Programplaner og emneplaner - Student
BV2600 Psykososiale perspektiver – miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og deres familier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychosocial perspectives - Social-therapeutic work with children, young people and their families
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vil gi en innføring i miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og deres familier, med hovedvekt på arbeidet i barnevernsinstitusjoner. Emnet omfatter ulike perspektiver på barn og unges psykiske og fysiske helse, samt hvordan omsorgssvikt kan påvirke deres psykologiske utvikling og helse. Studentene vil videre få en innføring i ulike teoretiske perspektiver som ligger til grunn for det miljøterapeutiske arbeidet for å tilrettelegge for barn og unges utvikling og vekst.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om mulige konsekvenser omsorgssvikt kan få for barns psykiske og fysiske helse, og hvordan dette kan komme til uttrykk hos barn og unge
· har kunnskap om traumer, mulige årsaker, uttrykksformer og konsekvenser, samt hvordan man kan arbeide med barn og unge som har opplevd traumer
· har kunnskap om ulike faglige perspektiver som ligger til grunn for det miljøterapeutiske arbeidet
· har kunnskap om nødvendige relasjonelle og omsorgsmessige forutsetninger for å kunne legge til rette for barn og unges utvikling og bedring av psykisk og fysisk helse
· Har kunnskap om arbeid med enslige mindreårige asylsøkere i institusjon.
· har kunnskap om familie- og nettverksarbeid, samt tverrprofesjonelt samarbeid i det miljøterapeutiske feltet
· har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger som kan oppstå i det miljøterapeutiske arbeidet
Ferdigheter
Studenten
· kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å utøve systematisk miljøterapeutisk arbeid med barn og unge
· kan anvende relevant og gjeldende lovverk, regelverk og veiledere i det miljøterapeutiske arbeidet i institusjon
· kan anvende kunnskap om rus og kriminalitet, og kunnskap om sosiale og emosjonelle utfordringer hos barn og unge, i det miljøterapeutiske arbeidet i institusjon
· kan anvende kunnskap fra barn, unge og familier for å sikre deres deltakelse og medvirkning i det miljøterapeutiske arbeidet
· kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise kultursensitivitet i det miljøterapeutiske arbeidet
· har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i det miljøterapeutiske arbeidet
Generell kompetanse
Studenten
· har innsikt i egen rolle som barnevernspedagog i møte med barn og unge som bor i institusjon, herunder egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan dette påvirker relasjonen
kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, individuell oppgaveskriving.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk undervisning
I dette emnet er profesjonelle samtaler obligatorisk.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Arbeid i barneverntjenesten
Oppgaven er på 2500 ord +/- 10 %.
Profesjonelle samtaler
Oppgaven er på 2500 ord +/- 10 %.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig semesteroppgave på 9 - 11 sider.
Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Emne 2C avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 1 uke som utgjør 20 studiepoeng. Studenter som ikke består skriftlig eksamen kan fremstille seg til ny eksamen
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler skal være tillatt så sant kildene oppgis.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.