EPN

BOPP6100 Begynneropplæring 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Early Literacy and Mathematics 1, Subject 1
Studieprogram
Begynneropplæring 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Sentrale temaer i emne 1 er overgangen fra barnehage til skole, lek og læring, utforskende arbeidsmåter, læringsressurser, tall og tallforståelse og barns skriftspråksutvikling.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om progresjon i begynneropplæring i matematikk, med særlig med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon
  • har kunnskap om argumentasjon og kommunikasjon i begynneropplæringen
  • har kunnskap om teorier og forsking om lese- og skriveutvikling i en flerspråklig skole
  • har kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring
  • har kunnskap om barns lek, praktisk- estetiske og utforskende arbeidsmåter i lesing, skriving og matematikk
  • har kunnskap om læremidler for begynneropplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om overgangen barnehage skole for å skape fleksible overgangsprosesser for barn og foreldre
  • kan utvikle og bruke arbeidsmåter og læringsaktiviteter som fremmer undring, kreativitet og evne hos elevene til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter
  • kan tilrettelegge for lekende og utforskende opplæring i lesing, skriving og matematikk og reflektere muntlig og skriftlig over egen praksis i lys av teori og forsking
  • kan analysere og vurdere kritisk styrker og svakheter ved ulike typer læremidler i begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre om elevers læring og utvikling de første skoleårene
  • kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon

Innhold

Emne 1 omhandler overgang barnehage- skole, digitale og analoge læringsressurser samt lekende og utforskende arbeidsmåter i norsk og matematikk. Sentrale emner er den første lese-, skrive- og matematikkopplæringen i en mangfoldig skole. I undervisningen vil det bli lagt vekt på kreative, lekende og utforskende arbeidsmåter. Kunnskap om og praktisk bruk av digitale arbeidsmåter i begynneropplæringen blir vektlagt.

Arbeids- og undervisningsformer

Se informasjon i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Formålet med arbeidskravene er å få praktisk erfaring med ulike arbeidsmetoder og læringsressurser i begynneropplæringen og reflektere rundt disse i lys av teori. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Skriftlig plan for undervisningsopplegg med observasjon av lekpreget aktivitet med matematikk og norsk. Lage digital historiefortelling med drøfting og refleksjon rundt gjennomføringen i skolen. Gruppevis, omfang 5-7 minutter.
  • Analyse og vurdering av en lærebok eller et sett læringsressurser for lese- og skriveopplæring på småskoletrinnet og en digital læringsressurs i matematikk  (arbeid i gruppe). Muntlig framlegg som en utdanningsmesse og skriftlig framstilling i brosjyreformat. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe + 1 A4-ark per ressurs.
  • Planlegge, gjennomføre, drøfte og reflektere rundt et undervisningsopplegg med utforskende arbeidsmåter der matematikk og norsk er integrert. Skriftlig i gruppe, omfang 2000-3000 ord.

Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter. Eksamen består av to deler, en forberedt del og en utspørringsdel. Den forberedte delen innebærer presentasjon av ett av arbeidskravene, dette trekkes én uke før eksamensperioden. Omfang ca. 15 minutter, inkludert oppklarende spørsmål. Etter den forberedte delen er ferdig, trekker studenten et tema fra innholdet i emne 1. Utspørringsdelen knyttes til dette temaet. Omfang ca. 15 minutter. Begge deler må være bestått for at eksamen som helhet vurderes til bestått.

Det gis én karakter for muntlig eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Hjelpemidler ved eksamen

Forberedt del: Alle hjelpemidler tillatt.

Utspørringsdel: Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer.

Opptakskrav

Se programplanen.