EPN-V2

BV2400 Barnevern i velferdsstaten – forebyggende arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state - Preventive work
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

·;;;;;;;; har bred kunnskap om barnevernspedagogens rolle i forebyggende sosialpedagogisk arbeid med barn og unge på areaer som skole, barnehage og fritidstilbud

·;;;;;;;; har kunnskap om seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk hos barn og unge

·;;;;;;;; har bred kunnskap om barn og unge med sosiale og emosjonelle utfordringer, og om risiko- og beskyttelsesfaktorers betydning for barn og unges helse

·;;;;;;;; har kunnskap om ulike perspektiver på forebyggende og helsefremmende arbeid, herunder forebyggende perspektiv på ungdomskriminalitet, rus og avvik

·;;;;;;;; har bred kunnskap om hvordan samarbeide med barn og foresatte til barnets beste

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan strukturelle forhold kan virke inn på barn og unges situasjon og oppvekstforhold

·;;;;;;;; har bred kunnskap om ulike institusjoners ansvarsområde og tverrinstitusjonelt samarbeid, særskilt samarbeidet mellom barneverntjenesten, skole og barnehage

·;;;;;;;; har kunnskap om kreative og estetiske metoder og hvordan disse kan bidra til barn og unges fysiske og psykiske helse

·;;;;;;;; har kjennskap til nytenkning og innovasjonsprosesser i barnevernfaglig sammenheng;

·;;;;;;;; kan oppdatere sin kunnskap om helse- og sosialpolitikk

;

Ferdigheter

Studenten

·;;;;;;;; kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmede arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg

·;;;;;;;; kan anvende kunnskap og kompetanse til å kommunisere og samarbeide med barn og foresatte i forebyggende arbeid

·;;;;;;;; kan anvende kunnskap og kompetanse til å initiere og følge opp tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid, særskilt samarbeid med barneverntjenesten

·;;;;;;;; kan anvende relevante tiltak som bidrar til at unge vanskeligstilte inkluderes i arbeid

·;;;;;;;; kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse på arenaer der barn og unge oppholder seg

·;;;;;;;; kan anvende kunnskap om barn og unges digitale hverdagsliv;;

;

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;;;; kan anvende kunnskap fra ulike faglige disipliner og perspektiv til å reflektere faglig, etisk og kritisk omkring egen rolle som barnevernspedagog i forebyggende og helsefremmende sosialpedagogisk arbeid

·;;;;;;;; kan forstå og reflektere omkring betydningen av en estetisk tilnærming i arbeidet med barn og unge

·;;;;;;;; kan forstå og reflektere over sammenhenger mellom helse, utdanning og livsvilkår

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Fagdidaktikk

Studenten

  • har kunnskap om fagets historie og legitimering i grunnskolen
  • har kunnskap om læreplaner, teori og praksis i grunnskolen
  • har kunnskap om fagfeltets bredde og utvikling av bærekraftige holdninger til materiell og visuell kultur i et tverrfaglig perspektiv
  • har kunnskap om barn og unges visuelle språk, utvikling og dannelse
  • har kunnskap om fagdidaktisk teori med relevans for grunnskolens allmenndannende oppdrag

Pedagogikk

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelse og betydningen av å skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • har kunnskap om ulike perspektiver på lærerprofesjonen og relasjonen elev/lærer
  • har innsikt i ulike teorier om læring, lek og kreative prosesser
  • kjenner til ulike perspektiver på og ulike vilkår for barn og unges oppvekst, identitetsutvikling og danning
  • har kunnskap om ungdomskulturer og skolen som flerkulturell møteplass
  • kjenner til skolens verdigrunnlag og sentrale styringsdokumenter for opplæring

Ferdigheter

Fagdidaktikk

Studenten

  • kan reflektere over betydningen av motivasjon og ledelse i arbeid med Kunst og håndverk
  • kan planlegge undervisning og reflektere over valg og konkretisering av lærestoff med utgangspunkt i gjeldende læreplaner for grunnskolen
  • kan reflektere over forholdet mellom fagteori, læreplaner, undervisningspraksis og barn og unges skapende arbeid
  • kan arbeide systematisk og anvende ulike metoder i refleksjon over eget skapende arbeid
  • kan begrunne og reflektere over vurdering med basis i oppgaveformulering og forventning på ulike trinn

Pedagogikk

Studenten

  • kan motivere og veilede elever i arbeidet med å nå læringsmål
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over eget undervisningsarbeid
  • kan samarbeide med kolleger om tilrettelegging av undervisning
  • kan gjøre rede for noen etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over aktuell fagdidaktisk problematikk og teori
  • kan bruke digitale medier som læringsverktøy og læringsarena
  • kan reflektere over og følge opp relevante HMS-tiltak knyttet til fagområder, materialer og verksteder
  • kan diskutere og reflektere over verdien av kulturelt mangfold
  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og delta i faglige diskusjoner
  • kan drøfte etiske problemstillinger som oppstår i skolehverdagen
  • kan delta i og reflektere over tverrprofesjonelt samarbeid med studenter fra ulike profesjonsstudier (Interact)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle sentrale aspekter ved emneområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet gjennomføres som en skriftlig eksamen i mindre grupper. Oppgaveteksten gis ved starten av emnet. Eksamensgruppen skal gjennomføre et mindre prosjektarbeid med utgangspunkt i en problemstilling fra sin praksisarena.

Eksamensbesvarelsen skal være på 15 sider (+/- 10%).;Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En fagdidaktisk oppgave knyttet til fagfeltet.
  • En tverrprofesjonell oppgave, Inter1100, i samarbeid med studenter ved andre studieretninger
  • En muntlig presentasjon i grupper over et pedagogisk tema.
  • En muntlig grupperapport knyttet til praksis i grunnskolen.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Det kreves minimum 80 prosent frammøte med deltakelse i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse:

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Eksamen i profesjonsfaget er delt i to. En eksamen for fagdidaktiske emner og en for pedagogiske emner.

  1. Fagdidaktiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager knyttet til praksisopplæringen, se egen emneplan for praksisopplæring (ca. 1500-1700 ord). Teller 40 prosent av sluttkarakter.
  2. Pedagogiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager (ca. 2000-2500 ord). Teller 60 prosent av sluttkarakter.