EPN

BVV3010 Kreative metoder i barnevern og sosialt arbeid, valgemne Emneplan

Engelsk emnenavn
Creative methods in child welfare and social work
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern / Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kreative metoder er et internasjonalt studietilbud til studenter ved bachelor i barnevern, bachelor i sosialt arbeid og studenter fra OsloMets internasjonale partnerinstitusjoner. All undervisning og ferdighetstrening med tilhørende prosjektrapport foregår på engelsk.  

Kunnskap og erfaringer knyttet til kreative og estetiske arbeidsmetoder vil være i fokus. Kunnskap om menneskerettigheter og barnekonvensjonen inngår i emnet. Studentene skal i mindre grupper planlegge og gjennomføre et prosjekt i praksisfeltet, basert på aktiviteter og estetiske metoder.   

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

·         har kunnskap om hvordan og hvorfor man kan bruke kreative og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid/sosialt arbeid

·         har kunnskap om hvordan aktiviteter og estetiske uttrykksformer kan knyttes til menneskerettigheter og barnekonvensjon

·         har kunnskap om sosialpedagogisk arbeid/sosialt arbeid i et flerkulturelt perspektiv

·         har kunnskap om hvordan estetiske læringsprosesser/metoder kan utfordre til refleksjon over egne holdninger, åpne for selvutvikling og utvide den faglige forståelsen

har kunnskap om hvordan hjelpe barn og unge til å forstå og sette ord på egne erfaringer og følelser gjennom estetiske og symbolske uttrykk

 

Ferdigheter

Studenten

·         kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse

·         kan anvende kunnskap og faglig skjønn i flerkulturelle settinger for barn og unge

·         kan ha forståelse for hvordan kreative og estetiske metoder kan flytte grenser og gi rom for selvrefleksjon og alternative måter å tenke / handle på

·         kan samarbeide og løse oppgaver i internasjonale (flerkulturelle) og tverrprofesjonelle sammenhenger

 

Generell kompetanse

Studenten

·         har kunnskap om egen kreativitet og hvordan utvikle kreative løsninger i profesjonell samhandling med barn og unge i praksisfelter i sosialpedagogikk / sosialt arbeid

·         har kunnskap om hvordan utvikle og anvende kreative løsninger og bruke estetiske metoder i profesjonell samhandling med barn og unge i praksisfelter i sosialpedagogikk / sosialt arbeid

·         har kunnskap om betydningen av å kunne kommunisere på engelsk i et flerkulturelt og tverrfaglig kunnskapsområde

·         har kunnskap om betydningen av samhandling med yrkesutøvere fra andre profesjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er et obligatorisk arbeidskrav i dette emnet, og emnet har obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen.

 

Obligatorisk arbeidskrav: Studentene skal i mindre grupper planlegge og gjennomføre et prosjekt hvor kreativitet og estetiske metoder skal brukes i sosialpedagogikk / sosialt arbeid. 

Prosjektet skal fremstilles både i en skriftlig prosjektrapport (2500 ord) og i en muntlig presentasjon for medstudenter og lærere.

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjektrapport i gruppe.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Det gjøres ikke individuelle vurderinger av enkeltstudenters bidrag i prosjektet.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse.