Programplaner og emneplaner - Student
BSSB6000 Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Childrens language development and language learning in kindergarten
- Studieprogram
-
Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Denne videreutdanningen er for deg som ønsker å videreutvikle din kompetanse om barns språkutvikling, barn med norsk som andrespråk og flerspråklighet, forsinket språkutvikling og spesifikke språkvansker, samt ledelse av arbeid med språk og språkmiljø i barnehagen.
Som en del av studiet vil studentene bli kjent med Språkløyper som er nettbaserte kompetanseutviklingspakker til bruk i barnehagen, utviklet innenfor en nasjonal strategi for språk, lesing og skriving igangsatt av Kunnskapsdepartementet. Studentene vil bli oppfordret til å bruke Språkløyper for å styrke kompetansen til det øvrige personalet i sin barnehage. Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen er et videreutdanningstilbud for barnehagelærere.
Videreutdanningen Barns språkutvikling og språklæring (30 studiepoeng) er en samlingsbasert videreutdanning på masternivå over to semestre. Digitale læringsformer anvendes mellom samlingene. Studiet retter seg mot ansatte i barnehage som har relevant bachelorutdanning og som ønsker å utvikle egen kompetanse i emnet.
Studentene skal få erfaringer med å vurdere og analysere det de lærer i studiet i tråd med innholdet i Rammeplan for barnehagen. Med utgangspunkt i rammeplanens verdigrunnlag vil temaer som barn og barndom, demokrati, mangfold og respekt, likestilling og likeverd, bærekraftig utvikling, og livsmestring og helse, inngå i studiet på et overordnet og tverrprofesjonelt nivå.
Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen etter opptak på masterprogrammet i barnehagekunnskap.
Språkutvikling og språkstimulering er sentrale emner i barnehagens arbeid. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver sier at personalet i barnehagen må skape et godt og variert språkmiljø for alle barn, slik at de opplever glede ved å bruke språk og kommunisere med andre og har et godt grunnlag for allsidig utvikling.
Det har de siste årene vært spesielt fokus på språklæring og språkutvikling i barnehagen, og det er et stort behov for kompetanseheving på området. Gjennom studiet vil studentene få innsikt i ulike teoretiske perspektiver på barns språkutvikling, videreutvikle sin kunnskap om forventet språkutvikling hos enspråklige og flerspråklige barn, utvikle språkdidaktisk vurderingskompetanse for å legge til rette for godt og inkluderende språkmiljø i barnehagen og for å kunne sette i gang tiltak som kan støtte språkutviklingen hos barn med ulike forutsetninger, inkludert barn med et annet morsmål enn norsk og barn som strever med sin språklige utvikling. Studiet vil ha fokus på barnehagelærernes arbeid med språk for å styrke læring, kommunikasjon og sosiale relasjoner hos alle barn i tråd med Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver.
Læringsutbytte
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert forskningsbasert kunnskap om barns språkutvikling - både énspråklig og flerspråklig og typisk og forsinket språkutvikling - og kan anvende denne kunnskapen i arbeidet med et inkluderende språkmiljø i barnehagen for alle barn
- har inngående kunnskap om barnehagens språkmiljø og om hvordan barnehagen kan legge til rette for arbeid med språkstimulering for barnehagebarn med ulike forutsetninger, inkludert barn med et annet morsmål enn norsk
- har god kjennskap til språkkartleggingsverktøy for alle barn og hensiktsmessig bruk av disse i flerspråklige barnegrupper
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere, planlegge og gjennomføre barnehagens språkarbeid med utgangspunkt i relevant forskningsbasert kunnskap og barnas ulike bakgrunner og forutsetninger
- bruke relevante metoder for å kartlegge, dokumentere og stimulere barns helhetlige språkutvikling i ulike samspillssituasjoner gjennom barnehagehverdagen
- analysere, kritisk vurdere og ta i bruk pedagogisk språkstimuleringsmateriell for å sørge for at alle barn får være språklig aktive og delta i aktiviteter som fremmer inkluderende kommunikasjon, læring og språkutvikling
- bruke relevante metoder for å selvstendig veilede personalet og foreldre i faglige og pedagogiske spørsmål relatert til barns språkutvikling, flerspråklighet og betydningen av språkmiljø
- bruke ulike kilder for å vurdere om barn trenger ekstra støtte i sin språkutvikling, og kan sette i gang språkstimulerende tiltak i barnehagen og begrunne disse faglig
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt under veiledning, med hensikt om å styrke barnehagens arbeid med språkmiljø og barns språkutvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- skape et godt, inkluderende og variert språkmiljø i barnehagen for alle barn
- lede pedagogisk utviklingsarbeid knyttet til språkmiljøet i barnehagen
- motivere og inspirere barnehagepersonalet til å utvikle god praksis når det gjelder barnehagens språkarbeid
- legge til rette for å ivareta et ressursperspektiv på flerspråklighet
- formidle sine faglige kunnskaper og begrunne pedagogisk arbeid med språk og språkmiljø både muntlig og skriftlig til medstudenter og på egen arbeidsplass
Innhold
Barnehagens språkmiljø
- Hvilke elementer utgjør barnehagens språkmiljø?
