mellom faste flater.
- prinsipper for beregning av massetransport ved diffusjon og konveksjon med vekt på fuktvandring
Ferdigheter
Studenten kan analysere
- termodynamiske egenskaper ved hjelp av tabeller og tilstandsligning
- termodynamiske prosesser ved hjelp av T-v T-s, P-h diagrammer entropiforskjeller for irreversible og reversible prosesser
- eksergidestruksjon for de ulike komponentene av et gitt system i gitte omgivelse
- ytelsen av varmepumpe, kjølesyklus og utvalgte effekt-sykluser
- prosesser i klimaanlegg ved hjelp av Mollier diagram
- varmeledning i faste elementer, for eksempel i vegger (varmestrøm og temperaturfelt)
- konvektiv varmetransport mellom fast legemer og væske ved både tvungen og naturlig konveksjon
- varmeoverføring mellom varme og kalde væsker i varmevekslere
- varmeutveksling mellom faste flater ved hjelp av termisk stråling
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere systemers termodynamiske ytelse knyttet til varmepumper, kjølesykluser og utvalgte effekt-sykluser
- kritisk velge hensiktsmessige empiriske korrelasjoner for de konvektive varmeoverføringskoeffisientene for beregning av varmevekslerens areal
- analysere beregningsresultat
- kommunisere med ingeniører og forskere innen emner relatert til termodynamikk, varme- og massetransport
Examiners
Forelesninger, veiledning, data- og regneøving.