EPN-V2

BVUH2001 Flerfaglig perspektiv og prosjektarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Multi-disciplinary Perspectives and Project Based Group Work
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studentene utføre et selvstendig prosjektarbeid, og få opplæring i flerfaglige forståelser og samarbeid i arbeid med barn. Prosjektarbeidet er organisert i grupper, med fordypning innen et selvvalgt tema knyttet til arbeid innenfor noen utvalgte barnevernsfaglige arbeidsområder.Emnet starter med undervisning i flerfaglige perspektiver på vold og seksuelle overgrep.

Forkunnskapskrav

Studiet omhandler grunnleggende systemkunnskap, enheter og funksjoner innen prosessregulering og industriell automatisering.

Læringsutbytte

For å kunne ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs i Dynamiske Systemer, ELTS2300, eller tilsvarende kvalifikasjoner.

Innhold

2.1 Vold og seksuelle overgrep

Undervisningen forgår over en undervisningsuke, og belyser tema i en kombinasjon av følgende faglige perspektiver: juss, psykologi, sosiologi og estetiske uttrykksmåter.

2.2 Prosjektarbeid

Prosjekt kan gjennomføres i Norge eller i utlandet. Deltagelse på et internasjonalt undervisningsprogram ved OsloMet/Fakultet for samfunnsvitenskap (2.2.1) kan erstatte prosjektarbeid.

Prosjektarbeid er organisert i grupper med fordypning innen et selvvalgt tema, som er relevant for barnevernspedagogers arbeidsområder. Gjennom emnet, vil studenten få erfaring med å jobbe prosjektrettet innenfor rammene av gitte ressurser. Emnet utfordrer studentenes evne til samarbeid, og til å formulere kunnskap i spennet mellom teori og praksis. Prosjektarbeidet innledes med forelesninger i samfunnsvitenskapelig metode, vitenskapsteori og prosjektmetodikk. Undervisningen skal gi en teoretisk plattform og inspirasjon for det praktiske arbeidet med den selvvalgte prosjektoppgaven. Gruppenes arbeid skal presenteres i en prosjektrapport, og formidles muntlig og kreativt av prosjektgruppene i plenum. Gruppene kan også levere et tilleggsprodukt som er en del av prosjektarbeidet.

Studentene danner grupper av fire til seks deltakere. Gruppene velger tema for prosjektet i samråd med faglærer.

Prosjektperioden kan gjennomføres i utlandet. Prosjekt i utlandet skal gjennomføres i samarbeid med en institusjon eller organisasjon innenfor relevante fagfelt. Gjennom prosjekt i utlandet vil studentene tilegne seg ferdigheter som er nødvendige i et flerkulturelt sosialpedagogisk arbeidsfelt, i en stadig mer globalisert verden. Prosjektrapporten skal leveres vertsorganisasjonen.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har grunnleggende kunnskap om industriell instrumentering, reguleringsteknikk og programmering av programmerbare logiske styringer, det vil si

  • intuitiv regulering
  • analyse av enkle enhetsprosesser for reguleringsformål
  • prosessimulering
  • PID regulatorer
  • syntese basert på analyse av Bodeplott
  • multivariabel reguleringsteknikk
  • systemering

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere systemer med hensyn på systemering og reguleringsteknikk samt automatisere større og mindre industrielle prosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • har et overordnet og detaljert innblikk i hvordan industrielle prosesser automatiseres sett i fra et prosjekt og driftsteknisk perspektiv
  • har innsikt i hvordan industrielle prosesser drives og hvordan dette implementeres på en effektiv og økonomisk korrekt måte

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

2.1 Vold og seksuelle overgrep

Obligatorisk undervisning

All undervisning i dette kurset er obligatorisk. Fraværsprosenten beregnes ut fra oppmøte på undervisning i kurset Vold og seksuelle overgrep.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

Det er ingen arbeidskrav i 2.1.

2.2 Prosjektarbeid

Obligatorisk undervisning

All undervisning, veiledning (9 timer) samt tilstedeværelse på prosjektfremlegg er obligatorisk.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Fraværsprosenten som eventuelt utløser arbeidskrav, beregnes ut fra oppmøte på obligatorisk undervisning i faget Prosjektarbeid.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

Underveis i prosjektperioden skal hver student levere et arbeidskrav på 400-600 ord.

Etter innlevering av prosjektrapporten, skal hver gruppe gi en muntlig presentasjon av prosjektarbeidet.

I tillegg til prosjektrapporten (eksamensarbeidet) skal hver gruppe lage et prosessreferat på 2500 ord +/- 10 % som skal beskrive og analysere arbeidsprosessen. Dette arbeidskravet leveres veileder samtidig som prosjektrapporten leveres som eksamensbesvarelse.

Vurdering og eksamen

Prosjektperioden dokumenteres i en skriftlig rapport. Rapporten skal være på 30 sider +/- 10 % (utenom forside, innholdsfortegnelse, forord, vedlegg og litteraturliste).

Grupper som har utarbeidet et produkt som de leverer som en del av eksamen, skal i tillegg til produktet skrive en rapport på 22 sider +/- 10 % (utenom forside, innholdsfortegnelse, forord, vedlegg og litteraturliste).

Gjeldende oppsett for bruk av referansestil skal brukes.

Grupper som har gjennomført prosjektarbeid i samarbeid med institusjoner utenlands, skal skrive prosjektrapporten på engelsk. Unntatt fra dette er grupper som hatt samarbeid med skandinavisktalende institusjoner i eller utenfor Skandinavia.

Opphavsrett til prosjektrapporten er regulert av åndsverksloven. På forsiden til rapporten skal det stå: «Utarbeidet av en gruppe studenter ved bachelorutdanningen i barnevern, OsloMet, Fakultet for samfunnsvitenskap. Universitetet har intet ansvar for synspunkter eller innhold i rapporten. Framstillingen og synspunktene står utelukkende for studentgruppens regning og ansvar. ». Prosjektgruppen har således råderett over rapporten og avgjør spørsmål om eventuell publisering, eventuelt begrenset av kontrakt som gruppen har inngått på forhånd med samarbeidspartnere og institusjoner.

Gruppene kan velge å levere et produkt sammen med prosjektrapporten. Et produkt må ha tilknytning til prosjektarbeidet som helhet, og rapporten må referere til produktet. I likhet med prosjektrapporten må produktet ha relevans for barnevernspedagogers arbeidsområder. Produktet må kunne brukes til andre formål enn kun prosjektpresentasjonen. Eksempler på produkter er en kort film, et arrangement, en informasjonsbrosjyre, et oversikt over tilbud og tjenester eller en internett-ressurs. Prosjektrapporten og eventuelle andre produkter som leveres som en del av eksamen, blir vurdert som helhet. Alle innleverte arbeider skal være utført av gruppen i felleskap, og skal være påført studentenes kandidatnummer.

Minstekrav til vurderingen Bestått er at kandidatene viser et tilstrekkelig godt kunnskapsnivå med tilfredsstillende håndtering og oversikt over faglige teorier og metoder. Kandidatene viser en tilfredsstillende evne til selvstendig drøfting, tolkning og refleksjon. Framstillingen av stoff er tilstrekkelig strukturert og språket er tilfredsstillende.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tre obligatoriske øvinger med innlevering.

Vurderingsuttrykk

Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Sensorordning

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.