Programplaner og emneplaner - Student
BVUH3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I 3.5 skal studentene skrive en individuell oppgave som tematiserer sosialpedagogisk arbeid med barn og unge. Studentene til fortsette å tilegne seg kunnskap om vitenskapsteori og akademisk skriving. I bacheloroppgaven må hver student formulere en problemstilling som avgrenser et relevant tema fra barnevernspedagogens arbeidsfelt. Målet er å sette yrkesrelevant problemstillinger inn i vitenskapteoretisk og praktisk perspektiv og vise analytisk kompetanse og etisk refleksjon. Det er også en målsetting at studenten skal beherske de formelle og metodiske krav som stilles til faglig arbeider av et slikt omfang.
Forkunnskapskrav
ingen info
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten:
- ha bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor barnevernspedagogers fagområder
- ha kunnskap om grunnleggende forskningsmetoder og forskningsetikk
- ha kjennskap til ulike kunnskapsteoretiske posisjoner som er relevante for valgt tema og problemstilling
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- utvikle praksisrelevante problemstillinger
- finne, vurdere og henvise til fagstoff og teorier slik at disse kan belyse problemstillingen på en relevant måte
- reflektere over forskningsetikk i bacheloroppgaven og kunne redegjøre for egen posisjon
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kunne anvende sosialpedagogisk kunnskap i større skriftlige arbeider
- beherske de formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving
- ha utviklet analytisk kompetanse og evne til kritisk refleksjon
Arbeids- og undervisningsformer
Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid fra studentens side. Hver student vil få tilbud om veiledning fra en lærer eller annen kompetent veileder. Ingen veiledning gis siste uke før innlevering.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet 3B består av bacheloroppgaven og muntlig eksamen.
Krav til form
Oppgaven skal være på 9.000 ord +/- 10 %. Tittelside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg til dette. Alle sider unntatt tittelsiden skal ha sidetall, alle sider skal ha påført kandidatnummer. Tittelsiden skal dessuten gi nødvendig opplysninger om hvilken eksamen dette gjelder og inneholde eksamenskoden. Slike opplysninger og kandidatnummer vil blir gjort kjent for studentene senest en uke før innleveringsfrist. Tittelsiden skal også inneholde antall ord i oppgaven.
Publisering av bacheloroppgaven i Fagarkivet
Alle bacheloroppgaver som får karakteren A eller B vil bli publisert i Fagarkivet. Studenter som ønsker å reservere seg mot publisering av bacheloroppgaven, må levere en skriftlig begrunnet melding til fakultetet innen tre uker etter at sensur er gjort kjent.
Gjeldende oppsett for bruk av referansestil skal brukes.
I arbeidet med oppgaven forventes det at studenten bruker relevant fagstoff fra utdanningen og innhenter ny kunnskap fra faglitteratur og andre aktuelle kilder. Hver student har 500 sider selvvalgt pensum som skal knyttes til bacheloroppgaven.
Ved innlevering av bacheloroppgaven skal følgende legges ved:
- skjema for selvvalgt pensum fra 3.4 Fordypningsverksted
- skjema for selvvalgt pensum i 3.5 Bacheloroppgaven
Skjemaene skal være påført kandidatnummer, ikke navn.
Vurderingskriteriene for bacheloroppgaven tar utgangspunkt i følgende kriterier:
- Presentasjon av tema og relevant yrkesfaglig problemstilling
- Presentasjon av aktuelle teoretiske tilnærminger
- Redegjørelse for litteratur, kildegrunnlag, avgrensninger og oppgavens oppbygging
- Drøfting av problemstillingen opp mot presentert teori og sosialpedagogisk praksis
- Grad av selvstendig, kritisk refleksjon og etisk forståelse
- Godt og forståelig språk
- Gjeldende oppsett for bruk av referansestil skal brukes
Til muntlig eksamen blir studentene eksaminert i pensum fra hele emne 3B.
Ved stryk har studenten rett til å levere en bearbeidet bacheloroppgave til ny eksamen. Studentene har krav på begrunnelse for stryk, samt en times ekstra individuell veiledning i forbindelse med forbedring av oppgaven. Studenter må selv ta kontakt med emneansvarlig for å få denne veiledningstimen.
Studenter som ikke består ny eksamen må ved neste ordinære eksamen levere ny bacheloroppgave basert på en ny problemstilling. Studenter som ikke består bacheloroppgaven kan ikke fremstille seg til muntlig eksamen.
Studenter som ikke består muntlig eksamen må gjennomføre ny muntlig eksamen basert på opprinnelig bacheloroppgave, obligatorisk og selvvalgt pensum.
En eventuell ny eksamen blir arrangert i påfølgende semester.
Ved ønske om å forbedre sensuren må studenten skrive en ny bacheloroppgave med nytt tema og en ny problemstilling. Studenten har ikke krav på veiledning ved ønsker om å forbedre karakteren. En student kan fremstille seg til ny eksamen ved neste ordinære eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ettersom det er bacheloroppgave som er eksamensform vil alle hjelpemidler være tillatt så sant kilder oppgis. Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med frem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse og under muntlig eksamen. En students veileder kan ikke være sensor for denne studenten.