Programplaner og emneplaner - Student
BVUH1020 Social Pedagogy Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Sosialpedagogisk yrkespraksis
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypning i norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 - Tegnspråklæreren som forsker og fagutvikler legger til rette for at studentene får utvikle avansert kunnskap om tegnspråkfaget med særlig vekt på elevmangfold, lærerens egen språkbevissthet og tegnede språks plass globalt og i norsk skole. Studentene får anledning til å utvikle en kritisk tilnærming til ulike sider ved læreplanverket for grunnskolen med vekt på tegnspråk som fag i skolen og Kunnskapsløftet for hørselshemmede. Gjennom å lese om og reflektere over relevant nasjonal og internasjonal forskning, skal studentene bli i stand til å vurdere utviklingen av tegnspråkfaget på nasjonale og internasjonale arenaer. Denne fagbaserte kunnskapen skal bidra til studentenes analytiske evne til å vurdere utviklingen av tegnspråkfaget. Det legges vekt på studentens egen endringskompetanse, som forutsetter evne til å analysere og vurdere forsknings- og utviklingsarbeid relatert til tegnspråkfaget i skolen og se egne erfaringer i lys av forskning.
Required preliminary courses
Eksamen i emnet BVUH 1010, Oppvekst og utvikling i et sosialpedagogisk perspektiv, må være bestått.
Learning outcomes
1.1 «Den samme ungen - ulike arenaer» (INTER 1100)
Kunnskap
Studenten har
- en generell forståelse av barndom og av barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold
Ferdigheter
Studenten kan
- utforske jenter og gutters hverdagsliv og deres subjektive forståelse av dette
Generell kompetanse
Studenten har
- en begynnende forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres
1.2 Sosialpedagogisk yrkespraksis
Kunnskaper
Etter gjennomført emnet skal studenten
- ha kunnskap om betydningen av barn og unges medvirkning og rett til å bli hørt
- kjenne til barns rettigheter i skole, barnehage og helselovgivning
- ha kunnskap om barns oppvekst og utvikling i et flerkulturelt samfunn
- ha kunnskap om samtaler med barn, unge og familier i en profesjonell sammenheng
- ha kunnskap om sosialpedagogisk arbeid og miljøterapi for arbeid med barn og unge på ulike arenaer
- ha kunnskap om ulike forvaltningsnivåer i barnevernet, og ulike etaters ansvar og mandat
- ha kunnskap om alminnelige og spesielle saksbehandlingsregler i forvaltningen
- ha bred kunnskap om rettsreglene for taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett knyttet til praksisfeltet
- ha kunnskap om tverrfaglig samarbeid mellom etater som har ansvar i barn og unges oppvekst med vekt på barnehage, skole og barnevern
- ha god kjennskap til yrkesetikk og yrkesetiske retningslinjer for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere
- ha teoretisk forståelse av refleksjonsbegrepet og betydningen av å reflektere i utøvelse av profesjonelt arbeid
- ha kunnskap om hvordan lek og kreative aktiviteter kan bidra i barns vekst og utvikling
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- anvende individuell veiledning i praksis som et ledd i profesjonell utvikling
- reflektere over faglig handling i praksisutøvelsen
- anvende en systematisk arbeidsmodell hvor planlegging, gjennomføring og evaluering av arbeidsoppgaver inngår
- anvende kunnskap om tilrettelegging av lek og kreative aktiviteter med barn, unge og foresatte
- anvende faglig kunnskap for å delta i samtaler med barn, unge og foresatte
- utvikle ulike former for samarbeid mellom profesjoner/etater som har ansvar i barn og unges oppvekst med vekt på barnehage, skole og barnevern
- være fortrolig med bruken av noen sentrale vitenskapsteoretiske kunnskapsforståelser
- anvende kunnskap om regelverk, taushetsplikt og rettslige grenser i praksisfeltet
- anvende relevant regelverk
- skille mellom alminnelige og spesielle saksbehandlingsregler
Generell kompetanse
Studenten skal
- ha innsikt i relevante barnevernfaglige og yrkesetiske problemstillinger
- kjenne til hvordan sosialpedagogiske arbeid kan utvikles i ulike yrkesfelt
- beherske ulike formidlingsformer som gir innsikt og kunnskap om egne praksiserfaringer og kunne reflektere kritisk sammen med medstudenter og lærere om erfaringene
Teaching and learning methods
1.1 «Den samme ungen - ulike arenaer» (INTER 1100)
I INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer», inngår to seminardager, samtale- og observasjonsoppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid.
1.2 Sosialpedagogisk yrkespraksis
Arbeidsmåtene i undervisningsdelen veksler mellom forelesninger og gruppearbeid i flere fag. Det er eget seminar i profesjonelle samtaler.
Studentene må avgi en erklæring om at de er gjort kjent med ulike taushetspliktbestemmelser som gjelder personopplysninger de måtte bli kjent med gjennom utdanning og praksis.
I praksisdelen skal studentene ut i relevant yrkespraksis. Læring i praksis under obligatorisk veiledning er sentralt i dette emnet. I forbindelse med praksis arrangeres det også seminarer med forelesninger/gruppearbeid.
Course requirements
1.1 «Den samme ungen - ulike arenaer» (INTER 1100)
Obligatorisk undervisning
Se informasjon under arbeidskrav
Arbeidskrav
- Deltakelse på introduksjonsseminar over to dager i begynnelsen av semesteret
- Individuelt gjennomført observasjon av eller samtale med et barn eller en ungdom
- Gruppearbeid tilknyttet INTER1100
1.2 Sosialpedagogisk yrkespraksis
Obligatorisk undervisning
Seminaret Profesjonelle samtaler er obligatorisk.
Praksis er obligatorisk og må godkjennes etter reglement for praksis, se innledningen under praksis.
Praksisseminarene er obligatorisk.
Det er krav til 80 prosent nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved fravær utover 20 prosent gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær over 40 prosent mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Studenten skal i samråd med veileder på praksisstedet utvikle sin egen læringsplan (læringsmål) for praksis. Planen skal leveres til kontaktlærer.
Assessment
Emnet 1B avsluttes med en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 1 uke.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så sant kilder oppgis.
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse