Programplaner og emneplaner - Student
BVV3040 Barn med to hjem – barnevernets rolle i komplekse samværssaker, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children with two homes - the role of the child welfare in complex social matters
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet bygger på tverrfaglige perspektiver; juss, psykologi og barnevernsfaglig kunnskap. Emnet omhandler problemstillinger knyttet til barnevernstjenestens profesjonsutøvelse i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven. Emnet bygger videre på tidligere emner knyttet til juridisk metode/rettskildelære, barnerett og barnevern, og går dypere inn i disse. Emnet omhandler foreldrekonfliktsaker, det vil si saker med bekymring for barnets omsorgssituasjon, der bekymringen også er relatert til foreldres pågående konflikt om barnets bosted, foreldreansvar og samvær etter et samlivsbrudd. Dette er saker som ligger i et organisatorisk grenseland mellom barnevernet, familievernet, politiet og domstolene. Sakene kan dreie seg om bekymring for vold, overgrep eller annen omsorgssvikt hos en eller begge foreldrene, vedvarende høyt konfliktnivå, rusmisbruk eller andre forhold som påvirker barnets helse og utvikling
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om begrepene dømmekraft, makt og etikk
- inngående kunnskap om ulike etiske perspektiver
- inngående kunnskap om ulike maktteoretiske perspektiver
- avansert kunnskap om betydning av etikk og makt i profesjonell yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere makt som kommunikasjon og praksis
- analysere praksis fra ulike teoretiske perspektiver
- analysere og drøfte verdier og etiske utfordringer i sosialfaglig arbeid
- anvende teoretiske perspektiver og begreper i analyser av sosialfaglig praksis
- reflektere inngående over sosialfaglig skjønnsutøvelse i velferdstjenestene
- anvende etisk kunnskap i sosialfaglige vurderings- og beslutningsprosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere, reflektere og forholde seg kritisk til egen profesjonsutøvelse i lys av ulike teoretiske perspektiver
- analyserere og stille seg spørrende til sosialfaglig praksis med utgangspunkt i ulike vitenskapsteoretiske ståsteder
- oppdatere og videreutvikle sin etiske kunnskap innenfor sosialfaglige praksisfelter
- bidra til nytenkning og innovasjon for å videreutvikle den etiske kompetansen på egen arbeidsplass
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsformen består i en kombinasjon av forelesninger, gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 25 minutter.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Hilde Aamodt