EPN-V2

BVV3040 Barn med to hjem – barnevernets rolle i komplekse samværssaker, valgemne Emneplan

Engelsk emnenavn
Children with two homes - the role of the child welfare in complex social matters
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet bygger på tverrfaglige perspektiver; juss, psykologi og barnevernfaglig kunnskap. Emnet omhandler problemstillinger knyttet til barneverntjenestens profesjonsutøvelse i gråsonen mellom barnevernloven og barneloven. Emnet omhandler saker med bekymring for barnets omsorgssituasjon, der bekymringen også er relatert til foreldres pågående konflikt om barnets bosted, foreldreansvar og samvær etter et samlivsbrudd. Dette er saker som ligger i et organisatorisk grenseland mellom barnevernet, familievernet, politiet og domstolene. Sakene kan dreie seg om bekymring for vold, overgrep eller annen omsorgssvikt hos en eller begge foreldrene, vedvarende høyt konfliktnivå, rusmisbruk eller andre forhold som påvirker barnets helse og utvikling

Forkunnskapskrav

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om sentrale bedriftsøkonomiske begreper
  • kunnskaper om bedriftens mål og dens plass i det økonomiske systemet, og økonomifunksjonens rolle og plass i bedriften
  • kunnskaper om ulike kostnads- og inntektsbegreper, og om fornuftige pris- og kostnadsbeslutninger bedrifter bør ta på ulike markeder
  • kunnskaper om ulike prinsipper for produktkalkulasjon, enkle driftsregnskap, og enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • kunnskaper om kostnads-, resultat- og volumanalyser
  • kunnskaper om hvordan man identifiserer beslutningsrelevante kostnader og inntekter og hvordan beslutningsproblemer løses

Ferdigheter

Studenten kan

  • forklare sentrale begreper og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av bedriftsøkonomiske problemstillinger
  • stille kritiske spørsmål til sentrale forutsetninger og antagelser innen det bedriftsøkonomiske fagområdet, og reflektere over dette
  • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
  • gjøre rede for de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene ved de tradisjonelle kalkulasjonsmetodene
  • gjøre rede for tankegangen ved normalkostkalkulasjon og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og utarbeide normalkostregnskap
  • gjennomføre kostnads-, resultat- og volumanalyser
  • foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
  • utvikle egne modeller i regneark for å løse bedriftsøkonomiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, og skille mellom relevant og irrelevant informasjon
  • gi skriftlige svar på spørsmål knyttet til bedriftsøkonomisk analyse som gjør at leserne forstår anvendt fremgangsmåte og svaret som fremkommer

Læringsutbytte

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav: Studenten må gjennomføre digitale prøver og få godkjent minst 4 av 6 prøver. Prøvene er fordelt utover semesteret. Fra prøven aktiveres gis studentene inntil én uke på å fullføre prøven. Hver prøve vil ha et omfang på inntil 2 timer. Studenten har 3 forsøk på å bestå hver prøve, og resultatet gis automatisk ved prøvens slutt. Faglærer vil opplyse om utlevering og innleveringsfrister.

Formålet med arbeidskravet er å forberede studentene til eksamen og arbeidslivet ved å gi dem relevant trening i oppgaveløsning i Excel.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A - F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The programme consists of individual courses with a scope of 10 credits and a final bachelor’s thesis with a scope of 20 credits – making up a total of 180 credits.

The course descriptions indicate whether a course builds on the content of one or more other courses.

Maximum 50% of the programme consists of technical courses (T) and the rest of social science courses (S). Elective courses may include technical courses.

Elective courses

Elective courses can be courses created especially for this purpose or compulsory courses from the bachelor’s programmes in Information Technology and Software Engineering, which are available if there are vacant places. A sufficient number of interested students and necessary capacity and teaching resources in the department are required to set up special elective courses. The faculty cannot guarantee that all elective courses and combinations from other study programmes are possible, because courses may have the same lecture times and exam dates.

Elective courses are only started if a sufficient number of students are registered.

Students who have either failed (F) or had valid grounds for absence (medical certificate) at an earlier ordinary exam in an elective course and who wish to retake the course as part of their bachelor’s degree the next year are guaranteed a place on the course (provided that the course is available). They must contact the Section for Academic Affairs before the semester registration starts in order to be guaranteed a place.

The overview below shows relevant elective courses,

Elective courses for academic year 2022-2023

3. semester

DAVE3600 Apputvikling (T)

DAVE3710 Akademisk engelsk (S) (*)

ITPE3200 Webapplikasjoner (T)

DATS2300 Algoritmer og datastrukturer (T)

DAPE1300 Diskret matematikk (T)

DATA 3800 Introduksjon til kunstig intelligens (T)

TEK3800 Teknologiledelse (S)

TKDF1000 Tverrfaglig prosjektarbeid (this course is not given 2022/23)

2-6. semester

DAVE3710 Praktisk IT prosjekt

DAVE3720 Samfunnskontaktprosjekt

DAVE3730 Introduksjon til IT-forskning

DAVE33740 IT-innovasjons- og entreprenørskapsprosjekt

DAVE3750 Anvendt Kunstig Intelligens og Data Science Prosjekt

DAVE3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt

DAVE3770 Helseteknologi-prosjekt

DATA3780 Anvendt blockchain-teknologiprosjekt

DATA3790 Personvern- og identitetsprosjektet

4. semester

DATA1600 Programutvikling (T)

DATA1700 Webprogrammering (T)

DATA2500 Operativsystemer (T)

5. semester

DAPE1300 Diskret matematikk (T)

DATS2300 Algoritmer og datastrukturer (T)

ITPE3200 Webapplikasjoner (T)

DAVE3600 Apputvikling (T)

TEK3800 Teknologiledelse (S)

DAVE3710 Akademisk engelsk (S) (*)

DATA3800 Introduksjon til kunstig intelligens

6. semester

DATA1600 Programutvikling

DATA2500 Operativsystemer

DAVE3605 Effektiv kode med C og C++ (T)

DAVE3610 Nettverks- og systemadministrasjon (T)

DAVE3615 Programvarearkitektur og rammeverk (T)

DATA2410 Datanettverk og skytjenester

(*) Felles valgemne for teknologiutdanningene.

Vurdering og eksamen

Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 72 timer på 3000 ord, +/- 10%

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Information technology is an international subject area. Most of the course literature is in English, and most of the systems, work tools and development environments use English as their working language. Some of the teaching may be in English. The individual course descriptions will state the courses this concerns. The students will thereby gain experience and knowledge of both general and computer-related English.

The programme does not contain special courses with multicultural or general international perspectives. The students are a diverse group as regards their ethnic and cultural backgrounds, however. This means that the students will gain experience of cooperating across cultural and language barriers.

The programme is adapted for internationalisation in that the students can take courses abroad, mainly from the fourth semester. See https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer

In addition, OsloMet collaborates with institutions in several European countries on an English-language course called European Project Semester (EPS). It is worth 30 credits and is mainly intended for incoming exchange students, but can also be relevant for OsloMet’s own third-year students in the sixth semester. Admission to the course is based on individual application.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.