EPN-V2

BYFE1201 Byggfaglig innføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Building Professions
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gjøre studentene kjent med ingeniørers arbeidsmåter med tanke på samarbeid, organisering, muntlig, skriftlig og visuell (3D) kommunikasjon - alt med en byggfaglig forankring. Studentene får kunnskap om og utvikler ferdigheter i å analysere, designe, implementere og anvende byggetekniske løsninger.

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • bygningsfysiske temaer som innemiljø, varmeisolering, fukt, lydisolering og brannsikring
  • bæresystemer og konstruksjonsprinsipper for trehus
  • tekniske forskrifter og bestemmelser om sikkerhet og komfort, tilgjengelighet og HMS
  • prinsipper bak energieffektive og miljøriktige bygg
  • metoder for muntlig, skriftlig og visuell kommunikasjon og presentasjon

Ferdigheter

Studenten kan:

  • samarbeide i gruppeprosjekt
  • foreta faktainnsamling, analysere, designe, implementere og anvende de teknologier som trengs for å løse konkrete tverrfaglige oppgaver
  • integrere kunnskapen om de forskjellige praktiske, tekniske og miljømessige krav som stilles til bygg slik at det resulterer i en helhetlig, fungerende løsning
  • planlegge og prosjektere enkle konstruksjoner i trehus
  • utføre enkle varme- og fukttransportberegninger for bygningsdeler
  • fremstille enkle byggetekniske tegninger ved hjelp av BIM-verktøy.
  • presentere resultater ved hjelp av tegninger, skriftlige rapporter og muntlige presentasjoner.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • samarbeide med og ha respekt for andre profesjoners roller i en prosjekteringsprosess
  • finne frem til regelverk, anvisninger og dokumentasjon
  • identifisere bærekraftig utførelse av egen profesjon, med vekt på energibruk og miljø
  • kommunisere via og tolke enkle 2D tegninger og 3D modeller

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, prosjektarbeid og datalab i modellering ved hjelp av BIM-verktøy.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Gjennomført lab kurs i BIM-modellering i Revit (12 timer) inklusive 2 obligatoriske innleveringer. Evnen til å modellere er nødvendig for å kunne gjennomføre prosjektet. Prosjektarbeid i gruppe (ca. 80 t) inklusive 3 delinnlevinger, deltakelse i minst to veiledningsmøter, og endelig prosjektinnlevering med presentasjon.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Morten Opsahl

Emneoverlapp

Undervisningsspråk er engelsk. For norske studenter undervises temaet helseforvaltning på norsk.

Fellesemnet er utarbeidet for alle bachelorutdanningene ved Fakultetet for helsevitenskap som inngår i Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS).  

Emnet omfatter folkehelse og helseforvaltning. I folkehelseloven er folkehelse definert som "befolkningens helsetilstand og hvordan helse fordeler seg i en befolkning". Emnet omhandler hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på risikofaktorer knyttet til helse. Utdanning, arbeid og levekår, miljø og internasjonale føringer er forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Flere av de internasjonale bærekraftsmålene retter oppmerksomhet mot hvordan man kan bidra til å motvirke folkehelserisikofaktorer.

I helseforvaltningsdelen vektlegges en grunnleggende forståelse av helsetjenestens organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge. For internasjonale studenter vil fokus være den nordiske velferdsmodellen.