Programplaner og emneplaner - Student
BVUH1010 Childhood, Development and Social Pedagogy Course description
- Course name in Norwegian
- Oppvekst og utvikling i et sosialpedagogisk perspektiv
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Studentene skal arrangere en barnefestival i tema sirkus/barns kroppslige lek/fysikklek.
Required preliminary courses
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
- Individuell artsprøve - praktisk prøve i artskunnskap om stein, planter, dyr og sopp.
- Individuelt praktisk arbeid knyttet til observasjon i naturfag.
- Individuelt skriftlig arbeid knyttet til helse, omfang 1000 ord +/- ti prosent.
- Praktisk og skriftlig gruppearbeid knyttet til barns kroppslige lek på utelekeplassen, omfang 2000 ord +/- ti prosent.
Mer informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
- Deltakelse i barnefestival. De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnefestivalen, skal levere et skriftlig notat, omfang om lag 1000 ord +/- ti prosent.
- Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i veiledningsseminaret, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
- Deltagelse i aktiviteter med barnegrupper i skogen. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
For utfyllende informasjon om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Learning outcomes
Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Eksamen består av en faglig samtale med utgangspunkt i at eksaminator trekker ut to av emnets hovedområder. Kandidaten redegjøre for trukket hovedområde og knytter dette til relevant litteratur. Eksaminasjonen kan også omfatte de andre hovedområdene.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Teaching and learning methods
I dette emnet veksler arbeidsmåtene mellom forelesninger, arbeid i grupper, individuelt arbeid og veiledning. Studentene deles inn i basisgrupper den første studieuken. Hver basisgruppe får oppnevne en veileder. Studiet oppnevner en veileder for hver basisgruppe.
Det arrangeres et seminar under navnet Oppvekstseminaret.
Det arrangeres et seminar i aktivitetsfag. Der deles studentkullet i tre grupper med utgangspunkt i basisgruppene. Hver av de tre gruppene fordeles på aktivitetsfagene drama, forming og musikk, og har tre undervisningsdager (seks timer hver dag) i hvert av de tre fagene i løpet av en niukers periode. Aktivitet i forbindelse med arbeidskrav på 3 dager kommer i tillegg. Det kreves aktiv deltakelse fra alle studenter i aktivitetsfagsundervisningen.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
Det benyttes to interne sensorer på eksamen. Tilsynssensor utarbeider vurderingskriterier.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det faglige arbeidet i kunnskapsområdet vil ha både teoretiske og praktiske tilnærminger hvor studentene er aktive og undersøkende. Å observere, lede og tilrettelegge for barns lek, læring og utvikling i ulike miljøer er sentrale arbeidsoppgaver knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene. Disse arbeidsoppgavene gjennomføres alene og i samarbeid med barnehagepersonalet i studentens barnehage, og de skal begrunnes faglig og dokumenteres.
Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet og regionen. Eventuelle kostnader knyttet til dette dekkes av studenten.
Veiledet praksisopplæring
Veiledet praksisopplæring i ekstern barnehage er en integrert del av kunnskapsområdene Natur, helse og bevegelse og Barns lek, læring og utvikling i andre og tredje semester. Praksisopplæringen i andre og tredje semester er organisert med praksis i barnehagen og seminarer og veiledning på høgskolen.
Seminarene vil være knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene. Ett slikt tema vil være observasjon og ledelse av barnegrupper i ulike aktiviteter og vurdering av barnehagens ulike leke og læringsmiljøer.
Eventuelt fravær fra praksis opplæringen skal tas igjen innen utgangen av semesteret (tredje semester).
I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet.
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).