Studieinfo emne BVV3010 2020 HØST
BVV3010 Kreative metoder i barnevern og sosialt arbeid, valgemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Creative methods in child welfare and social work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern / Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kreative metoder er et internasjonalt studietilbud til studenter ved bachelor i barnevern, bachelor i sosialt arbeid og studenter fra OsloMets internasjonale partnerinstitusjoner. All undervisning og ferdighetstrening med tilhørende prosjektrapport foregår på engelsk.
Kunnskap og erfaringer knyttet til kreative og estetiske arbeidsmetoder vil være i fokus. Kunnskap om menneskerettigheter og barnekonvensjonen inngår i emnet. Studentene skal i mindre grupper planlegge og gjennomføre et prosjekt i praksisfeltet, basert på aktiviteter og estetiske metoder.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 2.studieår av bachelorstudium i barnevern eller sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om hvordan og hvorfor man kan bruke kreative og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid/sosialt arbeid
· har kunnskap om hvordan aktiviteter og estetiske uttrykksformer kan knyttes til menneskerettigheter og barnekonvensjon
· har kunnskap om sosialpedagogisk arbeid/sosialt arbeid i et flerkulturelt perspektiv
· har kunnskap om hvordan estetiske læringsprosesser/metoder kan utfordre til refleksjon over egne holdninger, åpne for selvutvikling og utvide den faglige forståelsen
har kunnskap om hvordan hjelpe barn og unge til å forstå og sette ord på egne erfaringer og følelser gjennom estetiske og symbolske uttrykk
Ferdigheter
Studenten
· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
· kan anvende kunnskap og faglig skjønn i flerkulturelle settinger for barn og unge
· kan ha forståelse for hvordan kreative og estetiske metoder kan flytte grenser og gi rom for selvrefleksjon og alternative måter å tenke / handle på
· kan samarbeide og løse oppgaver i internasjonale (flerkulturelle) og tverrprofesjonelle sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
· har kunnskap om egen kreativitet og hvordan utvikle kreative løsninger i profesjonell samhandling med barn og unge i praksisfelter i sosialpedagogikk / sosialt arbeid
· har kunnskap om hvordan utvikle og anvende kreative løsninger og bruke estetiske metoder i profesjonell samhandling med barn og unge i praksisfelter i sosialpedagogikk / sosialt arbeid
· har kunnskap om betydningen av å kunne kommunisere på engelsk i et flerkulturelt og tverrfaglig kunnskapsområde
· har kunnskap om betydningen av samhandling med yrkesutøvere fra andre profesjoner
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er et obligatorisk arbeidskrav i dette emnet, og emnet har obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen.
Obligatorisk arbeidskrav: Studentene skal i mindre grupper planlegge og gjennomføre et prosjekt hvor kreativitet og estetiske metoder skal brukes i sosialpedagogikk / sosialt arbeid.
Prosjektet skal fremstilles både i en skriftlig prosjektrapport (2500 ord) og i en muntlig presentasjon for medstudenter og lærere.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
Vurdering og eksamen
Skriftlig prosjektrapport i gruppe.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Det gjøres ikke individuelle vurderinger av enkeltstudenters bidrag i prosjektet.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse.