EPN

BVUH3000 Beslutninger i barnevernet og fordypning Emneplan

Engelsk emnenavn
Decision Making in Child Protection Work and Specialization
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet består av to deler:

  • 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutninger i barnevernet
  • 3.4 Fordypningsverksted

 

I 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet, tilegner studentene seg bred kunnskap om vurderinger og beslutninger som må gjøres når barn må flytte i offentlig regi. Studentene skal tilegne seg grundig kunnskap om det rettslige rammeverket for de beslutninger som treffes i barnevernet, fylkesnemnda og de ordinære domstolene. Likedan skal studentene tilegne seg grundig kunnskap om ettervern, fosterhjem og institusjon og om oppfølging av barn samt ungdoms overgang til voksentilværelsen.

 I 3.4 Fordypningsverksted gis studentene muligheter til å fordype seg i et aktuelt tema som hører til barnevernspedagogens arbeidsområder. Studentene velger mellom ulike verksteder med relevante barnevernfaglige temaer. Fordypningsverkstedenes innhold vil bli beskrevet nærmere i undervisningsplaner i god tid før studentene foretar sine valg.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

 Læringsutbytte i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser ibarnevernet:

 

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha ervervet seg

  • grundig kunnskap om vurderinger og beslutninger knyttet til barns flytting i offentlig regi
  • inngående kunnskap om hvordan fysiske og psykiske krenkelser kan påvirke/skade barns utvikling på   kort og lang sikt
  • kunnskap om barnevernsarbeiderens mandat og rolle i fylkesnemnda
  • god kunnskap om ulike sider av fosterhjemsarbeidet
  • kunnskap om ungdoms overgang til voksenlivet og ettervern
  • kunnskap om regler for omsorgsovertakelse, fratakelse av foreldreansvar og tilbakeføring
  • kunnskap om menneskerettslige begrensninger for tvangsinngrep og barns rett til beskyttelse
  • kunnskap om rettsikkerhet i barnevernssaker

 

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • vurdere mulighetene for barns medvirkning i barnevernssaker og kunne legge til rette for slik medvirkning 
  • vurdere ulike utfordringer ved inngrep uten samtykke
  • drøfte og vurdere rettssikkerheten i barnevernssaker
  • forstå skillet mellom faktum og juss og kunne skille mellom bestemmelsenes beviskrav og vilkår for inngrep
  • bidra til god håndtering av konflikter som kan oppstå ved barnevernets inngrep

 

Generell kompetanse

  • Studenten skal ha grundig kompetanse i å utrede og vurdere barnets situasjon

·         kunne presentere, formidle og begrunne egne faglige valg ved inngripende beslutninger

  •  kunne følge opp disse valg og beslutninger

 

 

Læringsutbytte i 3.4 Fordypningsverksted:

 

Kunnskaper

Etter gjennomført verksted skal studenten ha ervervet seg kunnskap om

  • sentrale teorier og aktuell forskning innenfor det valgte fagområde
  • sentrale profesjonsetiske utfordringer innenfor fagområdet

Ferdigheter

Ved avsluttet verksted kan studenten

  • finne frem litteratur og forskning innen fagområdet
  • formidle sentralt innhold fra fordypningsverkstedet til andre

 

Generell kompetanse

Studenten skal

  •  kjenne til nytenkning innenfor fagområdet
  • ha bred og grundig kunnskap om sentrale temaer innen fagområdet
  • ha god innsikt i profesjonsetiske utfordringer innen fordypningsverkstedet og kunne reflektere over disse

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i 3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i

barnevernet består av forelesninger og andre undervisningsformer etter behov.

 

I 3.4 Fordypningsverksted legges undervisningen opp som et arbeidsseminar. Dette innebærer en god del selvstudium, arbeid i grupper og ulike øvelsesoppgaver, avhengig av verkstedets tema. Det forutsettes at studentene er aktive både individuelt og i mindre grupper, og det forventes at de legger fram og formidler kunnskap til hverandre. Lærernes rolle er å tilrettelegge, inspirere og veilede, i tillegg til å bidra med faglig kunnskap.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

3.3 Om vurderinger, utredninger og beslutningsprosesser i barnevernet:

Det er ingen arbeidskrav i 3.3.

Det er ikke obligatorisk undervisning i 3.3.

3.4 Fordypningsverksted:

Det er ingen arbeidskrav i 3.4.

Det er obligatorisk undervisning i 3.4.

Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Ved fravær over 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 prosent mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Vurdering og eksamen

Det er muntlig eksamen i 3.3 og 3.4.

Hjelpemidler ved eksamen

Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og / eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Studenter som ikke består muntlig eksamen kan gjennomføre ny muntlig eksamen. Denne blir arrangert i løpet av vårsemesteret.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor under muntlig eksamen.