EPN-V2

BVUH1010 Childhood, Development and Social Pedagogy Course description

Course name in Norwegian
Oppvekst og utvikling i et sosialpedagogisk perspektiv
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Studentene skal arrangere en barnefestival i tema sirkus/barns kroppslige lek/fysikklek.

Required preliminary courses

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

  • Individuell artsprøve - praktisk prøve i artskunnskap om stein, planter, dyr og sopp.
  • Individuelt praktisk arbeid knyttet til observasjon i naturfag.
  • Individuelt skriftlig arbeid knyttet til helse, omfang 1000 ord +/- ti prosent.
  • Praktisk og skriftlig gruppearbeid knyttet til barns kroppslige lek på utelekeplassen, omfang 2000 ord +/- ti prosent.

Mer informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Deltakelse i barnefestival. De studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i visningen av gruppens praktiske produksjon til barnefestivalen, skal levere et skriftlig notat, omfang om lag 1000 ord +/- ti prosent.
  • Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta i veiledningsseminaret, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.
  • Deltagelse i aktiviteter med barnegrupper i skogen. Studenter som på gyldig grunnlag ikke kan delta, skal levere et skriftlig notat på om lag 1000 ord.

For utfyllende informasjon om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Learning outcomes

Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter. Eksamen består av en faglig samtale med utgangspunkt i at eksaminator trekker ut to av emnets hovedområder. Kandidaten redegjøre for trukket hovedområde og knytter dette til relevant litteratur. Eksaminasjonen kan også omfatte de andre hovedområdene.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Teaching and learning methods

I dette emnet veksler arbeidsmåtene mellom forelesninger, arbeid i grupper, individuelt arbeid og veiledning. Studentene deles inn i basisgrupper den første studieuken. Hver basisgruppe får oppnevne en veileder. Studiet oppnevner en veileder for hver basisgruppe.

Det arrangeres et seminar under navnet Oppvekstseminaret.

Det arrangeres et seminar i aktivitetsfag. Der deles studentkullet i tre grupper med utgangspunkt i basisgruppene. Hver av de tre gruppene fordeles på aktivitetsfagene drama, forming og musikk, og har tre undervisningsdager (seks timer hver dag) i hvert av de tre fagene i løpet av en niukers periode. Aktivitet i forbindelse med arbeidskrav på 3 dager kommer i tillegg. Det kreves aktiv deltakelse fra alle studenter i aktivitetsfagsundervisningen.

Course requirements

Gradert skala A-F.

Assessment

Det benyttes to interne sensorer på eksamen. Tilsynssensor utarbeider vurderingskriterier.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det faglige arbeidet i kunnskapsområdet vil ha både teoretiske og praktiske tilnærminger hvor studentene er aktive og undersøkende. Å observere, lede og tilrettelegge for barns lek, læring og utvikling i ulike miljøer er sentrale arbeidsoppgaver knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene. Disse arbeidsoppgavene gjennomføres alene og i samarbeid med barnehagepersonalet i studentens barnehage, og de skal begrunnes faglig og dokumenteres.

Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet og regionen. Eventuelle kostnader knyttet til dette dekkes av studenten.

Veiledet praksisopplæring

Veiledet praksisopplæring i ekstern barnehage er en integrert del av kunnskapsområdene Natur, helse og bevegelse og Barns lek, læring og utvikling i andre og tredje semester. Praksisopplæringen i andre og tredje semester er organisert med praksis i barnehagen og seminarer og veiledning på høgskolen.

Seminarene vil være knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene. Ett slikt tema vil være observasjon og ledelse av barnegrupper i ulike aktiviteter og vurdering av barnehagens ulike leke og læringsmiljøer.

Eventuelt fravær fra praksis opplæringen skal tas igjen innen utgangen av semesteret (tredje semester).

I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet.

For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).