EPN-V2

BVV3020 Fosterhjem, valgemne Emneplan

Engelsk emnenavn
Foster home
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet belyses fosterhjemmet fra ulike perspektiver; kulturelle, historiske, psykologiske, økonomiske og rettssikkerhetsmessige. Samtidig er emnet praksisnært, og tar utgangspunkt i de utfordringer som fosterbarnet og fosterfamilien møter i hverdagen. Hvordan kan barnevernspedagogen / sosionomen møte fosterbarna? Hva innebærer det å veilede fosterforeldre? Hvordan kan man best ivareta de biologiske foreldrene? Emnet tematiserer hvordan fosterbarn bygger sin identitet, når utfordringen handler om å forstå seg selv både i lys av "det opprinnelige" og "det nye".

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om utfordringer som fosterbarn, fosterfamilier og biologiske foreldre møter
    • har kunnskap om ivaretakelse av fosterbarns deltakelse
    • har bred kunnskap om tilknytning og avvisning
    • har kunnskap om særlige behov hos barn tilhørende etniske minoriteter
    • har kunnskap om plassering i slekt og nettverk

    Ferdighet

    Studenten

    • kan redegjøre for hva et fosterhjem er
    • har innsikt i og kan reflektere over fosterforeldres behov for veiledning
    • kan reflektere over sentrale temaer av betydning i veiledning av fosterforeldre
    • kan foreta skjønnsmessige vurderinger i fosterhjemsarbeidet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har bred kunnskap om fosterhjem og fosterhjemsarbeid
    • kan reflektere over faglige og etiske dilemmaer som særpreger i fosterhjemsarbeidet
    • er bredt orientert om forskning og kunnskap rettet mot fosterhjem og fosterhjemsarbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Arbeidet skjer gjennom gruppearbeid, samtaler og diskusjoner i plenum, kortere forelesninger av interne og eksterne undervisere.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen på 72 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 7-9 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Bestått emnet PSYK2100

  • Emneansvarlig

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • redegjøre for generell forskningsmetode
    • beskrive grunnleggende forskningsdesign og forklare ulike typer validitet
    • redegjøre for bruken av deskriptiv statistikk
    • beskrive prinsippene for statistisk hypotesetesting
    • forklare type l og type II feil
    • forklare grunnleggende statistiske analyser og deres bruksområde

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • vurdere forskningsresultater i publiserte studier og validiteten på funnene
    • designe en god studie og gjennomføre enkle statistiske analyser av egne data

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle de grunnleggende prinsippene for forskningsmetode, hypotesetesting og statistikk