Programplaner og emneplaner - Student
BV1200 Psykososiale perspektiver – barns oppvekst og utvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psycosocial persepctives - Childhood and child development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevern
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på mangfold og likestilling, herunder sosiologiske, postkoloniale og interseksjonelle perspektiver, og kunnskap om hvordan disse kan benyttes i arbeidet med barn, unge og familier
- har kunnskap om identitet og tilhørighet, og hvordan ulike identiteter og gruppetilhørigheter kan virke sammen i kategoriserings- og marginaliseringsprosesser
- har kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsmekanismer både på institusjons- og individnivå, herunder kategorisering, marginalisering, stigmatisering, segregering, diskriminering og rasisme
- har kunnskap om ulike maktperspektiver og hvordan strukturell makt kan utspille seg i forholdet mellom majoritet og minoritet
- har kunnskap om etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter
- har kunnskap om urfolks livssituasjon og rettigheter, herunder samiske barns rett til eget språk og kultur
- Har kunnskap om bruk av tolk i barnevernet
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende relevante teoretiske perspektiver og kunnskap for å analysere- og utvikle en nyansert forståelse for ulike minoriteters situasjon og utfordringer i den norske velferdsstaten
- kan reflektere over samfunnets overordnete forståelser av ulike minoritetsgrupper, og hvordan disse forståelsene kan ha innvirkning på egen praksisutøvelse i møte med barn, unge og familier
- kan reflektere over hvordan egen oppvekst, kulturelle bakgrunn, forforståelse og verdier virker inn i møtet med ulike minoriteter, og kan påvirke vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen i barnevernet
- kan reflektere over hvordan makt utspiller seg i møter mellom barnevernspedagoger og barn, unge og familier som tilhører ulike minoriteter
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over egne og andres handlinger, holdninger, oplevelser og verdier knyttet til ulike minoriteter
- kan bidra til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet, uavhengig av etnisitet, kjønn og kjønnsuttrykk, seksuell orientering, religion og livssyn, funksjonsnivå, alder og klasse
Forkunnskapskrav
Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
· har kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling
· har kunnskap om samspill og utviklingsstøttende omsorg med særlig fokus på hva som fremmer god fysisk og psykisk helse hos barn
· har kjennskap til ulike former for foreldreskap og familieliv
· har kjennskap til ulike former for familiepolitiske føringer
· har kunnskap om betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling
· har kunnskap om kommunikasjon med barn og unge i et samfunn preget av mangfold
· har kunnskap om hvordan aktiviteter/kreative metoder kan brukes i relasjonsarbeid med barn og unge
· har kunnskap om barns digitale hverdagsliv og kan oppdatere denne kunnskapen
Ferdigheter
Studenten
· kan reflektere over betydninger av kulturelle og sosioøkonomiske faktorer og levekår for barn og unges hverdagsliv og utvikling
· kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i eget hverdagsliv
· kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samspill med barn og unge i et samfunn preget av mangfold
· kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse
Generell kompetanse
Studenten
· Har innsikt i betydningen av relasjonskompetanse i arbeid med barn.
· Kan reflektere over egen forforståelse, holdninger og verdier knyttet til barndom, familie og oppvekst
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell muntlig eksamen.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er obligatorisk tilstedeværelse på minipraksis på skole.
Emnet inneholder ferdighetstrening i kommunikasjon. Ferdighetstreningen er obligatorisk.
For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med en skriftlig individuell skoleeksamen, 5 timer
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Sensorordning
Amela Pacuka og Wenche Bekken