Programplaner og emneplaner - Student
BYFE1000 Matematikk 1000 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 1000
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.
Sentralt i emnet er arbeid med ulike sider av geometri og måling. I den sammenheng arbeides det også med utvikling av matematisk språk og tenkning med vekt på bevis og matematisk teoribygging. I dette emnet fordyper studenten seg i noen av de matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaene fra matematikk 1. Blikket er mer rettet mot forskning enn i matematikk 1. En vesentlig del av dette emnet er å gjennomføre et utviklingsarbeid.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- sentrale utfordringer med hensyn til integrering av innvandrere og flyktninger
- myndighetenes mål for integreringspolitikken og hvordan ulike mål og hensyn er vektet
- organiseringen av innvandrings- og integreringspolitikken, de viktigste aktørene og ansvars- og arbeidsdelingen mellom dem
- ulike styringsvirkemidler og hvordan myndighetene bruker disse for at innvandrere og flyktninger skal integreres i det norske samfunnet
- koordineringsutfordringer i integreringspolitikken og mekanismer og virkemidler for koordinering
- viktige forskjeller og likheter i integreringspolitikk og -forvaltning i Norden og Europa
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere koordineringsutfordringer i integreringspolitikken
- identifisere utfordringer knyttet til organiseringen av innvandrings- og integreringsforvaltningen
- vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i integreringspolitikken
Generell kompetanse
Studenten kan
- finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff med utgangspunkt i en konkret problemstilling
- enten alene eller i samarbeid med andre formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlig arbeide
Læringsutbytte
Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Alle studentene skal levere et skriftlig arbeid i form av en oppsummering og diskusjon av et pensumbidrag (en artikkel eller et bokkapittel/del av en bok som står på pensum). Oppsummeringen bør diskutere pensumbidraget i lys av overordnede temaer i kurset og/eller aktuelle temaer i integreringspolitikken. Innleveringen skal være på ca 2-3 sider (500-900 ord).
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 6 timer.
Vurdering og eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A - F
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Sensorordning
Begge eksamenskomponentene vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Emneoverlapp
- Geometri og måling.
- Utvalgt tema til fordypning.
- Bevis og teoribygging i matematikk.
- Matematikkdidaktisk forskning og forskningsmetode, herunder Lesegruppe 2.
- Arbeid med matematikkvansker