EPN-V2

BYGG2100 Programming and statistics Course description

Course name in Norwegian
Programmering og statistikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Dette emnet gir en innføring i programmering og statistikk.

Programmering tar sikte på å gi studenten en innføring i programmering i Python. Studentene får en innføring i programstruktur og uttrykk, variabler, tekster, operatorer, funksjoner, arrayer, bruk av løkker.

Statistikk gir sammen med de andre realfagene det fundamentale grunnlaget for ingeniørfagene. Emnet skal gi studenten forståelse for statistiske og sannsynlighetsteoretiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser innen eget fagfelt og ingeniørfag generelt.

Required preliminary courses

Ingen utover opptakskrav

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • forstår problemløsning ved hjelp av programmering
  • kjenner til innebygd funksjonalitet i Python
  • har grunnleggende kjennskap til programmering med bruk av datastrukturer, funksjoner, og vektoriserte beregninger
  • kan gjøre rede for sentrale begreper innen mengdelære, sannsynlighetsteori, parameterestimering, hypotesetestingsteori og modellvalg
  • kan gjøre rede for sannsynlighetsfordelingene normal, binomisk, Poisson og eksponensial og typiske problemstillinger hvor de kan anvendes

Ferdigheter

Studenten kan:

  • skrive programmer for å løse gitte problemstillinger
  • dele opp et større problem i flytdiagrammer
  • lage løsninger for virkelige problemer på en datamaskin med brukerinteraksjon, plot, animasjoner og lagring/lesing av data
  • finne og rette feil i egne programmer samt være i stand til å sette seg inn i andres kildekode.
  • dra nytte av eksterne biblioteker i egen kildekode
  • anvende statistiske prinsipper og begreper fra eget fagfelt
  • utføre grunnleggende sannsynlighetsregning og parameterestimering
  • sette opp konfidensintervaller og utføre hypotesetester for normalfordelte og binomisk fordelte data
  • utføre enkle korrelasjons-/regresjonsanalyser

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • bruke Python til å løse relevante problemstillinger innen sitt fagfelt
  • tilegne seg og ta i bruk ny programmeringskunnskap
  • benytte statistiske tenkemåter på ingeniørproblemstillinger og formidler disse skriftlig og muntlig
  • løse ingeniørproblemstillinger ved sannsynlighetsregning, statistisk forsøksplanlegging, datainnsamling og analyse

Teaching and learning methods

Forelesninger og øvinger.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 3 av 4 obligatoriske øvinger må være godkjent

Assessment

Del 1 Mappevurdering med følgende mappekrav, som teller 50 prosent

  • 3 individuelle lærings-/refleksjonsnotat.
  • 2 individuelle innleveringsoppgaver, skriftlig eller anvendelse av programvare. Ca. 3 timer hver.

Del 2 Individuell skriftlig eksamen på 3;timer, som teller 50 prosent.

Eksamensresultat kan påklages.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Permitted exam materials and equipment

Del 1: Alle

Del 2: Ingen

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.;

Overlapping courses

Knowledge about the body, movement and activity is a key aspect of physiotherapy, and in order to promote activity and participation, physiotherapists must be able to use and integrate knowledge about the body and movement rooted in natural science and humanistic knowledge traditions. Physiotherapists must be able to obtain knowledge about the human body and human capacity for movement and activity through the use of quantitative measurements and their interpretation. Physiotherapists must also be able to exercise sensitivity in relation to body and movement as qualitative phenomena. Educational and cooperation skills are core competences in physiotherapy, and the students will practise these skills through supervision exercises and the use of manual techniques.

Physiotherapists also need basic skills in observing and talking to children and adolescents to understand their life and how work with children can be carried out in interprofessional person- and family-centred care. This topic is highlighted in the interdisciplinary teaching activity INTER1100.

INTER1100 ‘The Same Child – Different Arenas’ (1.5 credits) is part of the teaching project Interprofessional Interaction with Children and Youth (INTERACT), which takes place across the programmes of professional study at OsloMet. The goal is to increase the quality of the programmes of professional study that focus on children and young people. Through INTERACT, students acquire research-based knowledge about the everyday lives of children and young people, as well as practice in cooperating with students from other programmes. In this way, INTERACT forms the basis for improved coordination of society’s services directed at children and young people and their parents/guardians. INTER1100 ‘The Same Child – Different Arenas’ makes up the first module of INTERACT.