Programplaner og emneplaner - Student
BVV3020 Fosterhjem, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Foster home
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
I dette emnet belyses fosterhjemmet fra ulike perspektiver; kulturelle, historiske, psykologiske, økonomiske og rettssikkerhetsmessige. Samtidig er emnet praksisnært, og tar utgangspunkt i de utfordringer som fosterbarnet og fosterfamilien møter i hverdagen. Hvordan kan barnevernspedagogen / sosionomen møte fosterbarna? Hva innebærer det å veilede fosterforeldre? Hvordan kan man best ivareta de biologiske foreldrene? Emnet tematiserer hvordan fosterbarn bygger sin identitet, når utfordringen handler om å forstå seg selv både i lys av "det opprinnelige" og "det nye".
Undervisningsspråk er norsk.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utfordringer som fosterbarn, fosterfamilier og biologiske foreldre møter
- har kunnskap om ivaretakelse av fosterbarns deltakelse
- har bred kunnskap om tilknytning og avvisning
- har kunnskap om særlige behov hos barn tilhørende etniske minoriteter
- har kunnskap om plassering i slekt og nettverk
Ferdighet
Studenten
- kan redegjøre for hva et fosterhjem er
- har innsikt i og kan reflektere over fosterforeldres behov for veiledning
- kan reflektere over sentrale temaer av betydning i veiledning av fosterforeldre
- kan foreta skjønnsmessige vurderinger i fosterhjemsarbeidet
Generell kompetanse
Studenten
- har bred kunnskap om fosterhjem og fosterhjemsarbeid
- kan reflektere over faglige og etiske dilemmaer som særpreger i fosterhjemsarbeidet
- er bredt orientert om forskning og kunnskap rettet mot fosterhjem og fosterhjemsarbeid
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom gruppearbeid, samtaler og diskusjoner i plenum, kortere forelesninger av interne og eksterne undervisere.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen på 72 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 7-9 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Bestått emnet PSYK2100
-
Emneansvarlig
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- redegjøre for generell forskningsmetode
- beskrive grunnleggende forskningsdesign og forklare ulike typer validitet
- redegjøre for bruken av deskriptiv statistikk
- beskrive prinsippene for statistisk hypotesetesting
- forklare type l og type II feil
- forklare grunnleggende statistiske analyser og deres bruksområde
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere forskningsresultater i publiserte studier og validiteten på funnene
- designe en god studie og gjennomføre enkle statistiske analyser av egne data
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle de grunnleggende prinsippene for forskningsmetode, hypotesetesting og statistikk