Programplaner og emneplaner - Student
BV2400 Barnevern i velferdsstaten – forebyggende arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Child protection in the welfare state - Preventive work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler forebyggende, sosialpedagogisk og helsefremmende arbeid med barn og unge i ulike lokale miljøer. Emnet vil gi et innblikk i oppvekstmiljøets betydning for barn og unges utvikling og helse, og ta for seg risiko- og beskyttelsesfaktorer. Videre rettes det særlig fokus mot barnevernspedagogens rolle og ansvar i forebyggende arbeid på arenaer som barnehage, skole og fritidstilbud. Samarbeidet mellom barneverntjenesten og forebyggende arenaer vil stå sentralt.
I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres" INTER 1200 gjennomføres. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1200.https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Forkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
· har bred kunnskap om barnevernspedagogens rolle i forebyggende sosialpedagogisk arbeid med barn og unge på areaer som skole, barnehage og fritidstilbud
· har kunnskap om seksuelle orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk hos barn og unge
· har bred kunnskap om barn og unge med sosiale og emosjonelle utfordringer, og om risiko- og beskyttelsesfaktorers betydning for barn og unges helse
· har kunnskap om enslige mindreårige asylsøkere livssituasjon og rettigheter
· har kunnskap om ulike perspektiver på forebyggende og helsefremmende arbeid, herunder forebyggende perspektiv på ungdomskriminalitet, rus og avvik
· har bred kunnskap om hvordan samarbeide med barn og foresatte til barnets beste
· har kunnskap om hvordan strukturelle forhold, kan virke inn på barn og unges situasjon og oppvekstforhold
· har bred kunnskap om ulike institusjoners ansvarsområde og tverrinstitusjonelt samarbeid, særskilt samarbeidet mellom barneverntjenesten, skole og barnehage
· har kunnskap om kreative og estetiske metoder og hvordan disse kan bidra til barn og unges fysiske og psykiske helse
· har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser i barnevernfaglig sammenheng
· kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk
Ferdigheter
Studenten
· kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmede arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg
· kan anvende kunnskap og kompetanse til å kommunisere og samarbeide med barn og foresatte i forebyggende arbeid
· kan anvende kunnskap og kompetanse til å initiere og følge opp tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid, særskilt samarbeid med barneverntjenesten
· kan anvende relevante tiltak som bidrar til at unge vanskeligstilte inkluderes i arbeid
· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse på arenaer der barn og unge oppholder seg
· kan anvende kunnskap om barn og unges digitale hverdagsliv
Generell kompetanse
Studenten
· kan anvende kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv til å reflektere faglig, etisk og kritisk omkring egen rolle som barnevernspedagog i forebyggende og helsefremmende sosialpedagogisk arbeid
· kan forstå og reflektere omkring betydningen av en estetisk tilnærming i arbeidet med barn og unge
· kan forstå og reflektere over sammenhenger mellom helse, utdanning og livsvilkår
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet foregår i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, skriftlige øvelser, (oppgaveskriving), presentasjon i grupper. Inkludert i emnet er en minipraksis hvor studentene gjennomfører kreative og innovative aktiviteter i samhandling med barn og unge på ulike arenaer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er obligatorisk tilstedeværelse i minipraksis i dette emnet.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet gjennomføres som en skriftlig eksamen i mindre grupper. Oppgaveteksten gis ved starten av emnet. Eksamensgruppen skal gjennomføre et mindre prosjektarbeid med utgangspunkt i en problemstilling fra sin praksisarena.
Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler skal være tillatt så sant kildene oppgis.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.