EPN-V2

BVUH3110 Yrkespraksis i barnevernspedagogens yrkesfelt - utenlandspraksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Occupational practice in the Child Welfare Practitioner's vocational field - student exchange
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgave med påfølgende muntlig, varighet på 45 minutter.

Studentene kan velge mellom to ulike formater på masteroppgaven:

A: Akademisk masteroppgave, basert på empirisk og/eller teoretisk forskningsmateriale

B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid

Ad A: Akademisk masteroppgave: Omfang ved individuell innlevering: 25 000 ord (+/- 10 %), eksklusive forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg. Når to studenter samarbeider skal oppgaven være på 30 000 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal oppgaven være på 35 000 ord (+/- 10 %).

Ad B: Designvitenskapelig utviklingsarbeid: Masteroppgaven har to deler, et designprodukt og en skriftlig oppgave med begrunnelse for og evaluering av designproduktet. Designproduktets format avtales med veileder. Designproduktet vurderes ut fra formål, nytte, utforming, kreativitet og egen evaluering. Omfang av den skriftlige oppgaven: 10 000 ord (+/- 10 %). Når to studenter samarbeider skal den skriftlige oppgaven være på 12 500 ord (+/- 10 %). Når tre studenter samarbeider, skal den skriftlige oppgaven være på 15 000 ord (+/- 10 %).

I alle faglige tekster skal studenten bruke pensumlitteratur og supplere med annen akademisk litteratur. Studentens evne til å reflektere i forholdet teori/praksis vil være avgjørende i vurderingen av tekstene.

Avsluttende eksamen består av vurdering av masteroppgaven med påfølgende individuell muntlig eksamen med varighet på 45 minutter. Ved designvitenskapelig oppgave skal også designproduktet gjøres tilgjengelig for sensorene (for eksempel ved en lenke fra den skriftlige delen av oppgaven).

Muntlig eksamen består av presentasjon av masteroppgaven og en samtale om sentrale problemstillinger i tilknytning til oppgaven. Studenter som har samarbeidet om masteroppgaven, presenterer masteroppgaven i fellesskap, tid ca. 20 minutter, mens den etterfølgende samtalen foregår med hver enkelt student, tid ca. 25 minutter.

Det gis én karakter på masteroppgaven og muntlig eksamen. Karakteren fastsettes etter den muntlige eksamenen.

Ny utsatt eksamen

Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha:

  • god kunnskap om praksisstedet, arbeidsmåter, organisasjon og hvilket mandat som styrer virksomheten
  • kunnskap om likheter og forskjeller i utøvelse og organisering av barnevernsarbeid i Norge og det landet der studenten har praksis
  • bred kunnskap om hvordan aktiviteter, lek og estetiske uttrykk brukes i sosialpedagogisk arbeid
  • bred kunnskap om hva som fremmer barns deltakelse og medvirkning
  • god kunnskap om relasjonsbygging med barn og ungdom og deres familier
  • innsikt i hvordan barnevernsarbeid utøves i et maktfelt

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • sette i gang sosialpedagogiske aktiviteter sammen med barn og unge
  • beherske bruk av aktiviteter og estetiske metoder i samhandling og kommunikasjon med barn og unge
  • forberede, gjennomføre og evaluere samtaler med barn, unge og familier
  • samhandle på tvers av profesjoner og arbeidsfelt
  • redegjøre og begrunne faglige valg
  • mestre skriftlige sjangere i bruk på praksisstedet - eksempelvis rapporter, journalnotater, møtereferater, utkast til fylkesnemndsrapport og leserinnlegg i mediene
  • være i stand til å forberede og lede møter
  • dokumentere egen læringsprosess og reflektere over faglig og personlig kompetanse i veiledning
  • reflektere over praksisstedets arbeidsmåter og kulturelle verdier og normer

Generell kompetanse

Studenten kan/har:

  • ta medansvar for sosialpedagogisk arbeid og fagutvikling på arbeidsplassen
  • reflektere kritisk over egen yrkesutøvelse
  • identifisere etiske dilemmaer og begrunne faglige og etiske valg
  • innsikt i hvordan man kan bruke aktiviteter og estetiske metoder i sosialpedagogisk arbeid
  • reflektere over hvordan egne livserfaringer og verdier kan utfordres i møte med andres perspektiver, posisjoner og kulturelle bakgrunn

Arbeids- og undervisningsformer

Det gis gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste og E laveste karakter for bestått, mens F er ikke bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk deltakelse

Hele emnet inklusive innføringskurs med praksisstudenter og ansatte på Extern er obligatorisk.

Det er krav til 80 % nærvær i hele praksisemnet.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Praksisperioden reguleres av praksisreglementet.

Arbeidskrav

Det er ingen arbeidskrav i dette emnet.

Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

I siste fase av praksisoppholdet leverer studentene en individuell skriftlig praksisoppgave.

Studenter som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen én gang. Studenter som stryker to ganger må levere ny problemstilling.

En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene. En students kontaktlærer kan ikke være sensor.