Programplaner og emneplaner - Student
BVV3050 Barnevern, medier og offentlighet, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection, media and public sphere
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet dreier seg om forholdet mellom barnevernet, mediene og offentligheten. Barnevernet omtales i stort omfang og på ulike måter, både i sosiale medier og tradisjonelle medier. I emnet diskuteres betydninger og konsekvenser av mediebruk og medieomtale på barnevernfeltet, med utgangspunkt i forskningslitteratur og aktuelle TV-dokumentarer/podkast.
Emnet har fire hovedområder:
- Medienes omtale og presentasjon av barnevernet.
- Barnevernets bruk av medier i sin strategi for å kommunisere med samfunnet.
- Barn og ungdoms bruk av sosiale medier.
- Muligheter og utfordringer ved barnevernansattes bruk av sosiale medier i arbeid med barn, ungdom og foreldre.
Studentene deler seg innledningsvis i mindre grupper på 4-5 studenter og velger et tema innenfor en av hovedområdene over, som de kan fordype seg i. Gruppene skal jobbe jevnlig med sitt tema i løpet av valgemnet, med veiledning av lærere.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om barns digitale hverdagsliv
- har bred kunnskap om diskusjoner og presentasjoner av barnevernet i ulike medier
- har kunnskap om barnevernets mediehåndtering og mediestrategier
- har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid om barnevern og medier samt kjennskap til relevante fagdebatter
- har digital kompetanse, deriblant kunnskap om digital sikkerhet i arbeidet med barn, unge og familier
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i forbindelse med bruk av sosiale medier/digital kommunikasjon i møte med barn og familier
- har innsikt i betydningen av samfunnsdebatt om barnevernet i mediene
- kan anvende digitale verktøy og relevant teknologi i arbeid med barn, unge og deres familier
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og kan håndtere etiske problemstillinger innen feltet barnevern og medier, både på samfunnsnivå og i egen tjenesteutøvelse
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus med forelesninger, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet består av to deler: en prosjektoppgave i gruppe og en muntlig gruppeeksamen. Eksamensdelene vektes 50/50.
1) Gruppeoppgaven skal leveres i form av et multimedieprodukt (3-5 minutter) som leveres før muntlig gruppeeksamen. Studenter er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag.
2) Gruppene presenterer sitt arbeid muntlig for medstudenter og sensorer. Gruppene vil få tilbakemelding på presentasjon og innhold, samt spørsmål fra aktuelt pensum. Muntlig gruppeeksamen vil være på inntil 25 minutter per gruppe.
Gruppeoppgaven må være bestått for å kunne framstille seg til muntlig gruppeeksamen.
Grupper som ikke består prosjektoppgaven kan levere omarbeidet versjon til sensur én gang. En student som har gyldig fravær på muntlig gruppeeksamen kan framstille seg til utsatt individuell muntlig eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av prosjektoppgaven og muntlig eksamen.