Programplaner og emneplaner - Student
BSL4300 Informasjons- og kulturinstitusjoner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Institutions Promoting Information and Culture
- Studieprogram
-
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette kurset vil ha et institusjonelt perspektiv med fokus særlig på arkiv, bibliotek og museer, de informasjonsformidlende profesjonenes framvekst, institusjonalisering og rolle.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har avansert kunnskap om informasjons- og kulturformidlende institusjoner, først og fremst arkiv og bibliotek, og disse institusjonenes verdigrunnlag og samfunnsmessige rolle
- har spesialisert kunnskap og forståelse av forholdet mellom institusjonstypene og hvordan dette forholdet påvirkes og endres av endringer i de informasjons- og kulturformidlende institusjonenes omgivelser ¿ politiske, demografiske, kulturelle, teknologiske, framveksten av nye former for læring og opplevelse mv
- har inngående kunnskap om profesjonenes rolle og profesjonell praksis i de tre institusjonstypene
- har dyptgående kunnskap til relevante teorier fra samfunns- og organisasjonsvitenskap som for eksempel institusjonell teori og teorier og metoder for å verdsette og anslå nytten av informasjons- og kulturformidlende institusjoner
Ferdigheter
Studenten:
- kan beherske relevante teoretiske begrep og perspektiv som benyttes i forskningen på feltet for å analysere og forstå de aktuelle institusjonene, deres historie, utviklings- og endringsprosesser mv
- kan reflektere over forholdet mellom profesjonell praksis i arkiv og bibliotek
- har utviklet et kunnskapsgrunnlag med hensyn til empirisk feltkunnskap og med hensyn til teori og metoder som setter dem i stand til å designe og gjennomføre forskningsprosjekt om informasjons- og kulturformidlende institusjoner
- kan lede komplekse planleggingsprosesser med sikte på å kunne aktualisere arkivenes, og bibliotekenes rolle i forhold til samfunnsmessige endringer
Generell kompetanse
- har evne til å samarbeide på tvers av informasjonsfaglige spesialiseringer
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet organiseres som en serie av tre/fire samlinger over tre dager.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
Vurdering og eksamen
Vurderingsform er en semesteroppgave.
Semesteroppgaven kan skrives individuelt, omfang skal da være på ca 15 sider, eller den kan skrives i gruppe av 2-3 studenter, omfanget skal da være på ca 20 sider.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Vurderingsformen er da en individuell tre-dagers hjemmeeksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.