EPN-V2

BYTS2400 Geoteknikk og veibygging Emneplan

Engelsk emnenavn
Geotechnics and Road Construction
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

Anbefalte forkunnskaper

I arbeidet med emnet skal studentene benytte yrkesfaglig, pedagogisk og yrkesdidaktisk kompetanse til å gjennomføre pedagogisk praksis og bacheloroppgaven knyttet til yrkesopplæring og/eller arbeidsliv innenfor hese- og oppvekstfag

  • forskningsmetodikk og forskningsprosessen
  • forskningsetikk
  • vitenskapsteori
  • planlegging og gjennomføring av fagdag

Praksis

10 dager yrkespraksis

15 dager pedagogisk praksis, 4. periode

Forkunnskapskrav

For å kunne gå opp til eksamen på emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

14 dagers individuell hjemmeeksamen. Refleksjon rundt 2 - 4 utvalgte arbeidskrav og læringsutbytter i emnet, med fokus på yrkesrelevant opplæring, HMS og entreprenøriell lærling. Omfang: 4000 ord +/-10% + vedlegg/som skal inkludere utvalgte arbeidskrav.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ordinær eksamen.
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

;

Arbeidskrav 1

Prosjektskisse til;bacheloroppgaven skal legges frem for medstudenter i gruppe og godkjennes av veileder.;;Utføres i gruppe eller individuelt avhengig av om bacheloroppgaven skrives i gruppe eller individuelt. Hensikten er at studentene kommer i gang med bacheloroppgaven og at det er mulig å gjennomføre egen plan for arbeidet. Det blir gitt tilbakemelding og veiledning på skissen som kan omarbeides og oppdateres etter hvert i prosessen.

;

Arbeidskrav 2

Arrangere en fagdag i grupper bestående av fire til fem studenter, der hensikten er å få erfaring med å planlegge og gjennomføre en fagdag der bacheloroppgavene presenteres for medstudenter og inviterte gjester. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner til fravær avtales alternativ presentasjon med fagansvarlig.

;

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

;

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurdering og eksamen

  • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
  • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning
  • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
  • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
  • Entreprenøriell læring
  • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven

Praksis:

  • 5 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)
  • 25 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

En intern sensor. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Emneansvarlig

Berthe Dongmo-Engeland