EPN-V2

BSSP6000 Pedagogical Work in Early Childhood Education Course description

Course name in Norwegian
Småbarnspedagogikk
Study programme
Pedagogical Work in Preschool Education
Educational Theory for Preschool
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Pedagogical Work in Early Childhood Education

Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk- kompetanse for framtidens barnehage

Videreutdanning, deltid over to semester

Studieprogramkode BSSPO

Undervisningsspråk: Norsk

Godkjent av studieutvalget 5. april 2016

Redaksjonell endring 08.02.2017

Gjeldende fra høstsemesteret 2018

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning

Introduction

Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) er en videreutdanning og inngår som del av tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (TIB) (30 + 30 studiepoeng). Tilleggsutdanningen i barnehagepedagogikk har et omfang på til sammen 60 studiepoeng og består av emnene Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) og Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng). Utdanningen gjennomføres over to år på deltid.

Studieprogrammet kan inngå som del av masterprogrammet i barnehagepedagogikk. Interesserte må da søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for masterstudiet (inkl. karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått videreutdanning i småbarnspedagogikk (30 studiepoeng). Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Required preliminary courses

x

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • avansert kunnskap og forståelse for den sentrale betydning samspillet med voksne og med andre barn har for barns utvikling og læring
  • inngående kunnskaper om hvordan de yngste barna tilegner seg sosial handlingsdyktighet, språk og evne til kommunikasjon
  • utvidet kunnskap om og styrket sin innlevelse i rollen som oppdrager, omsorgsperson og kulturformidler for små barn
  • inngående kunnskap om foreldresamarbeid, foreldremedvirkning, og om betydningen av samfunnsforhold for småbarnsfamilier i storbyen

Ferdigheter

Studenten

  • evne til analytisk tenking om - og innlevelse i små barns væremåter, uttrykksformer og opplevelse
  • kan analysere og være kritisk til egen væremåtes betydning for barns trivsel og selvoppfatning
  • har inngående kunnskap om og kan reflektere kritisk over pedagogisk arbeid i grupper med barn opp til tre år

Generell kompetanse

Studenten har

  • videreutviklet sin leder - og veiledningskompetanse med fokus på samspill og arbeid med de minste barna
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformer knyttet til småbarnspedagogikk
  • evne til å analysere og skape gode tilbud for barn under tre år, i samsvar med lov og forskrift
  • endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med barn under tre år, og kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for framtidens barnehage

Content

Innholdet i videreutdanningen består av fem hovedtemaer, med flere undertema. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.

1. Barns utvikling, lek og utforskning

  • Barns utforsking og utvikling
  • Barns spontane lek og barns læringsprosesser
  • Det unike barnet - Individuelle forskjeller
  • Jevnaldringsrelasjoner og barn som kulturskapere
  • Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
  • Personalets betydninger i barns utvikling og lek

2. Tilknytning, samspill og relasjoner

  • Relasjoner og interaksjoner mellom voksne og barn
  • Observasjon og deltakelse i samspill med barn
  • Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
  • Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn

3. Omsorg og etiske perspektiver

  • Nærvær og omsorg
  • Profesjonsutøver, omsorgsrelasjoner og etiske dilemmaer
  • Perspektiver på deltakelse, medvirkning og medskaping i barnehagen
  • Små barns etikk

4. Barnehagekvalitet

  • Hverdagsaktiviteter og faginnhold
  • Personalets kompetanse, ledelse og veiledning
  • Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø
  • Ulike barnehagetilbud, organiseringsformer og gruppetyper for små barn
  • Planlegging, tilrettelegging og vurdering av pedagogisk arbeid med små barn i barnehage

5. Samarbeid hjem - barnehage.

  • Familiers og små barns plass i samfunnet
  • Sammenheng og samarbeid hjem - barnehage
  • Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
  • Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for småbarnsfamilier

Teaching and learning methods

Arbeidsformer

Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer; fysisk forelesning, videoforelesning, seminar/workshop, gruppearbeid, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid individuelt, i gruppeprosesser og veiledning i gruppe. Høgskolens digitale læringsplattform benyttes til innlevering og vurdering av arbeidskrav. Kommunikasjon med lærere og medstudenter og mellom samlingene foregår via studiets digitale læringsplattform. Mellom samlingene foregår veiledning, diskusjoner og oppgaveinnleveringer via Internett basert både på egen lesning og på observasjon, utprøvning og praksis i barnehagen. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene og at digitale medier og verktøy brukes. Studentene må påregne høy egeninnsats og selvstudium.

Integrering av teori og praksis skal skje gjennom eget arbeid i barnehage (fokus på barn inntil tre år) arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere.

Deltakerne organiseres i nettverk, og deles inn i mindre arbeidsgrupper (fire til seks). Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage.

Observasjon av samspill mellom voksne og små barn

Det forutsettes at studentene er i arbeid i barnehage og har tilgang til en småbarnsavdeling/utvidet søskengruppe. Dette for at den enkelte student skal kunne observere samspill mellom voksne og små barn, gjøre egne erfaringer med små barn, samt observere samspillet mellom barna. En større skriftlig gruppeoppgave er basert på observasjon av samspill mellom voksne og barn (se avsnittet om arbeidskrav nedenfor). Det gruppebaserte arbeidskravet danner grunnlaget for individuell eksamen del 1 (se avsnittet «Vurderings-/eksamensform og sensorordning».)

