EPN

BPAL6300 Etiske utfordringer i palliasjon til barn, ungdom og deres familier Emneplan

Engelsk emnenavn
Ethical challenges in palliative care for children, youth and their families
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i barnepalliasjon
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet omhandler etiske, juridiske og komplekse utfordringer som aktualiseres i ulike kliniske settinger i eksempelvis nyfødtintensivavdelinger, barneintensivavdelinger og andre enheter der barn med livstruende og livsbegrensende tilstander oppholder seg. Pasientgruppen inkluderer barn med læringsutfordringer, barn med redusert mental kapasitet og barn uten evne eller mulighet til muntlig formidling.

Etiske utfordringer knyttet til langvarige nevrologiske lidelser, og livsopprettholdende- livsavsluttende behandling vil bli problematisert. Lover og rammeverk som regulerer behandling, rettigheter og som skal beskytte barnet, vil bli problematisert. Innholdet vil gi studentene anledning til å knytte teori til ulike problemstillinger fra egen praksis i diskusjoner med medstudenter og forelesere.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten

  • kan gjøre rede for etiske grunnbegreper og forholdet mellom juss og etikk
  • kan gjøre rede for barnet og familiens rettigheter, lovens intensjoner og med vekt på barnets selvstendige juridiske rettigheter
  • har kunnskap om helse- og omsorgstjenestens plikter og intensjoner som ligger til grunn for utredninger og veiledere
  • har kunnskap om etiske dilemmaer og modeller for etisk refleksjon

 

Ferdigheter:

Studenten

  • kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk ved bruk av etiske modeller for refleksjon
  • kan vurdere alternative måter å utøve palliasjon på, etisk og juridiske etter hvert som sykdommen utvikler seg og når livet nærmer seg slutten
  • kan kritisk vurdere palliasjon, lovmessige og etiske utfordringer, livsavslutning eller livsforlengende behandling spesielt knyttet til neonatalogi og pediatriske intensivavdelinger
  • kan anvende teorier om omsorg og etisk refleksjon i avklaring av hjelperrollen og relasjonelle forhold ved det å være i et palliativt team
  • kan gjøre rede for implikasjoner av palliasjon overfor barn over 16 år og i overgangen mellom barn og voksenpalliasjon

 

Generell kompetanse:   Studenten 

  • kan kritisk vurdere kompleksiteten av palliative helse- og sosiale tjenester til barn i ulik alder og med ulike utviklingsnivåer
  • kan vurdere de rammefaktorene man utsettes for og som man jobber innenfor

Arbeids- og undervisningsformer

Samlinger, gruppearbeid og nettbasert undervisning. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være innfridd:

  • 80% tilstedeværelse på samling

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Ordramme 2000 (+/- 20 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor.