Programplaner og emneplaner - Student
BV1500 Praksisstudier – observasjon og samhandling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional practice - Observation and interaction
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i tema knyttet til barn og unge i utsatte livssituasjoner. Ulike betydninger av omsorgssvikt, vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep er sentralt. Studentene får kunnskap om konsekvenser vold og seksuelle overgrep kan ha for barnets utvikling. Emnet gir også kunnskap om hvordan denne tematikken kan håndteres av fagpersoner i barnevernsfeltet.
I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Den samme ungen- ulike arenaer" (INTER1100) gjennomføres. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1100: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om egen profesjon og tverrfaglig samarbeid mellom etater som har ansvar for barn og unges oppvekst, med vekt på barnehage, skole og barnevern
· har kunnskap om hvordan barn og unge kan inkluderes på ulike oppvekstarenaer
· har kunnskap om hvordan praksisstudiet har en integrerende funksjon i studiet, om læringsprosesser og veiledet praksis i egen profesjon
· har innsikt i hvordan oppdatere egen kunnskap med relevans for praksisstedets virksomhet
· har kunnskap om de yrkesetiske retningslinjer for barnevernspedagoger
Ferdighet
Studenten
· kan anvende bestemmelser om taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett på den arena studenten har praksis
· kan anvende kunnskap om urfolk, etniske minioriteteter og flyktningers livssituasjoner
· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
· kan foreta faglige observasjoner og vurderinger av barn, unge og deres familier for å ivareta barnets beste, og har innblikk i skillet mellom observasjon og vurdering
· kan reflektere over hvordan kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid er relevant på arenaer der barn og unge oppholder seg
· kan reflektere kritisk over maktforhold og profesjonalitet i egen yrkesrolle og praksisutøvelse og justere sin væremåte og tilnærming gjennom veiledning
· kan anvende kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltagelse og medvirkning på praksisstedet
· kan bruke kunnskap om relasjoner og kommunikasjon i møter med barn, unge og samarbeidspartnere på praksisstedet
· kan anvende relevante digitale verktøy på en sikker og trygg måte
· kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk over egne holdninger og verdier
· kan anvende kunnskap til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte med utgangspunkt i eget praksissted
· kan oppøve evnen til å samtale med barn om tema omsorgssvikt, vold og overgrep
Generell kompetanse
Studenten
· har innsikt i betydningen av å kjenne seg selv, og sine egne holdninger og verdier, for å kunne utvikle gode relasjoner i møter med barn og unge og deres familier
· har kompetanse i å skille mellom observasjon og vurdering
· har kjennskap til hvordan man kan planlegge, gjennomføre, vurdere og evaluere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte
· kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer i møter med barn og familier under veiledet opplæring
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter godkjent. Det er 4 arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter i dette emnet.
1. Deltagelse undervisning i seminarer: førpraksisseminar og praksisbearbeidende seminar (totalt 5 dager)
80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
2. Praksis. Praksisveileder anbefaler praksis godkjent eller ikke godkjent. Endelig godkjenning gis av utdanningen. Se praksisreglement.
3. Innlevering og presentering av en digital fortelling på ca. 300 ord og med ca. 3 minutter lengd
4. INTERACT - INTER1100
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. Loggen forutsetter deltakelse på seminar over to dager. Fravær medfører en individuell kompensatorisk oppgave.
Les mer om INTERACT og INTER1100 her: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
All obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer på 8-9 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.