EPN

BPAL6500 Samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner og med personer i sorg og krise Emneplan

Engelsk emnenavn
Collaborative competence in professional relations and with people in bereavement and crisis
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i barnepalliasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet baseres på og er en videreføring av de andre emnene i programplanen. Samarbeid i praksis inkludert ledelse, organisering og kommunikasjonsferdigheter om og rundt temaer i livets sluttfase og i samarbeid med mennesker i sorg og krise. Hensikten med emnet er todelt;

1) å gi kompetanse i å lede og organisere en helsetjeneste for barn og familier med palliative behov i tverrfaglige sammensatte team, og samspill - samarbeid med barn og deres familier.

2) teori og praktiske øvelser ved sorg, ved livets slutt og i samtaler med barn, søsken og foreldre om situasjoner og temaer som både kan være vanskelig å formidle og som omhandler sorg og krise.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om faktorer som fremmer organisering og ledelse innenfor gitte retningslinjer og lovverk
  • har kunnskap om forutsetninger for god samhandling, ledelse som fremmer god samhandling samt beslutningstaking
  • har innsikt i profesjoners spisskompetanser og hva de ulike profesjoners kompetanseområder særlig kan bidra med i et tverrfaglig sammensatt team
  • har inngående kunnskap om teorier knyttet til sorg og krise som fenomen
  • har kunnskap om kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner og med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise

 

Ferdigheter:

Studenten

 

  • kan bidra i tverrfaglige team på en måte som synliggjør profesjonens bidrag og egen rolle og kompetanse til bedre helhetlige løsninger for pasienten, søsken og familien
  • har relasjonskompetanser og ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
  • kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn og familier med utgangspunkt i ulike problemstillinger
  • kan evaluere gjennomførte samtaler sammen med andre faggrupper og derigjennom utvikle en forståelse for hva tverrfaglighet gir som merverdi
  • kan anvende ulike intervensjonsmetoder med grunnlag i forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukermedvirkning for å kunne støtte mennesker i sorg og krise, både barn, ungdom og voksne
  • kan anvende kunnskap om interaksjon mellom mennesker utenfor-, og innenfor helsetjenesten og kan vurdere digitale plattformer

 

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kommunisere faglige problemstillinger relatert til sorg og krise med kollegaer og til allmennheten
  • kan utvikle faglige velbegrunnede argumenter i det tverrfaglige teamet og formidle dette til helsetjenesten og allmennheten for øvrig
  • har innsikt i hvordan en gjennom systematisk arbeid kan tilrettelegge for gode tilbud i det komplekst feltet som palliasjon er
  • kan opprette samarbeid med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet

Arbeids- og undervisningsformer

Samlinger og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • Utarbeid en prosjektbeskrivelse relatert til læringsutbyttene i emnet. Ta utgangspunkt i en problemstilling som du kan finner relevant for et fremtidig fagutviklingsprosjekt, forskningsprosjekt eller helseprosjekt. Prosjektbeskrivelsen har en ramme på 3500 ord (maksimum 10 sider). Det tilbys inntil 3 timer veiledning til prosjektbeskrivelsen.
  • Utarbeid en poster som presenterer prosjektet ditt.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen: Prosjektbeskrivelsen med en ramme på 3500 ord (maksimum 10 sider). Individuell eller i gruppe med inntil 3 studenter. Det skal synliggjøres muntlig eller skriftlig hvordan studentene har samarbeidet og hva den enkelte student har bidratt med inn i oppgaven.

Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått - Ikke bestått.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.