EPN

BPAL6500 Samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner og med personer i sorg og krise Emneplan

Engelsk emnenavn
Collaborative competence in professional relations and with people in bereavement and crisis
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i barnepalliasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet baseres på og er en videreføring av de andre emnene i programplanen. Samarbeid i praksis inkludert ledelse, organisering og kommunikasjonsferdigheter om og rundt temaer i livets sluttfase og i samarbeid med mennesker i sorg og krise. Hensikten med emnet er todelt;

1) å gi kompetanse i å lede og organisere en helsetjeneste for barn og familier med palliative behov i tverrfaglige sammensatte team, og samspill - samarbeid med barn og deres familier.

2) teori og praktiske øvelser ved sorg, ved livets slutt og i samtaler med barn, søsken og foreldre om situasjoner og temaer som både kan være vanskelig å formidle og som omhandler sorg og krise.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • kan vurdere faktorer som fremmer organisering og ledelse innenfor gitte retningslinjer og lovverk
  • har kunnskap om forutsetninger for god samhandling, ledelse som fremmer god samhandling samt beslutningstaking
  • kan gjøre rede for profesjoners spisskompetanser og hva de ulike profesjoners kompetanseområder særlig kan bidra med i et tverrfaglig sammensatt team
  • har kunnskap om teorier knyttet til sorg og krise som fenomen
  • har kunnskap om kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner og med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise

 

Ferdigheter:

Studenten

 

  • kan bidra i tverrfaglige team på en måte som synliggjør profesjonens bidrag og egen rolle og kompetanse til bedre helhetlige løsninger for pasienten, søsken og familien
  • har relasjonskompetanser og ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
  • kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn og familier med utgangspunkt i ulike problemstillinger
  • kan evaluere gjennomførte samtaler sammen med andre faggrupper og derigjennom utvikle en forståelse for hva tverrfaglighet gir som merverdi
  • kan anvende ulike intervensjonsmetoder med grunnlag i forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukermedvirkning for å kunne støtte mennesker i sorg og krise, både barn, ungdom og voksne
  • kan anvende kunnskap om interaksjon mellom mennesker utenfor-, og innenfor helsetjenesten og kan vurdere digitale plattformer

 

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kommunisere faglige problemstillinger relatert til sorg og krise med kollegaer og til allmennheten
  • kan formidle faglige velbegrunnede argumenter i det tverrfaglige teamet og formidle dette til helsetjenesten og allmennheten for øvrig
  • kan arbeide kunnskapsbasert for å tilrettelegge for gode tilbud i dette komplekse feltet som palliasjon er
  • kan samarbeide med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet

Arbeids- og undervisningsformer

Samlinger og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • Prosjektskisse og problemstilling (350 ord).

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen:

Prosjektbeskrivelsen med en ramme på 3000 ord. Individuell eller i gruppe med inntil 3 studenter. Det skal synliggjøres muntlig eller skriftlig hvordan studentene har samarbeidet og hva den enkelte student har bidratt med inn i oppgaven. Det tilbys inntil 2 timer veiledning til prosjektbeskrivelsen.

Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått - Ikke bestått.

Sensorordning

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor.