Programplaner og emneplaner - Student
BVUD2001 Multi-disciplinary Perspectives and Project Course description
- Course name in Norwegian
- Flerfaglig perspektiv og prosjekt
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and Welfare - part time.
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studentene utføre et selvstendig prosjektarbeid. Prosjektarbeidet er organisert i grupper med fordypning innen et selvvalgt tema som er relevant for barnevernspedagogers arbeidsområder. Emnet starter med undervisning i flerfaglige perspektiver på vold og seksuelle overgrep.
2.1 Vold og seksuelle overgrep
Undervisningen forgår over en undervisningsuke, og belyser tema i en kombinasjon av følgende faglige perspektiver: juss, psykologi, sosiologi og estetiske uttrykksmåter.
2.2 Prosjektarbeid
Prosjekt kan gjennomføres i Norge eller i utlandet.
Prosjektarbeid er organisert i grupper med fordypning innen et selvvalgt tema som er relevant for barnevernspedagogers arbeidsområder. Gjennom emnet vil studenten få erfaring med å jobbe prosjektrettet innenfor rammene av gitte ressurser. Emnet utfordrer studentenes evne til samarbeid og til å formulere kunnskap i spennet mellom teori og praksis. Prosjektarbeidet innledes med forelesninger i samfunnsvitenskapelig metode, vitenskapsteori og prosjektmetodikk. Undervisningen skal gi en teoretisk plattform og inspirasjon for det praktiske arbeidet med den selvvalgte prosjektoppgaven. Gruppenes arbeid skal presenteres i en prosjektrapport, og formidles muntlig og kreativt av prosjektgruppene i plenum. Gruppene kan også levere et tilleggsprodukt som er en del av prosjektarbeidet.
Studentene danner grupper av 4-6 deltakere. Gruppene velger tema for prosjektet i samråd med faglærer.
Prosjektperioden kan gjennomføres i utlandet. Prosjekt i utlandet skal gjennomføres i samarbeid med en institusjon eller organisasjon innenfor relevante fagfelt. Gjennom prosjekt i utlandet vil studentene tilegne seg ferdigheter som er nødvendige i et flerkulturelt sosialpedagogisk arbeidsfelt, i en stadig mer globalisert verden. Prosjektrapporten skal leveres vertsorganisasjonen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Emnet gir innføring i grunnleggende veiledningspedagogikk i én til én veiledning.
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap:
Kandidaten har
- innsikt i og forståelse for (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon
- kunnskap om profesjons- og yrkesutøverens rolle
- innsikt i veiledning og veilederrollen
Ferdigheter
Kandidaten
- har kommunikative ferdigheter relatert til veilederrollen
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere individuelle veiledningsprosesser, samt endrings- og utviklingsprosesser
- kan støtte og utfordre profesjonsutøveren (den nyutdannede og studenten) i sin profesjonsutvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
- kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevante forskningsresultater
Course requirements
Aktuelle arbeidsmåter er:
- undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
- spesiell vekt på øvelser i å gi veiledning med refleksjon over egen gjennomføring
- gi og motta veiledning individuelt
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
- skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
- bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr
Studentene skal i samsvar med arbeidskrav i hvert emne gjennomføre praktisk veiledning av medstudenter for å erfare veiledning og reflektere over egne erfaringer, videreutvikle sin kompetanse som veileder og implementere veiledning
Assessment
Følgende arbeidskrav må være vurder til godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Gjennomføre veiledning av medstudent i en til en konfigurasjon. Dette utføres for at studenten skal kunne dokumentere praktisk kompetanse. Omfang: om lag 25 minutter
- Overforstående sekvens gjennomføres med minst en medstudent som observatør. Studentene skal observere veiledningen, ta notater og gi tilbakemelding.
- Veiledningen (jf. første kulepunkt) dokumenteres skriftlig av hver enkelt student med 1400 ord og/eller med video: Gjennomføring og refleksjon over øvelsen. Observatørens notater og tilbakemelding er en del av vurderingen av gjennomføringen.
Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.
Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.
Krav om tilstedeværelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse i emnet. Fravær ut over 20 prosent kan kompenseres etter avtale med faglærer.
Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav og tilstedeværelse i programplanen
Permitted exam materials and equipment
Eksamen består av to deler:
Del 1: Det skal utarbeides et skriftlig undervisningsopplegg i grupper på 2-4 studenter. Eksamen går over to uker og har et omfang på ca. 5000 ord +/- 10%. Undervisningsopplegget skal omhandle ulike typer veiledningsmetoder, og begrunnes trafikkpedagogisk og trafikkdidaktisk opp mot pensumlitteraturen.
Del 2: Framføring av undervisningsopplegget (gruppe), omfang 20-30 min.
Begge eksamensdelene vurderes til bestått/ikke bestått, og vektes 50% hver. Alle medlemmer i en gruppe får samme karakter. Begge eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner, kan eksamen gjennomføres individuelt etter avtale med faglærer.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom eller ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den delen som ikke er gjennomført eller ikke bestått som må tas om igjen. Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Grading scale
Del 1: Alle hjelpemidler tillatt
Del 2: Notater fra undervisningen og litteratur fra pensumlista
Examiners
Begge eksamensdelene vurderes til bestått/ikke bestått. Alle medlemmer i en gruppe får samme karakter. Begge eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter i emnet. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner, kan eksamen gjennomføres individuelt etter avtale med faglærer.