EPN-V2

BV2200 Child protection in the welfare state – Notification of concern, investigation and preventive measures Course description

Course name in Norwegian
Barnevern i velferdsstaten – melding, undersøkelse og hjelpetiltak
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
  • Introduction

    Studentene vil få kunnskap om barnevernfaglige vurderinger, problemstillinger og prosesser i meldings-, undersøkelses- og tiltaksfasen i den kommunale barneverntjenesten. Emnet vil gi en innføring i undersøkelser av barnets omsorgssituasjon, samt tilrettelegging-, iverksetting-, og oppfølging av- frivillige hjelpetiltak i samarbeid med barnet og familien. Undervisningen bygger på-, og utvider- studentenes kunnskap om omsorgssvikt. Emnet skal gi studentene kunnskap om- og ferdigheter i- å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon.

  • Required preliminary courses

    Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

  • Learning outcomes

    Kunnskaper

    Studenten

    · har kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer, problemstillinger og prosesser i meldings- undersøkelses-, og tiltaksfasen i barneverntjenesten

    · har kunnskap om omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og kjennskap til hvordan denne kunnskapen kan anvendes i barnevernfaglige vurderinger av barnets beste

    · har kunnskap om ulike metoder og frivillige hjelpetiltak innenfor barnevernsfaglig arbeid i barneverntjenesten

    · har kunnskap om utviklingsstøttene omsorg, samspill og samspillsobservasjoner, og kjennskap til hvordan slik kunnskap kan benyttes til å vurdere barnets omsorgssituasjon

    · har kunnskap om familie- og nettverksarbeid, samt tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid i barneverntjenesten

    · har kunnskap om barnets rett til medvirkning, og hvordan man kan tilrettelegge for slik medvirkning i praksis

    · har kunnskap om kulturelt mangfold og innsikt i barnevernfaglig arbeid med minoriteter i barneverntjenesten, og herunder bruk av tolk

    Ferdigheter

    Studenten

    · kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å vurdere, tilrettelegge og følge opp hensiktsmessige tiltak i barneverntjenesten

    · kan anvende gjeldende lovverk, regelverk og veiledere, og herunder sikre barn og foreldres rettigheter og medvirkning

    · kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse i møtet med barn, unge og foresatte i barneverntjenesten

    · kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å samarbeide med barn, unge og familier

    · har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid

    · kan fortolke og analysere informasjon og observasjoner, for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon

    Generell kompetanse

    Studenten

    · kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag, metoder og maktforhold i barneverntjenestens arbeid med barn, unge og familier

    · kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse

    · kan bygge relasjoner, samhandle og kommunisere på en måte som fremmer trygghet, inklusjon og deltakelse, og strekke seg etter at det skal oppleves nyttig for barn og foresatte

  • Teaching and learning methods

    Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, ferdighetstrening med og uten bruk av film og andre undervisningsformer etter behov.

  • Course requirements

    Emnet inneholder ferdighetstrening i:

    · Skriving og dokumentasjon i barneverntjenesten.

    · Profesjonelle samtaler

    Ferdighetstreningen er obligatorisk.

    For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

    Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

    Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Assessment

    Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer på 8 - 10 sider.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.