Programplaner og emneplaner - Student
BV1500 Praksisstudier – observasjon og samhandling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional practice - Observation and interaction
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Work and teaching methods used in the course are self-study, three to six master’s seminars with presentations, and an offer of 20 hours’ supervision per thesis, regardless of whether it is written individually or in a group.
The seminars are an arena for sharing experience from all stages of the project work. Students will take part in academic discussion and practise structuring and wording academic argumentation and communicating constructive criticism. Presenting their work, giving feedback to fellow students, and receiving feedback from fellow students and teachers, are important parts of the seminars.
The supervision agreement is signed by the students and supervisors at the start of the supervision.
When a group of students work together, an overview of each student’s individual contribution must be enclosed with the assignment.
Forkunnskapskrav
The master’s thesis written by one or two students. Large, interdisciplinary innovation projects can be written in groups of up to four students on application. Individual oral examination where the grade can be adjusted.
The content and scope of different forms of master's theses:
- Monograph: Recommended scope of a monographic assignment is 22,000 words +/- 10%
- Scientific article: The thesis must include a manuscript in the form of at least one article that is in accordance with the author guidelines for a relevant scientific journal, and a supplementary memo/introductory chapter to the article-based thesis ('kappe') that elaborates on the theoretical and methodological considerations underlying the article. The layout, structure and scope of the article must comply with the guidelines of the journal in question, and the introductory chapter to the article-based thesis can be a maximum of 10,000 words.
The thesis can be written in English or a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).
The written thesis must be awarded a grade of A-E (preliminary grade) in order for a student to take the oral examination. The final grade is set after the oral examination. The whole grade scale can be used when setting the final grade.
An individual oral examination lasting up to 40 minutes based on the master’s thesis. The candidate gives a 10 - 15 minutes presentation of their master’s thesis at the start of the oral examination.
Students can appeal against the grade set for the written part of the examination in accordance with the Act relating to Universities and University Colleges.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om egen profesjon og tverrfaglig samarbeid mellom etater som har ansvar for barn og unges oppvekst, med vekt på barnehage, skole og barnevern
· har kunnskap om hvordan barn og unge kan inkluderes på ulike oppvekstarenaer
· har kunnskap om hvordan praksisstudiet har en integrerende funksjon i studiet, om læringsprosesser og veiledet praksis i egen profesjon
· har innsikt i hvordan oppdatere egen kunnskap med relevans for praksisstedets virksomhet
· har kunnskap om de yrkesetiske retningslinjer for barnevernspedagoger
Ferdighet
Studenten
· kan anvende bestemmelser om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett på den arena studenten har praksis
· kan anvende kunnskap om urfolk, etniske minioriteteter og flyktningers livssituasjoner
· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
· kan foreta faglige observasjoner og vurderinger av barn, unge og deres familier for å ivareta barnets beste, og har innblikk i skillet mellom observasjon og vurdering
· kan reflektere over hvordan kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid er relevant på arenaer der barn og unge oppholder seg
· kan reflektere kritisk over maktforhold og profesjonalitet i egen yrkesrolle og praksisutøvelse og justere sin væremåte og tilnærming gjennom veiledning
· kan anvende kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltagelse og medvirkning på praksisstedet
· kan bruke kunnskap om relasjoner og kommunikasjon i møter med barn, unge og samarbeidspartnere på praksisstedet
· kan anvende relevante digitale verktøy på en sikker og trygg måte
· kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk over egne holdninger og verdier
· kan anvende kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte med utgangspunkt i eget praksissted
· kan oppøve evnen til å samtale med barn om tema omsorgssvikt, vold og overgrep
Generell kompetanse
Studenten
· har innsikt i betydningen av å kjenne seg selv, og sine egne holdninger og verdier, for å kunne utvikle gode relasjoner i møter med barn og unge og deres familier
· har kompetanse i å skille mellom observasjon og vurdering
· har kjennskap til hvordan man kan planlegge, gjennomføre, vurdere og evaluere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte
· kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer i møter med barn og familier under veiledet opplæring
Arbeids- og undervisningsformer
Grade scale A-F.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter godkjent. Det er 4 arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter i dette emnet.
1. Deltagelse undervisning i seminarer: førpraksisseminar og praksisbearbeidende seminar (totalt 5 dager)
80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
2. Praksis. Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke godkjent. Endelig godkjenning gis av utdanningen. Se praksisreglement.
3. Innlevering og presentering av en digital fortelling på ca. 300 ord og med ca. 3 minutter lengd
4. INTERACT - INTER1100
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave.
Les mer om INTERACT og INTER1100 her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
All obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell, skriftlig praksisoppgave på 8-9 sider. Oppgaven gis ved oppstart av praksis og leveres til fastsatt frist ved avslutning av praksis. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Kandidater som ikke består praksisoppgaven kan levere omarbeidet versjon til ny eksamen en gang. Kandidater som stryker to ganger må levere en ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.