- Kartlegging av barnehagens språkmiljø
- Hvordan styrke barnehagens språkmiljø
- Generelle prinsipper for godt språkarbeid i barnehagen
- Lesemiljø og arbeid med litteratur
- Samtaler som språkstimuleringsarena
- Språkstimuleringsmateriell
- Språk og lek
- Digitale praksiser og verktøy for språkstimulering
Barns språkutvikling
- Ulike teoretiske perspektiv på barns språkutvikling
- Hovedtrekk i barns språkutvikling fra 0 til 7 år
- Typisk og atypisk språkutvikling
- Flerspråklighet og norsk som andrespråk
- Begrepslæring
- Kartlegging av barns språk
- Oppfølging av barns språkutvikling og tiltak
Ledelse av arbeid med språk og språkmiljø i barnehagen
- Faglig og pedagogisk ledelse
- Veiledning
- Utviklingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Som en del av studiet vil studentene bli kjent med Språkløyper som er nettbaserte kompetanseutviklingspakker til bruk i barnehagen, utviklet innenfor en nasjonal strategi for språk, lesing og skriving igangsatt av Kunnskapsdepartementet. Studentene vil bli oppfordret til å bruke Språkløyper for å styrke kompetansen til det øvrige personalet i sin barnehage.
Studentene skal i løpet av studiet jobbe med et utviklingsprosjekt i barnehage med utgangspunkt i et tema relatert til studiet. Studentenes egen yrkespraksis vil brukes aktivt som utprøvingsarena og danne grunnlag for diskusjoner og refleksjon i læringsaktivitetene. Derfor er det et krav at studentene jobber i barnehage og kan bruke sin arbeidsplass som læringsarena mellom samlingene.
Hver student får minst én veiledning på utviklingsarbeidet. Utviklingsprosjektet skal dokumenteres gjennom hele studiet, og dokumentasjonen vi bli brukt i undervisningen. Dokumentasjonen må samles i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
80 % attendence of the time of the course is required. If a student has attended at least 60 % of the course but less than 80 %, he/she must submit an extra paper of at least 3,000 words plus reference list on a given topic.
Students have to formulate a research question for their final paper which must be approved by the course instructors a week after the completion of the course.
On the basis of the approved research question, students need to submit a draft of 2,000 words (+/- 10%) no later than 20 days after the completion of the course.
The students will receive feedback on the draft from a course instructor a week after the submission of their draft that needs to be taken into consideration in the submission of their final paper (see ‘Assessment’ for details).
Vurdering og eksamen
A paper of 5,000 words (+/-10% and excluding references and appendices) of 5 ECTs written in English, and related to one or more of the five areas of assessment in the course plan should be submitted after the course.
If a paper is not graded with "pass", the student must submit a revised version within a given deadline.
Vurderingsuttrykk
Karakterskala A - F.
Sensorordning
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Opptakskrav
Målgruppe
Målgruppen for studiet er barnehagelærere som ønsker å opparbeide spisskompetanse innen feltet barns språkutvikling og språklæring i barnehagealder, flerspråklighet og andrespråksdidaktikk i barnehagen.
Opptakskrav
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.