EPN

BSPE6000 Spesialpedagogikk i barnehagen Emneplan

Engelsk emnenavn
Special Needs Early Childhood Education
Studieprogram
Spesialpedagogikk i barnehagen
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Denne videreutdanningen er for deg som ønsker spesialpedagogisk kompetanse. Emnet passer godt for deg som ønsker å legge til rette for et inkluderende læringsmiljø i barnehagen gjennom tilpasning og mestring for barn med ulike læringsforutsetninger. Studiet legger vekt på dialog, samhandling og refleksjon knyttet til ulike temaer, slik at du får et godt grunnlag til refleksjon rundt problemstillinger du møter i ditt pedagogiske arbeid i egen barnehage.

Utdanningen retter seg mot ansatte i barnehage som har relevant bachelorutdanning og som ønsker å utvikle egen kompetanse i emnet. Studiet inneholder ulike teoretiske innfallsvinkler til det spesialpedagogiske området og kjennetegnes av en breddetilnærming til inkludering og tidlig innsats, med mål om at studentene utvikler evne til kritisk og analytisk tenkning og handlingskompetanse. Studiet omhandler kunnskap om å tilrettelegge for et allmennpedagogisk tilbud av god kvalitet for barn som trenger ekstra støtte og spesialpedagogisk hjelp.

Spesialpedagogikk i barnehagen(30 studiepoeng) er en samlingsbasert videreutdanning på masternivå over to semestre. Fullført utdanning kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Spesialpedagogikk i barnehagen etter opptak på masterprogrammet i barnehagekunnskap.

Læringsutbytte

Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert forskningsbasert kunnskap om barn med særskilte behov av ulik og sammensatt art
  • omfattende kunnskap om forebygging og tidlig innsats
  • omfattende kunnskap om problemstillinger knyttet til rettigheter, med særskilt vekt på rett til spesialpedagogisk hjelp
  • bred kunnskap om ulike samarbeidsformer, tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeid med hjemmet
  • grundig innsikt i roller og arbeidsfordeling i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere ulike behov, analysere og legge til rette tiltak ut fra enkeltbarns og gruppers behov og forutsetninger, ved å benytte observasjon, dokumentasjon, vurdering og kartlegging
  • forebygge språk-, lære-, samspills- og psykososiale vansker
  • vurdere og anvende digitale verktøy som en ressurs i det pedagogiske arbeid med å tilrettelegge for lek, læring og utvikling
  • analysere eksisterende teorier på det spesialpedagogiske området og arbeide selvstendig med å utvikle læringsmiljøet i egen organisasjon knyttet til tidlig innsats for barn med behov for særskilt tilrettelagte tiltak

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere betydningen av inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter i et mangfoldig og komplekst samfunn
  • forebygge utenforskap og legge til rette for gode samarbeidsprosesser med barn og foresatte, personalet og andre instanser
  • arbeide selvstendig med å utvikle inkluderende og mangfoldig lek, lærings- og utviklingsmiljø i barnehagen og i arbeid med egen personalgruppe
  • analysere eksisterende teorier om barnehagens arbeid med barn som trenger ekstra støtte, vurdere forskningsbasert kunnskap, og ta den innovativt i bruk i barnehagen

Innhold

  • Digitale verktøy i pedagogisk arbeid
  • Forebyggende barnevern i barnehagen
  • Forebyggende perspektiver på språk, læring, kommunikasjon og samspill
  • Høyfrekvente vansker i barnehagealder, som ADHD, autismespekterforstyrrelser og språkforstyrrelser
  • Lekens sentrale rolle for utvikling og læring
  • Bruk av sang som språkstimulering
  • Individ- og systemrettet arbeid
  • Individuelle utviklingsplaner (IUP)
  • Mangfold og inkluderende leke- og læringsbetingelser, avvik og normalisering
  • Observasjon, dokumentasjon, vurdering og kartlegging
  • Perspektiver på læring og utvikling
  • Plan, forvaltning og lovverk
  • Samarbeid med hjemmet, personalet og tverrprofesjonelt samarbeid
  • Tilpassing, tilrettelegging og spesialpedagogisk hjelp
  • Veiledning og rådgivning

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er samlingsbasert med inntil to fysiske og én digital samling per semester, hvor hver samling varer i to dager. Digitale læringsformer anvendes mellom samlingene. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesning og annen undervisning på campus og nett, seminarer og workshops, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som korte faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid i basisgrupper og veiledning i gruppe. Til innlevering og vurdering av arbeidskrav benyttes universitetets digitale læringsplattform.

Studentene skal løse ulike oppgaver i løpet av studieåret for å utvikle sin kompetanse og ferdigheter innen spesialpedagogikk i barnehagen, deriblant utføre et selvstendig utviklingsarbeid i egen barnehage. Utviklingsarbeidet knyttes senere opp til semesteroppgaven.

Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser i og mellom samlingene, og gjennom studiet kontinuerlig reflekterer over egen læring. Deltakerne organiseres i basisgrupper. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til eget arbeid i egen barnehage. Mellom samlingene foregår kommunikasjon mellom studenter og studenter og lærere via universitetets digitale læringsplattform.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Formålet med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og gi studenten tilbakemelding og faglig veiledning. Følgende arbeidskrav skal være godkjent før eksamen kan avlegges:

Høst:

  • En skriftlig individuell oppgave i form av en fagtekst. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Problemstilling skal knyttes til temaer, litteratur og undervisning innenfor emnet.

  • Et muntlig fremlegg med utgangspunkt i den skriftlige individuelle oppgaven. Fremlegget presenteres for og drøftes med studenter og faglærere. Omfang: 7-8 minutter.

Vår:

  • En skriftlig individuell oppgave. Omfang: 2000 ord (+/- 10 %). Oppgaven skal ta utgangspunkt i planleggingen av studentenes utviklingsarbeid (kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen), knyttet til et selvvalgt tema i emnet.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene. Dette begrunnes med at studentene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.

Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semester.

Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig semesteroppgave som omhandler gjennomføringen av utviklingsarbeidet i barnehagen. Studenten må formulere en egen problemstilling knyttet til emnets temaer og drøfte erfaringer knyttet til eget prosjekt i barnehagen.

Semesteroppgaven skal være en fagtekst med omfang på 4000 ord (+/- 10%).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan studenten til første ny og utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. 

Opptakskrav

Se programplanen.