Programplaner og emneplaner - Student
BYISO6000 Bygningsintegrerte solceller Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Building Integrated Photovoltaics
- Studieprogram
-
Bygningsintegrerte solceller
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bygningsintegrerte solceller er en av de viktigste formene for energiproduksjon som kan bidra til å redusere klimagassutslipp i byggebransjen. I et samfunnsøkonomisk perspektiv reduserer det den miljømessige og sosiale negative effekten knyttet til fossilt brensel, dvs den spiller en viktig rolle for å fremme bærekraftig utvikling. Emnet tilbyr kunnskaper i solcelleteknologier som konvertere solenergi til strøm.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet retter seg mot personer som har behov for videreutdanning innen solceller.
Noe kjennskap til kraftproduksjon fra solceller og grunnleggende dataferdigheter (Windows), er en fordel.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- byggtekniske regelverk ved solcelleinstallasjoner
- elsikkerhet ved solcelleinstallasjoner (HMS, tiltak mot kortslutningsbrann), trygg utførelse (råte, snø, vind)
- vedlikehold av solcelleanlegg
- prosjektering av solcelleanlegg i eksisterende bygg
- solcelleteknologier som konverterer solenergi til strøm
- miljømessige fordeler ved å ta i bruk solcelleløsninger
- instrukser og prosedyrer i planleggingen av solcelleanlegg i bygg
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre beregninger av energiproduksjon fra solcelleanleggsystem
- beherske fagområdets terminologi, skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten kan
- finne frem til regelverk, anvisninger og dokumentasjon
- god formidling av resultater
- beskrive solcelleteknologier som konvertere solenergi til strøm.
Arbeids- og undervisningsformer
Nettbaserte forelesninger og prosjektarbeid.
Emnet bruker CANVAS som digital læringsplattform for å formidle informasjon om nettsamlinger, pensum, oppgaver og innleveringer.
Undervisning er i form nettsamlinger på Zoom, med opptak. Opptakene gjøres kun tilgjengelig for kursdeltagerne for å muliggjør gjentatt avspilling. Nettsamlingene gjennomføres etter normal arbeidstid, f.eks. oppstart kl. 16:00. I utgangspunktet planlegges 6 nettsamlinger på 3,5t hver.
Arbeidsformen er i form av både små beregningsoppgaver og virkelighetsnære beregningsoppgaver, og alle kan se hva de andre leverer. Deltakerne kan også samarbeide over nett slik at de opparbeider sitt personlige læringsnettverk. Noen undervisningsbolker har nettbaserte oppgaver som hjelpemiddel for de enkelte kursdeltagers progresjon.
Vurderingsformen på disse oppgavene er formativ, dvs. feedback for å gi læring.
Veiledning utover kommunikasjon via Canvas avtales av den enkelte student med faglærer.
Deltakerne må ha egen PC med egen programvarelisens.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen
Vurdering og eksamen
En individuell prosjektinnlevering.
Vurderingsresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått
Sensorordning
En intern sensor. I tillegg kan ekstern sensor benyttes
Emneansvarlig
Habtamu Bayera Madessa.
Emneoverlapp
Ingen.