Programplaner og emneplaner - Student
BV3100 Praksisstudier - Profesjonsutøvelse og kritisk refleksjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional practice – Professional work and critical reflection
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Pass/fail.
Forkunnskapskrav
All answers are assessed by one examiner. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Læringsutbytte
The course has 5 ECTS of overlapping content towards STKD6610 Technology and Society, STKD6600 Technology and Society I, PSYK1070 Technology and Society, BIOB1070 Technology and Society, ERGOB1070 Technology and Society, FYB1070 Technology and Society, RAB1070 Technology and Society, SYKK1070 Technology and Society, SYKP1070 Technology and Society, TAB1070 Technology and Society, ORI1070 Technology and Society, PMED1070 Technology and Society, FARB1070 Technology and Society and VERB1070 Technology and Society
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet baserer seg på tilrettelagt praksis der studentene selv må engasjere seg, samarbeide og reflektere over egne og andres erfaringer. Studentene får tildelt en veileder på praksisstedet og får individuell veiledning en gang i uken. På noen praksissteder har studentene også gruppeveiledning som delvis erstatter den individuelle veiledningen. Studentene får oppfølging av kontaktlærer fra utdanningen i løpet av praksisperioden. Det arrangeres en praksisforberedende samling på universitetet før praksis og et praksisverksted i etterkant av praksis. Disse samlingene består av forelesninger kombinert med gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er fire arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter i dette emnet:
1) Tilstedeværelse i førpraksisseminar
2) Lage egne læringsmål
3) Egenevaluering av praksis
4) Godkjent praksisperiode
Fravær godtas bare i forbindelse med sykdom og/eller permisjoner innvilget av universitetet. Fraværsgrensen er maksimalt 20 %, se reglement for praksis. Tilstedeværelse i praksis skal dokumenteres av veileder.
Fastsetting av arbeidstid tar utgangspunkt i den arbeidstid som er gjeldende innenfor det aktuelle arbeidssted.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell praksisoppgave på 8-10 sider som studentene arbeider med under praksisperioden. Oppgaven leveres ut ved praksisstart og den skal leveres inn kort tid før praksis avsluttes.
Vedlagt praksisoppgaven skal det ligge en oversikt over selvvalgt pensum som omfatter 300 sider. Nærmere opplysninger om kriteriene for selvvalgt pensum gis i praksisforberedende seminar.
Kandidater som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen èn gang. Kandidater som stryker to ganger må levere ny problemstilling.
En eventuell ny og utsatt eksamen blir arrangert påfølgende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive periodiske trender i hovedgruppene i periodesystemet, og gjøre rede for inter- og intramolekylære krefter
- kan beskrive fysikalske egenskaper til væsker, gasser, løsninger og faste stoffer
- kan gjøre rede for reaksjoner for organiske og uorganiske syrer og baser, redoksreaksjoner og fellingsreaksjoner.
- kan gjøre rede for termodynamiske prinsipper og sammenhengen mellom termodynamikk og kjemisk likevekt
- kan gjøre rede for hovedprinsippene i reaksjonskinetikk
- kan beskrive funksjonelle grupper i organiske molekyler
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre støkiometriske beregninger og konsentrasjonsberegninger
- kan utføre utvalgte kjemiske forsøk, tolke og presentere eksperimentelle data fra disse
- kan utføre likevektsberegninger og forutse effekter av ytre påvirkninger på systemer i likevekt
- kan utføre syre-baseberegninger, herunder bufferberegninger
- kan vise sikker atferd på laboratoriet og kan arbeide i tråd med regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS)
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise forståelse for generell kjemi som basis for farmasifagene
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriekurs. Bruk av digitale læringsressurser er en viktig del av undervisningen. Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid. Studentene må gjennomgå pre-lab og sikkerhetskurs før de kan påbegynne laboratoriekurs. Laboratoriekurset inneholder også skriftlige tester. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne til å samarbeide og til å arbeide selvstendig.