Studieinfo emne BVV3040 2021 HØST
BVV3040 Barn med to hjem – barnevernets rolle i komplekse samværssaker, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children with two homes - the role of the child welfare in complex social matters
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern / Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet bygger på tverrfaglige perspektiver; juss, psykologi og barnevernfaglig kunnskap. Emnet omhandler problemstillinger knyttet til barneverntjenestens profesjonsutøvelse i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven. Emnet omhandler saker med bekymring for barnets omsorgssituasjon, der bekymringen også er relatert til foreldres pågående konflikt om barnets bosted, foreldreansvar og samvær etter et samlivsbrudd. Dette er saker som ligger i et organisatorisk grenseland mellom barnevernet, familievernet, politiet og domstolene. Sakene kan dreie seg om bekymring for vold, overgrep eller annen omsorgssvikt hos en eller begge foreldrene, vedvarende høyt konfliktnivå, rusmisbruk eller andre forhold som påvirker barnets helse og utvikling
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
· ha bred kunnskap om saksbehandleres utfordringer og dilemmaer i møte med barn med foreldre i konflikt
· ha bred kunnskap om barneverntjenestens juridiske handlingsrom i slike saker
· ha bred kunnskap om barnets rett til å delta og bli hørt i egen sak
· ha bred kunnskap om barnevernets samarbeidspartnere og deres rolle og oppgaver
· ha bred kunnskap om reglene for samarbeid: taushetsplikt, opplysningsplikt, opplysningsrett og avvergeplikt
· ha bred kunnskap om forskning om barn med to hjem og konsekvenser av pågående foreldrekonflikter for barns helse og utvikling
· ha bred kunnskap om konsekvensene av vold, overgrep og annen omsorgssvikt for barns helse og utvikling
Ferdigheter
Studenten
· kan anvende juridisk metode for å avklare barneverntjenestens rettslige handlingsrom
· kan vurdere barnets omsorgssituasjon, og drøfte og vurdere barneverntjenestens muligheter for å bistå barnet og foreldrene i alle faser av barnevernssaken
· kan legge til rette for at barnets rett til å bli hørt blir ivaretatt
· kan veilede foreldre og barn om barneverntjenestens og andre etaters ansvar og oppgaver, samt barnelovens regler om bosted, samvær og foreldreansvar
· kan anvende regelverket i samarbeidet med andre tjenester og instanser
· kan reflektere over konfliktbegrepet og konfliktløsning
Generell kompetanse
Studenten
· kanreflektere, vurdere og handle ut fra et flerfaglig ståsted, og i samarbeid med andre tjenester og instanser, for å sikre barn og foreldre god bistand i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven.
· kan reflektere etisk, og kritisk, over barneverntjenestens og andre instansers definisjonsmakt
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i dette emnet vil bestå av seminarundervisning med oppgaver og domsanalyser, forelesninger og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ikke arbeidskrav i dette emnet.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 72 timer på 3000 ord, +/- 10%
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.