EPN-V2

BOPP6100 Early Literacy and Mathematics 1, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 1, emne 1
Study programme
Early Literacy and Mathematics 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Sentrale temaer i emne 1 er overgangen fra barnehage til skole, lek og læring, utforskende arbeidsmåter, læringsressurser, tall og tallforståelse og barns skriftspråksutvikling.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om progresjon i begynneropplæring i matematikk, med særlig med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon
  • har kunnskap om argumentasjon og kommunikasjon i begynneropplæringen
  • har kunnskap om teorier og forsking om lese- og skriveutvikling i en flerspråklig skole
  • har kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring
  • har kunnskap om barns lek, praktisk- estetiske og utforskende arbeidsmåter i lesing, skriving og matematikk
  • har kunnskap om læremidler for begynneropplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om overgangen barnehage skole for å skape fleksible overgangsprosesser for barn og foreldre
  • kan utvikle og bruke arbeidsmåter og læringsaktiviteter som fremmer undring, kreativitet og evne hos elevene til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter
  • kan tilrettelegge for lekende og utforskende opplæring i lesing, skriving og matematikk og reflektere muntlig og skriftlig over egen praksis i lys av teori og forsking
  • kan analysere og vurdere kritisk styrker og svakheter ved ulike typer læremidler i begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre om elevers læring og utvikling de første skoleårene
  • kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon

Content

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om barnehagelærerrollen, barnehagens egenart, historie, verdigrunnlag og samfunnsmandat
  • har kunnskap om teorier og forskning knyttet til barns utvikling, lek og læring
  • har kunnskap om teorier og forskning knyttet til omsorg, tilknytning og barns emosjonelle utvikling, samt om overgang til og overganger innad i barnehagen
  • har kunnskap om barnehagens helhetlige læringssyn og relasjonelle samspill, herunder barns vennskapsrelasjoner
  • har kunnskap om barns medvirkning i demokratiske barnehageprosesser
  • har kunnskap om observasjon og observasjonsmetoder i barnehagepedagogisk arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn
  • kan samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid og relasjonelle forhold i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
  • kan delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, samt bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø
  • kan bidra til å fremme barns deltakelse og medvirkning i barnehagens hverdagsliv
  • kan anvende ulike observasjonsmetoder som grunnlag for refleksjon rundt relasjonelle samspill og i pedagogiske prosesser i barnehagen
  • kan vise evne og vilje til ledelse av seg selv i studentrollen både relasjonelt, etisk, faglig og praktisk   
  • kan reflektere over egen væremåte og samspill med barn, barnehagepersonalet, foreldre/foresatte, medstudenter, samt ansatte på campus i lys av fremtidig yrkesrolle  

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve begynnende profesjonelt skjønn, videreutvikle sin pedagogiske kunnskap og vise evne til å formulere og formidle denne muntlig og skriftlig
  • kan vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns lek og vennskapsrelasjoner
  • kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon rundt barns integritet, trivsel og velvære
  • kan vise grunnleggende forståelse og kjennskap til sentrale teorier og aktuell litteratur knyttet til barns utvikling, lek og læring

Teaching and learning methods

Se informasjon i programplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Formålet med arbeidskravene er å få praktisk erfaring med ulike arbeidsmetoder og læringsressurser i begynneropplæringen og reflektere rundt disse i lys av teori. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Skriftlig plan for undervisningsopplegg med observasjon av lekpreget aktivitet med matematikk og norsk. Lage digital historiefortelling med drøfting og refleksjon rundt gjennomføringen i skolen. Gruppevis, omfang 5-7 minutter.
  • Analyse og vurdering av en lærebok eller et sett læringsressurser for lese- og skriveopplæring på småskoletrinnet og en digital læringsressurs i matematikk  (arbeid i gruppe). Muntlig framlegg som en utdanningsmesse og skriftlig framstilling i brosjyreformat. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe + 1 A4-ark per ressurs.
  • Planlegge, gjennomføre, drøfte og reflektere rundt et undervisningsopplegg med utforskende arbeidsmåter der matematikk og norsk er integrert. Skriftlig i gruppe, omfang 2000-3000 ord.

Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse, se programplanen.

Assessment

Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter. Eksamen består av to deler, en forberedt del og en utspørringsdel. Den forberedte delen innebærer presentasjon av ett av arbeidskravene, dette trekkes én uke før eksamensperioden. Omfang ca. 15 minutter, inkludert oppklarende spørsmål. Etter den forberedte delen er ferdig, trekker studenten et tema fra innholdet i emne 1. Utspørringsdelen knyttes til dette temaet. Omfang ca. 15 minutter. Begge deler må være bestått for at eksamen som helhet vurderes til bestått.

Det gis én karakter for muntlig eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

Forberedt del: Alle hjelpemidler tillatt.

Utspørringsdel: Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer.

Admission requirements

Se programplanen.