EPN-V2

BYPE2700 Prosjektledelse og økonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Project management and economy
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Et praktisk orientert emne i prosjektledelse som gir en grundig innføring i prosjekt som arbeidsform. Dette kurset tar studentene gjennom grunnleggende prosjektledelseskonsepter og ferdigheter som er nødvendige for å kunne lansere, lede og realisere fordeler fra prosjekter i byggebransjen. Sentralt for læringsutbyttet i emnet er prosjektarbeid hvor studentene jobber sammen i faste prosjektgrupper

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptakskrav

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnlag for å forstå prosjektledelseskonseptet og hvordan det muliggjør ønskede resultater.
  • kjenner kompleksiteten i moderne byggeprosjekter og behovet for tverrfaglighet og grensesnittstyring.
  • har kunnskap om de vanligste metodene for tids- og kostnadsestimering.
  • har kunnskap om metoder for kostnads- og interessentanalyse.
  • er i stand til å beskrive hovedkategoriene av prosjektorganisasjonsstrukturer (prosjekt, klassisk og matrise)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan etablere riktige prosjektmål ihht SMART-prinsippet
  • kan etablere riktige suksessfaktorer og suksesskriterier.
  • forstår hensikten med Work Break Down Structure (WBS) og hvordan denne skal utarbeides.
  • kan løse utfordringer knyttet til økonomiske begrensninger i prosjektet ved hjelp av utjevning av ressurser, brukt tid, endring av relasjoner eller bruk av flyt / slakk.
  • kan bruke indekser (for eksempel kostnads- og tidsindekser) for løpende å kunne overvåke prosjektstatus og for å etablere riktige prognoser.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kompetanse til å vite hvilke avgjørelser som bør fattes for å få ønsket resultat innenfor de definerte kostnads- og kvalitetsrammer.
  • har kompetanse til å kunne gjennomføre evalueringer og velge riktige og tilpassede modeller for prosjektorganisering basert på prosjektets varighet, størrelse og kompleksitet.
  • kan samarbeide og bidra til tverrfaglig team/samarbeid, kunne relatere forutsetninger for å lykkes i prosjektarbeid med ens arbeidssituasjon.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsform vil være forelesninger, diskusjon og dialog rundt caseprosjektet, med vekt på aktiv læring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • To skriftlige gruppeinnleveringer (hver gruppe 4-6 studenter)

Sentralt for læringsutbyttet i emnet er prosjektarbeid hvor studentene jobber sammen i faste prosjektgrupper

Vurdering og eksamen

  1. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer (50%).
  2. Prosjektrapport fra gruppeoppgave (maks 15 sider) (50%).

Hver gruppe bør være mellom 4 til 6 studenter.

Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått emne. Eksamensresultat kan påklages. Ved ny/utsatt eksamen kan en forbedret versjon av rapporten leveres for del 2.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1: Alle trykte og skrevne hjelpemidler samt kalkulator er tillatt.

Del 2: Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Kamalan Rashasingham