EPN-V2

BV2600 Psychosocial perspectives - Social-therapeutic work with children, young people and their families Course description

Course name in Norwegian
Psykososiale perspektiver – miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og deres familier
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet vil gi en innføring i miljøterapeutisk arbeid med barn, unge og deres familier, med hovedvekt på arbeidet i barnevernsinstitusjoner. Emnet omfatter ulike perspektiver på barn og unges psykiske og fysiske helse, samt hvordan omsorgssvikt kan påvirke deres psykologiske utvikling og helse. Studentene vil videre få en innføring i ulike teoretiske perspektiver som ligger til grunn for det miljøterapeutiske arbeidet for å tilrettelegge for barn og unges utvikling og vekst.

  • Required preliminary courses

    The course deals with the professional role and work of biomedical laboratory scientists. It is essential that biomedical laboratory scientists have knowledge of their role and the role of laboratory medicine in the health services. Students will develop qualifications in medical laboratory sciences, enabling them to practice in this field. The course places emphasis on linking learning to authentic work situations and issues under the supervision of experienced biomedical laboratory scientists with relevant expertise.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    · har kunnskap om mulige konsekvenser omsorgssvikt kan få for barns psykiske og fysiske helse, og hvordan dette kan komme til uttrykk hos barn og unge

    · har kunnskap om traumer, mulige årsaker, uttrykksformer og konsekvenser, samt hvordan man kan arbeide med barn og unge som har opplevd traumer

    · har kunnskap om ulike faglige perspektiver som ligger til grunn for det miljøterapeutiske arbeidet

    · har kunnskap om nødvendige relasjonelle og omsorgsmessige forutsetninger for å kunne legge til rette for barn og unges utvikling og bedring av psykisk og fysisk helse

    · Har kunnskap om arbeid med enslige mindreårige asylsøkere i institusjon.

    · har kunnskap om familie- og nettverksarbeid, samt tverrprofesjonelt samarbeid i det miljøterapeutiske feltet

    · har kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger som kan oppstå i det miljøterapeutiske arbeidet

    Ferdigheter

    Studenten

    · kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å utøve systematisk miljøterapeutisk arbeid med barn og unge

    · kan anvende relevant og gjeldende lovverk, regelverk og veiledere i det miljøterapeutiske arbeidet i institusjon

    · kan anvende kunnskap om rus og kriminalitet, og kunnskap om sosiale og emosjonelle utfordringer hos barn og unge, i det miljøterapeutiske arbeidet i institusjon

    · kan anvende kunnskap fra barn, unge og familier for å sikre deres deltakelse og medvirkning i det miljøterapeutiske arbeidet

    · kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise kultursensitivitet i det miljøterapeutiske arbeidet

    · har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i det miljøterapeutiske arbeidet

    Generell kompetanse

    Studenten

    · har innsikt i egen rolle som barnevernspedagog i møte med barn og unge som bor i institusjon, herunder egen forforståelse, holdninger og verdier, og kan reflektere over hvordan dette påvirker relasjonen

    kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse

  • Teaching and learning methods

    Undervisningen foregår i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, skriftlige øvelser, ferdighetstrening med og uten bruk av film, samt medstudentveiledning.

  • Course requirements

    Work and teaching methods comprise seminars and external practical training.

    The students must undergo seven weeks of supervised external practical training in a medical laboratory.

  • Assessment

    No particular coursework requirements.

    Note that there is an attendance requirement for practical training and activities related to practical training. For more information about the attendance requirement in practical training, see ‘Assessment of external practical training’ in the main section of the programme description.

  • Permitted exam materials and equipment

    Assessment of practical training. The minimum attendance requirement for practical training and preparatory seminars is 90%. In addition, attendance is required for the concluding reflection conversation at OsloMet. For more information about the attendance requirement in practical training, see ‘Assessment of external practical training’ in the main section of the programme description.

    New assessment/exam: If the student fails the practical training period, he/she must normally retake the whole period.

  • Grading scale

    Not relevant.

  • Examiners

    Pass/fail