EPN-V2

BV1600 Barnevern i velferdsstaten – vitenskapsteori, etikk og menneskesyn Emneplan

Engelsk emnenavn
Child protection in the welfare state – Scientific theory, ethics and view on humanity
Studieprogram
Bachelorstudium i barnevern
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i sentrale begreper og teorier i etikk og vitenskapsteori. Etikkdelen handler om menneskesyn, forvaltning av makt og kunnskap samt utøvelse av faglig skjønn i barnevernets virksomhet. Vitenskapsteoridelen tematiserer kunnskapens betydning for den profesjonelle praksisutøvelsen i barnevernet. Sammenhengen mellom den profesjonelles kunnskap og faglige dannelse i møte med brukere og samarbeidspartnere står sentralt i emnet.

Forkunnskapskrav

Det er ingen krav til forkunnskaper.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

· har kunnskap om grunnleggende etiske begreper

· har kunnskap om sentrale etiske tradisjoner

· har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske posisjoner og begreper med relevans for egen fagetisk virksomhet i arbeid med barn, unge og deres foresatte

· har bred kunnskap om humanistiske verdier og menneskesyn, herunder inkludering, ikke-diskriminering og forvaltning av makt i barnevernet

Ferdigheter

Studenten

· kan redegjøre for ulike etiske begreper og tradisjoner

· kan redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske posisjoner

· har innsikt i, kan reflektere over og drøfte etiske problemstillinger i barnevernets ulike virksomhetsområder

· opparbeider forståelse av og innsikt i egen profesjonelle dannelse i møter med barn, unge og deres foresatte

· kan reflektere over forholdet mellom forskningskunnskap, erfaringskunnskap og kunnskap fra barn, unge og foresatte som grunnlag for utøvelse av kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse

Studenten

· har forståelse for sammenhengen mellom etikk, vitenskapsteori og profesjonell praksis i barnevernet

· har innsikt i og kan reflektere over betydningen av etikk og kunnskap i barnevernfeltet

· har innsikt i nødvendigheten av å utvise dømmekraft og skjønn i fagetisk virksomhet i møter med barn, unge og deres foresatte

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er et skriftlig individuelt arbeidskrav i dette emnet

Vurdering og eksamen

Muntlig individuell eksamen.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.