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamensdel 1 kan avlegges:

  • Deltagelse på to dagers samling med praksisforberedelse til det første observasjonsarbeidet i barnehagen.
  • Observasjonsarbeid i barnehagen, mellom to samlinger.
  • En veiledning med informanten etter observasjonsarbeidet i barnehagen.
  • Deltagelse på en dags samling med drøfting av observasjonsarbeidet med medstudenter og faglærer.
  • Skriftlig gruppeoppgave knyttet til observasjonsmaterialet fra barnehagen (4000 ord +/- 10%).

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamensdel 2 kan avlegges:

  • Deltakelse på en dags samling med forberedelse til det andre observasjonsarbeidet i barnehager med ulike organiseringsformer og gruppestørrelser.
  • Observasjonsarbeid over tre dager i barnehager med ulike organiseringsformer og gruppestørrelser.
  • Deltakelse på en dags samling med drøfting av observasjonsarbeidet med medstudenter og faglærer.
  • Skriftlig faglige refleksjoner med bakgrunn i observasjonene (900 ord +/- 10%).
  • Praktisk estetisk gruppeoppgave med fremføring på ca. 30 minutter i tilknytning til emnet lek, kultur og hverdagsaktiviteter.
  • Deltagelse i studentledet undervisning i diskusjonsforum på blogg. [1]

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. I arbeidskrav som skal leveres i gruppe kan det, dersom det ikke kan dannes ny gruppe, leveres individuelt - i omfang etter avtale med faglig leder. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

[1] Redaksjonell endring 08.02.2017.

Faglige aktiviteter med krav om deltagelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på HiOA. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen som barnehagelærer og pedagogisk arbeid i barnehagen.

Dersom kravet om tilstedeværelse ikke er oppfylt, mister studenten retten til å gå opp til avsluttende vurdering.

Assessment

Emnekode: BSSP6000

Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semesteret. Det gis én karakter på bakgrunn av følgende deler:

  • Del 1: En individuell skriftlig oppgave (4500 ord +/- 10 %) om et selvvalgt tema (må godkjennes av faglærer) basert på analysen i den skriftlige gruppeoppgaven (arbeidskravet). Eksamen vurderes av to interne sensorer. Del 1 vektes 40 prosent.
  • Del 2: Individuell muntlig eksamen (omfang om lag 30 minutter) basert på analyse og drøfting av en selvvalgt praksisfortelling fra barnehagen knyttet til arbeid med barn under tre år. Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Del 2 vektes 60 prosent.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Studenter som ikke består del 1 levere en bearbeidet versjon av oppgaven ved første forsøk. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler.

Grading scale

Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

A: Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden). Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

B: Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

C: Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en godt evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

D: Har begrensede kunnskaper/ferdigheter.

Refererende og lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

E: Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

F (Ikke bestått): Utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

Examiners

Del 1: Eksamen vurderes av to interne sensorer. Del 1 vektes 40 prosent.

Del 2: Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Del 2 vektes 60 prosent.

Admission requirements

Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk er et studium for personer med annen treårig pedagogisk utdanning enn førskolelærer-/barnehagelærerutdanning. Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (30+30 studiepoeng) skal kvalifisere personer med annen pedagogisk utdanning til arbeid som pedagogisk leder i barnehagen, jfr. barnehagelovens §§ 17 og 18.

Utdanningen skal gi kompetanse på de mest aktuelle områdene knyttet til arbeid i barnehagen. Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap som samsvarer med rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2011).

Ansatte i barnehage som har relevant treårig pedagogisk utdannelse og som skal kvalifisere seg til pedagogiske lederoppgaver i barnehagen, må ta begge emnene:

  • Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng)
  • Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng)

Videreutdanningstilbudene er delvis nett- og samlingsbaserte med tre fysiske samlinger per semester. Hver samling er på to dager.

Opptakskrav

Kvalifiserte søkere må være ansatt i barnehage og ha pedagogisk utdanning som grunnskolelærer, allmennlærer, faglærer, spesialpedagog, barnevernspedagog, kateket, Steinerhøyskolens bacherlorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk er også kvalifisert.[1] For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende utdanning fra utlandet. I tillegg må søkere ha minst 20 prosent arbeidstilknytning til en barnehage i studietiden. Barnehagelærere som arbeider i barnehage kan også søke studiet som videreutdanning.

Søkere som arbeider i barnehagelærerstilling i barnehage med dispensasjon fra utdanningskravet og som har tatt det ene emnet av tilleggsutdanningen, har fortrinn ved opptak til det andre emnet.

Fra og med opptaket til studieåret 2016/2017 gjelder følgende for søkere med utenlandsk lærerutdanning: Slike søkere må ha godkjenning fra Utdanningsdirektoratet.

For mer informasjon, se www.udir.no. Søkere med utenlandsk lærerutdanning må i tillegg dokumentere undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, og må også ha minst 20 prosent arbeidstilknytning til en barnehage i studietiden.

[1] Redaksjonell endring 08.02.2017.