Studieinfo emne BPAL6500 2019 HØST
BPAL6500 Samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner og med personer i sorg og krise Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Collaborative competence in professional relations and with people in bereavement and crisis
- Studieprogram
-
Tverrfaglig videreutdanning i barnepalliasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet baseres på og er en videreføring av de andre emnene i programplanen. Samarbeid i praksis inkludert ledelse, organisering og kommunikasjonsferdigheter om og rundt temaer i livets sluttfase og i samarbeid med mennesker i sorg og krise. Hensikten med emnet er todelt;
1) å gi kompetanse i å lede og organisere en helsetjeneste for barn og familier med palliative behov i tverrfaglige sammensatte team, og samspill - samarbeid med barn og deres familier.
2) teori og praktiske øvelser ved sorg, ved livets slutt og i samtaler med barn, søsken og foreldre om situasjoner og temaer som både kan være vanskelig å formidle og som omhandler sorg og krise.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om faktorer som fremmer organisering og ledelse innenfor gitte retningslinjer og lovverk
- har kunnskap om forutsetninger for god samhandling, ledelse som fremmer god samhandling samt beslutningstaking
- har innsikt i profesjoners spisskompetanser og hva de ulike profesjoners kompetanseområder særlig kan bidra med i et tverrfaglig sammensatt team
- har inngående kunnskap om teorier knyttet til sorg og krise som fenomen
- har kunnskap om kommunikasjon i tverrfaglige relasjoner og med mennesker i ulike aldre som er i sorg og krise
Ferdigheter:
Studenten
- kan bidra i tverrfaglige team på en måte som synliggjør profesjonens bidrag og egen rolle og kompetanse til bedre helhetlige løsninger for pasienten, søsken og familien
- har relasjonskompetanser og ferdigheter i å kommunisere med mennesker i sorg og krise
- kan på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre samtaler med barn og familier med utgangspunkt i ulike problemstillinger
- kan evaluere gjennomførte samtaler sammen med andre faggrupper og derigjennom utvikle en forståelse for hva tverrfaglighet gir som merverdi
- kan anvende ulike intervensjonsmetoder med grunnlag i forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og brukermedvirkning for å kunne støtte mennesker i sorg og krise, både barn, ungdom og voksne
- kan anvende kunnskap om interaksjon mellom mennesker utenfor-, og innenfor helsetjenesten og kan vurdere digitale plattformer
Generell kompetanse:
Studenten
- kan kommunisere faglige problemstillinger relatert til sorg og krise med kollegaer og til allmennheten
- kan utvikle faglige velbegrunnede argumenter i det tverrfaglige teamet og formidle dette til helsetjenesten og allmennheten for øvrig
- har innsikt i hvordan en gjennom systematisk arbeid kan tilrettelegge for gode tilbud i det komplekst feltet som palliasjon er
- kan opprette samarbeid med personer fra egen og andre faggrupper både nasjonalt internasjonalt i den hensikt å videreutvikle fagfeltet
Arbeids- og undervisningsformer
Samlinger og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- Utarbeid en prosjektbeskrivelse relatert til læringsutbyttene i emnet. Ta utgangspunkt i en problemstilling som du kan finner relevant for et fremtidig fagutviklingsprosjekt, forskningsprosjekt eller helseprosjekt. Prosjektbeskrivelsen har en ramme på 3500 ord (maksimum 10 sider). Det tilbys inntil 3 timer veiledning til prosjektbeskrivelsen.
- Utarbeid en poster som presenterer prosjektet ditt.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen: Prosjektbeskrivelsen med en ramme på 3500 ord (maksimum 10 sider). Individuell eller i gruppe med inntil 3 studenter. Det skal synliggjøres muntlig eller skriftlig hvordan studentene har samarbeidet og hva den enkelte student har bidratt med inn i oppgaven.
Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått - Ikke bestått.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.