EPN-V2

BVV3040 Barn med to hjem – barnevernets rolle i komplekse samværssaker, valgemne Emneplan

Engelsk emnenavn
Children with two homes - the role of the child welfare in complex social matters
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette emnet bygger på tverrfaglige perspektiver; juss, psykologi og barnevernsfaglig kunnskap. Emnet omhandler problemstillinger knyttet til barnevernstjenestens profesjonsutøvelse i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven. Emnet bygger videre på tidligere emner knyttet til juridisk metode/rettskildelære, barnerett og barnevern, og går dypere inn i disse. Emnet omhandler foreldrekonfliktsaker, det vil si saker med bekymring for barnets omsorgssituasjon, der bekymringen også er relatert til foreldres pågående konflikt om barnets bosted, foreldreansvar og samvær etter et samlivsbrudd. Dette er saker som ligger i et organisatorisk grenseland mellom barnevernet, familievernet, politiet og domstolene. Sakene kan dreie seg om bekymring for vold, overgrep eller annen omsorgssvikt hos en eller begge foreldrene, vedvarende høyt konfliktnivå, rusmisbruk eller andre forhold som påvirker barnets helse og utvikling

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten

    • har bred kunnskap om hvilke utfordringer og dilemmaer som ansatte i barneverntjenesten kan møte i arbeid med foreldrekonfliktsaker
    • har bred kunnskap om barneverntjenestens juridiske handlingsrom i slike saker
    • har bred kunnskap om barnets rett til å delta og bli hørt i egen sak
    • har bred kunnskap om barnevernets samarbeidspartnere og deres rolle og oppgaver i foreldrekonfliktsaker
    • har bred kunnskap om reglene for samarbeid: taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt
    • har kunnskap om hvordan pågående foreldrekonflikter, vold og annen omsorgssvikt kan virke inn på barns helse og utvikling
    • har kunnskap om foreldreskap på tvers av to hjem, herunder hvilken betydning voldserfaringer kan ha ved samlivsbrudd

    ​​​​​​​Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende juridisk metode for å avklare barnevernstjenestens rettslige handlingsrom i foreldrekonfliktsaker
    • kan anvende relevant kunnskap for å analysere barnets omsorgssituasjon, og drøfte barnevernstjenestens muligheter for å bistå barnet og foreldrene i alle faser av barnevernssaken
    • kan anvende kunnskap om barnets rett til å bli hørt i foreldrekonfliktsaker
    • kan veilede foreldre og barn om barnevernstjenestens og andre etaters ansvar og oppgaver, samt barnelovens regler om bosted, samvær og foreldreansvar
    • kan anvende regelverket om samarbeid med andre tjenester og instanser
    • kan reflektere over konfliktbegrepet og konfliktløsning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere ut fra et flerfaglig ståsted for å sikre barn og foreldre god bistand i gråsonen mellom barnevernsloven og barneloven.
    • kan reflektere etisk, og kritisk, over barnevernstjenestens og andre instansers definisjonsmakt
  • Arbeids- og undervisningsformer

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

    Knowledge

    The student 

    • can describe and explain factors that affect disease, health and quality of life in groups or the population as a whole
    • can describe the epidemiological and demographical foundation for public health work
    • can describe social inequality in relation to health, and is familiar with the national and global consequences of inequality
    • can describe the purpose, organisation and coordination of health and social care services
    • is familiar with relevant laws and regulations relating to the health and social care services
    • can describe the relationship between work, education, social participation, inclusion and the experience of health
    • can describe the goals for sustainable development and their significance for public health

    Skills

    The student can

    • reflect on ethical challenges related to public health work that aims to change behaviours
    • find, assess and refer to health promoting and preventive strategies, organisation and measures in light of the goals for sustainable development
    • reflect on how and why the status of Sami as indigenous peoples affects the development of the health and social care services
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    The teaching and learning methods include digital textbooks and on-campus supervised seminars. The course is organized as flipped classroom. Digital textbooks will be made available to students in advance.

  • Vurdering og eksamen

    None

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Individual home examination (multiple choice), 45 minutes.

    The exam is in English, with the exception of health management which is in Norwegian for Norwegian students.  

  • Vurderingsuttrykk

    All aids are permitted.  

  • Sensorordning

    Pass/fail