Studieinfo emne BVUD1010 2018 HØST
BVUD1010 Oppvekst og utvikling i et sosialpedagogisk perspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Childhood, Development and Social Pedagogy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern - deltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet blir studentene gjort kjent med sosialpedagogisk teori og praksis. Sosialpedagogikk henter kunnskap fra flere fag: blant annet juss, psykologi og pedagogikk. Disse fagene blir introdusert i emnet. Psykologiske og pedagogiske perspektiver på barn og unges utvikling og læring er sentralt. Likeledes er grunnleggende rettsprinsipper og juridiske begreper sentrale. Studentene skal delta i aktiviteter og få erfaring i å bruke aktiviteter i praksis. Emnet inneholder en introduksjon til konkret barnevernarbeid, både i barneverntjenesten og på andre yrkesområder. Emnet inneholder en innføring i vitenskapsteoretiske temaer og temaer innen etikk.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- grunnleggende tema innen barns og unges utvikling, sosialisering og oppdragelse
- betydninger av kjønn, kultur, familieformer og klasse for barn og unges utvikling og deltakelse i det norske, flerkulturelle samfunnet
- formål og arbeidsmåter innen sosialpedagogisk arbeid med barn og unge
- vitenskapsteoretiske begreper og grunnlagsforståelser
- forståelse av forholdet mellom fag og etikk i praktisk arbeid med mennesker
- hvordan musikk, drama og forming kan benyttes for å oppnå mestring og bygge relasjon i sosialpedagogisk arbeid
- barnevernets historie, organisering, rammer og samfunnsoppdrag
- juridisk metode for løsning av rettslige spørsmål og internasjonale menneskerettigheters betydning i norsk rett
- grunnleggende prinsipper og begreper i barnevernsretten
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- identifisere sentrale faglige perspektiver og vise at de har betydning for hvordan vi forstår og begrunner faglige avgjørelser
- sette i gang og lede ulike aktiviteter
- gjennomføre et livsformsintervju for å utforske barnets hverdagsliv
- utvikle ferdigheter i studiemetodikk og kunne samhandle med andre om faglige spørsmål
- komme i gang med å skrive faglige tekster, bruke norske og internasjonale referanser til faglige kilder og velge og bruke pålitelige kilder for informasjonsinnhenting
- anvende juridisk metode ved løsning av rettslige spørsmål og identifisere juridiske spørsmål i en barnevernsfaglig kontekst
- redegjøre for rettssikkerhetsbegrepet, rettighetsbegrepet og grunnleggende prinsipper i barnevernretten
Generell kompetanse
Studenten:
- skal kunne bidra til et aksepterende, inkluderende og åpent studiefellesskap
- har evne til å reflektere over betydningen av egen og andres oppvekst og kulturbakgrunn og å ha et flerkulturelt perspektiv på fagfeltet
- har forståelse for hvordan aktivitetsfagene inngår i barnevernspedagogens relasjonskompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet veksler arbeidsmåtene mellom forelesninger, arbeid i grupper, individuelt arbeid og veiledning. Studentene deles inn i basisgrupper den første studieuken.
I aktivitetsfag deles studentkullet i tre grupper som fordeles på aktivitetsfagene drama, forming og musikk. Det er to undervisningsøkter i hvert av de tre fagene. Det kreves aktiv deltagelse fra alle studenter i aktivitetsfagundervisningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk undervisning
All undervisning er obligatorisk.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Det skal leveres to individuelle skriftlige arbeidskrav. Hvert av arbeidskravene er på 2000 ord +/- 10 %.
Vurdering og eksamen
Emnet 1A avsluttes med en individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert i slutten av semesteret eller i påfølgende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Norges Lover og/eller lovsamling for helse- og sosialsektoren og andre ukommenterte særtrykk av lover og forskrifter. Utskrifter fra Lovdata er ikke tillatt.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på hver besvarelse.