EPN-V2

BYFE1000 Matematikk 1000 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 1000
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.

Sentralt i emnet er arbeid med ulike sider av geometri og måling. I den sammenheng arbeides det også med utvikling av matematisk språk og tenkning med vekt på bevis og matematisk teoribygging. I dette emnet fordyper studenten seg i noen av de matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaene fra matematikk 1. Blikket er mer rettet mot forskning enn i matematikk 1. En vesentlig del av dette emnet er å gjennomføre et utviklingsarbeid.

Forkunnskapskrav

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sentrale utfordringer med hensyn til integrering av innvandrere og flyktninger
  • myndighetenes mål for integreringspolitikken og hvordan ulike mål og hensyn er vektet
  • organiseringen av innvandrings- og integreringspolitikken, de viktigste aktørene og ansvars- og arbeidsdelingen mellom dem
  • ulike styringsvirkemidler og hvordan myndighetene bruker disse for at innvandrere og flyktninger skal integreres i det norske samfunnet
  • koordineringsutfordringer i integreringspolitikken og mekanismer og virkemidler for koordinering
  • viktige forskjeller og likheter i integreringspolitikk og -forvaltning i Norden og Europa

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere koordineringsutfordringer i integreringspolitikken
  • identifisere utfordringer knyttet til organiseringen av innvandrings- og integreringsforvaltningen
  • vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i integreringspolitikken

Generell kompetanse

Studenten kan

  • finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff med utgangspunkt i en konkret problemstilling
  • enten alene eller i samarbeid med andre formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlig arbeide

Læringsutbytte

Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog.

Arbeids- og undervisningsformer

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Alle studentene skal levere et skriftlig arbeid i form av en oppsummering og diskusjon av et pensumbidrag (en artikkel eller et bokkapittel/del av en bok som står på pensum). Oppsummeringen bør diskutere pensumbidraget i lys av overordnede temaer i kurset og/eller aktuelle temaer i integreringspolitikken. Innleveringen skal være på ca 2-3 sider (500-900 ord).

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 6 timer.

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A - F

Vurderingsuttrykk

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Sensorordning

Begge eksamenskomponentene vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Emneoverlapp

  • Geometri og måling.
  • Utvalgt tema til fordypning.
  • Bevis og teoribygging i matematikk.
  • Matematikkdidaktisk forskning og forskningsmetode, herunder Lesegruppe 2.
  • Arbeid med matematikkvansker