Programplaner og emneplaner - Student
BYPE2700 Prosjektledelse og økonomi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project management and economy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - byggBachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Et praktisk orientert emne i prosjektledelse som gir en grundig innføring i prosjekt som arbeidsform. Dette kurset tar studentene gjennom grunnleggende prosjektledelseskonsepter og ferdigheter som er nødvendige for å kunne lansere, lede og realisere fordeler fra prosjekter i byggebransjen. Sentralt for læringsutbyttet i emnet er prosjektarbeid hvor studentene jobber sammen i faste prosjektgrupper
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnlag for å forstå prosjektledelseskonseptet og hvordan det muliggjør ønskede resultater.
- kjenner kompleksiteten i moderne byggeprosjekter og behovet for tverrfaglighet og grensesnittstyring.
- har kunnskap om de vanligste metodene for tids- og kostnadsestimering.
- har kunnskap om metoder for kostnads- og interessentanalyse.
- er i stand til å beskrive hovedkategoriene av prosjektorganisasjonsstrukturer (prosjekt, klassisk og matrise)
Ferdigheter
Studenten:
- kan etablere riktige prosjektmål ihht SMART-prinsippet
- kan etablere riktige suksessfaktorer og suksesskriterier.
- forstår hensikten med Work Break Down Structure (WBS) og hvordan denne skal utarbeides.
- kan løse utfordringer knyttet til økonomiske begrensninger i prosjektet ved hjelp av utjevning av ressurser, brukt tid, endring av relasjoner eller bruk av flyt / slakk.
- kan bruke indekser (for eksempel kostnads- og tidsindekser) for løpende å kunne overvåke prosjektstatus og for å etablere riktige prognoser.
Generell kompetanse
Studenten:
- har kompetanse til å vite hvilke avgjørelser som bør fattes for å få ønsket resultat innenfor de definerte kostnads- og kvalitetsrammer.
- har kompetanse til å kunne gjennomføre evalueringer og velge riktige og tilpassede modeller for prosjektorganisering basert på prosjektets varighet, størrelse og kompleksitet.
- kan samarbeide og bidra til tverrfaglig team/samarbeid, kunne relatere forutsetninger for å lykkes i prosjektarbeid med ens arbeidssituasjon.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsform vil være forelesninger, diskusjon og dialog rundt caseprosjektet, med vekt på aktiv læring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- To skriftlige gruppeinnleveringer (hver gruppe 4-6 studenter)
Sentralt for læringsutbyttet i emnet er prosjektarbeid hvor studentene jobber sammen i faste prosjektgrupper
Vurdering og eksamen
- Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer (50%).
- Prosjektrapport fra gruppeoppgave (maks 15 sider) (50%).
Hver gruppe bør være mellom 4 til 6 studenter.
Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått emne. Eksamensresultat kan påklages. Ved ny/utsatt eksamen kan en forbedret versjon av rapporten leveres for del 2.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Alle trykte og skrevne hjelpemidler samt kalkulator er tillatt.
Del 2: Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Kamalan Rashasingham