EPN-V2

BSSB6000 Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen Emneplan

Engelsk emnenavn
Childrens language development and language learning in kindergarten
Studieprogram
Barns språkutvikling og språklæring i barnehagen
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gradert skala A-F.

Læringsutbytte

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Innhold

Barnehagens språkmiljø

  • Hvilke elementer utgjør barnehagens språkmiljø?
  • Kartlegging av barnehagens språkmiljø
  • Hvordan styrke barnehagens språkmiljø
  • Generelle prinsipper for godt språkarbeid i barnehagen
  • Lesemiljø og arbeid med litteratur
  • Samtaler som språkstimuleringsarena
  • Språkstimuleringsmateriell
  • Språk og lek
  • Digitale praksiser og verktøy for språkstimulering

Barns språkutvikling

  • Ulike teoretiske perspektiv på barns språkutvikling
  • Hovedtrekk i barns språkutvikling fra 0 til 7 år
  • Typisk og atypisk språkutvikling
  • Flerspråklighet og norsk som andrespråk
  • Begrepslæring
  • Kartlegging av barns språk
  • Oppfølging av barns språkutvikling og tiltak

Ledelse av arbeid med språk og språkmiljø i barnehagen

  • Faglig og pedagogisk ledelse
  • Veiledning
  • Utviklingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Sergiy Denysov

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: Tema og fokus for utviklingsarbeid i sin barnehage (individuelt eller i gruppe).

  • 1A: Kartlegging av språkmiljøet - notat om språkmiljøet i barnehagen, omfang ca. 700 ord. Notatet skal danne grunnlag for utviklingsarbeidet i barnehagen.
  • 1B: Formulering av tema og problemstilling for utviklingsarbeidet. Notat der studenten formulerer tema og problemstilling for utviklingsarbeidet med en begrunnelse basert på 1A, omfang ca. 200 ord.

Arbeidskrav 2: Kritisk vurdering av språkstimuleringsmateriell (individuelt eller i gruppe).

Digital presentasjon av språkstimuleringsmateriellet i barnehagen med en kritisk vurdering av bruken av slikt materiell (f.eks. videofilm, book creator-fil, en digital fortelling eller liknende), omfang ca. 2 minutter.

Arbeidskrav 3: Analyse av en observasjon (individuelt).

Fagnotat basert på analyse av en eller flere observasjoner av voksne i samtale med barn, omfang ca. 1000 ord. Hensikten med notatet er at studenten skal lære å analysere tekstmateriale, anvende teorier om voksnes samtaler med barn og samle dokumentasjon i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Arbeidskrav 4: Poster om utviklingsarbeidet (individuelt eller i gruppe).

Presentasjon av bakgrunn, metode og resultater fra utviklingsarbeidet i posterformat (omfang: 1 poster). Posteren er en del av forberedelsen til eksamen, og gjennom posterpresentasjonen skal studentene øve seg på faglig formidling av sitt utviklingsarbeid.

Arbeidskrav 5: Utkast til faglig formidlingstekst (individuelt).

Utkast til faglig formidlingstekst som skal danne grunnlag for eksamen (omfang om lag 1000 ord).

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte friste(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny levering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Undervisning med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

Eksamen er en individuell semesteroppgave. Oppgaven skal være en fagtekst knyttet til utviklingsprosjektet i barnehagen, med omfang 2000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Til første ny eksamen etter stryk (ikke bestått) leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave. Studenter som ønsker å forbedre karakter skrive ny oppgave med ny problemstilling.

Vurderingsuttrykk

Karakterskala A - F.

Sensorordning

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Opptakskrav

Målgruppe

Målgruppen for studiet er barnehagelærere som ønsker å opparbeide spisskompetanse innen feltet barns språkutvikling og språklæring i barnehagealder, flerspråklighet og andrespråksdidaktikk i barnehagen.

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.

Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):

  • grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning
  • faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
  • spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
  • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.

For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.