EPN-V2

BYPE2700 Prosjektledelse og økonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Project management and economy
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Et praktisk orientert emne i prosjektledelse som gir en grundig innføring i prosjekt som arbeidsform. Dette kurset tar studentene gjennom grunnleggende prosjektledelseskonsepter og ferdigheter som er nødvendige for å kunne lansere, lede og realisere fordeler fra prosjekter i byggebransjen. Sentralt for læringsutbyttet i emnet er prosjektarbeid hvor studentene jobber sammen i faste prosjektgrupper

  • Forkunnskapskrav

    Ingen utover opptakskrav

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har grunnlag for å forstå prosjektledelseskonseptet og hvordan det muliggjør ønskede resultater.
    • kjenner kompleksiteten i moderne byggeprosjekter og behovet for tverrfaglighet og grensesnittstyring.
    • har kunnskap om de vanligste metodene for tids- og kostnadsestimering.
    • har kunnskap om metoder for kostnads- og interessentanalyse.
    • er i stand til å beskrive hovedkategoriene av prosjektorganisasjonsstrukturer (prosjekt, klassisk og matrise)

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan etablere riktige prosjektmål ihht SMART-prinsippet
    • kan etablere riktige suksessfaktorer og suksesskriterier.
    • forstår hensikten med Work Break Down Structure (WBS) og hvordan denne skal utarbeides.
    • kan løse utfordringer knyttet til økonomiske begrensninger i prosjektet ved hjelp av utjevning av ressurser, brukt tid, endring av relasjoner eller bruk av flyt / slakk.
    • kan bruke indekser (for eksempel kostnads- og tidsindekser) for løpende å kunne overvåke prosjektstatus og for å etablere riktige prognoser.

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har kompetanse til å vite hvilke avgjørelser som bør fattes for å få ønsket resultat innenfor de definerte kostnads- og kvalitetsrammer.
    • har kompetanse til å kunne gjennomføre evalueringer og velge riktige og tilpassede modeller for prosjektorganisering basert på prosjektets varighet, størrelse og kompleksitet.
    • kan samarbeide og bidra til tverrfaglig team/samarbeid, kunne relatere forutsetninger for å lykkes i prosjektarbeid med ens arbeidssituasjon.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningsform vil være forelesninger, diskusjon og dialog rundt caseprosjektet, med vekt på aktiv læring.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • To skriftlige gruppeinnleveringer (hver gruppe 4-6 studenter)

    Sentralt for læringsutbyttet i emnet er prosjektarbeid hvor studentene jobber sammen i faste prosjektgrupper

  • Vurdering og eksamen

    1. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer (50%).
    2. Prosjektrapport fra gruppeoppgave (maks 15 sider) (50%).

    Hver gruppe bør være mellom 4 til 6 studenter.

    Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått emne. Eksamensresultat kan påklages. Ved ny/utsatt eksamen kan en forbedret versjon av rapporten leveres for del 2.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Del 1: Alle trykte og skrevne hjelpemidler samt kalkulator er tillatt.

    Del 2: Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Kamalan Rashasingham