EPN-V2

BVUD1030 Barnevern og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Child Welfare and Society
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern - deltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten tilegne seg kunnskaper om de samfunnsmessige sammenhenger og rammebetingelser som er med til å definere barnevernfeltet. Studenten skal tilegne seg kunnskap om og utvikle forståelse for, hvordan velferdsmessige utfordringer kan forståes og forklares i lys av sosiale prosesser og samfunnsmessige strukturer. Dette handler blant annet om å forstå barnevernets oppdrag, barnevernet som forvaltningsmessige område samt barnevernet som skaper av normer, verdier og kultur. Sentrale områder i emnet er sosiologiske, sosialantropologiske og helse-sosialpolitiske perspektiver. Det skal legges vekt og fokus på fortolkningsutfordringer, kategoriseringer og eksisterende sannheter i møter på individ-, gruppe og samfunnsnivå.

Forkunnskapskrav

ingen info

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

  • aktuelle sosiologiske og sosialantropologiske perspektiver
  • hvordan forståelsesmåter på individ, familie, institusjon og samfunnsnivå henger sammen i forhold til praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
  • makt og konflikt
  • profesjonssosiologi
  • helse- og sosialpolitiske emner og stat- og kommunal kunnskap med vekt på velferdsstat, fattigdom, marginalisering, diskriminering, sosial posisjon og forebyggende helse og sosialpolitikk
  • hvordan sosial ulikhet i velferdsstat påvirker barn og unges oppvekstmuligheter
  • kulturkompetanse med vekt flerkulturell forståelse, inkludering/ekskluderings mekanismer herunder diskriminering og rasisme
  • migrasjon og migrasjonsprosesser og hvordan disse kan påvirke livsbetingelser og helse for barn, unges og deres familier
  • kjønn- og seksualitetsmangfold
  • kunnskap om barnelovens regler
  • kunnskap om forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
  • kunnskap om menneskerettigheter, særlig om asylbarn
  • barns rettigheter i familien og i samfunnet
  • samspill mellom barnevern og media

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
  • gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
  • forstå og formidle sentrale begrep i sosiologi og sosialantropologi
  • bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
  • delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
  • identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
  • identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
  • foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • anvende sine kunnskaper og bruke dem i forhold til kritisk tenkning og analytisk refleksjon
  • anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
  • løse faglige utfordringer på en kritisk og kreativ måte alene og i samspill med andre

Arbeids- og undervisningsformer

I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk undervisning

All undervisning er obligatorisk.

Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.

Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.

Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.

Arbeidskrav

Arbeidskrav i samfunnsfaglige tema

Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2500 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav i juss

Det skal skrives et individuelt arbeidskrav på 2500 ord +/- 10 %.

Vurdering og eksamen

Emne 1C avsluttes med en muntlig eksamen.

En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Ved muntlig eksamen kan studentene medbringe Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.