EPN-V2

BPAL6510 Barnepalliasjon - samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner Emneplan

Engelsk emnenavn
Pediatric Palliative Care - Collaborative Competence in Professional Relations
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i barnepalliasjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Barnepalliasjon omhandler helhetlig tilnærming der ulike profesjoner på hver sin måte og i samarbeid imøtekommer barnet, ungdommen og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov. Samarbeid i praksis inkludert ledelse, organisering av tjenester og kommunikasjonsferdigheter. Emnets hensikt er å gi studentene kompetanse i å lede og organisere palliative omsorg for barn, ungdom og deres familier. Studentene anvender relevante kommunikasjonsferdigheter i møte med barn, ungdom, søsken og foreldre i sorg og krise og ved livets slutt. Studiet vil særlig fokusere på hvordan palliative team kan bidra til en sammenhengende helsetjeneste til barn, ungdom og familier med palliative behov og vektlegger ulike kulturers betydning for et tilpasset tilbud. Ivaretagelse av seg selv som hjelper er vesentlig for å kunne ivareta pasientgruppen.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Emnet gir studentene en introduksjon til profesjonsforskning og bibliotek- og informasjonsvitenskapen. Gjennom forelesninger og øvingstimer får studentene innsikt i forskningsetikk, metoder for innsamling av kvantitative og kvalitative data, kvalitativ tekstanalyse og statistiske beregninger.

Arbeids- og undervisningsformer

BIB1110, BIB1300

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i typiske trekk ved profesjonsforskningen
  • har innsikt i bibliotek- og informasjonsvitenskapen som forskningsfelt
  • har innsikt i hva en forskningsprosess krever av planlegging, gjennomføring og rapportering
  • har innsikt i kvantitative og kvalitative samfunnsfaglige metoder.
  • har, gjennom et feltarbeid, opparbeidet seg kjennskap til hvilke formål slike metoder kan tjene i profesjonsfeltet.

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre enklere undersøkelser og analyser innenfor praksisfeltet.
  • kan anvende samfunnsfaglige metoder og teori i arbeid med oppgaveløsning i sitt videre studieforløp.

Vurdering og eksamen

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvinger og selvstudium.

Hjelpemidler ved eksamen

5 ukers feltarbeid.

For å sikre bredest mulig erfaring, skal feltarbeidet gjennomføres på et annet praksissted enn 1. året, og studentene kan ikke ha praksis der de er/har vært i et ansettelsesforhold.

Feltarbeid skal i denne sammenhengen forstås som arbeid gjort for å innhente kunnskap gjennom erfaring. Feltarbeidet er delt i to likeverdige deler. I 50 % av tiden skal studentene utføre bibliotekfaglige oppgaver i regi av praksisstedet. I resten av tiden skal de innhente og analysere empiriske data for å belyse en problemstilling av faglig interesse for praksisstedet. Bibliotekarutdanningen er behjelpelig med forslag til undersøkelser og gir studentene individuell veiledning i problemformulering og valg av metode. Datainnsamling, analyse og rapportskriving utgjør studentenes eksamen og skjer på selvstendig grunnlag.

Feltarbeidet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsformen er en feltrapport, som innleveres umiddelbart etter avsluttet feltarbeid og til oppgitt frist. Besvarelsen skal ha et omfang på 8-12 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av feltrapporten til sensur én gang.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Emneoverlapp

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.