EPN

BOPP6100 Begynneropplæring 1, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Early Literacy and Mathematics 1, Subject 1
Studieprogram
Begynneropplæring 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Sentrale temaer i emne 1 er overgangen fra barnehage til skole; barns utvikling, lek og læring, utforskende arbeidsmåter, læringsressurser, tall og tallforståelse og barns skriftspråksutvikling.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevenes kognitive, språklige, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
  • har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om progresjon i begynneropplæring i matematikk, med særlig med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon
  • har kunnskap om argumentasjon og kommunikasjon i begynneropplæringen
  • har kunnskap om teorier og forsking om lese- og skriveutvikling i en flerspråklig skole
  • har kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring
  • har kunnskap om barns lek, praktisk- estetiske og utforskende arbeidsmåter i lesing, skriving og matematikk
  • har kunnskap om læremidler for begynneropplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om overgangen barnehage skole for å skape fleksible overgangsprosesser for barn og foreldre
  • kan utvikle og bruke arbeidsmåter og læringsaktiviteter som fremmer undring, kreativitet og evne hos elevene til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter
  • kan tilrettelegge for tilpasset opplæring i lesing, skriving og matematikk og reflektere muntlig og skriftlig over egen praksis i lys av teori og forsking
  • kan vurdere styrker og svakheter ved ulike typer læremidler i begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre om elevers læring og utvikling de første skoleårene
  • kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon

Innhold

Emnet består av overgripende tverrfaglige emner som lek, læring og utforsking, språk og kommunikasjon samt både pedagogiske, matematikkfaglige og norskfaglige emner. Pedagogikk og elevkunnskap i emne 1 vil dreie seg om teorier om barns utvikling, lek og læring. Videre vil forskning om overgangsprosesser fra barnehage til skole ha en sentral plass. Det matematikkfaglige arbeidet i emne 1 vil være sentrert om progresjonen i begynneropplæringen i matematikk med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon. Matematisk kompetanse og undersøkende virksomhet er blant de fagdidaktiske temaene som inngår i dette emnet. Det norskfaglige i emne 1 vil særlig handle om teorier og forskning om lese- og skriveutvikling og metoder i lese- og skriveopplæringen, både for elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk. I tillegg vil barns språkutvikling og sammenhenger mellom muntlig språk, kommunikasjon og lese og skriveutvikling vektlegges.

Arbeids- og undervisningsformer

Se informasjon i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Minst ett av arbeidskravene skal danne grunnlag for kunnskapsdeling i eget kollegium. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Skisse med observasjon av lekpreget aktivitet med matematikk og norsk. Lage digital historiefortelling med drøfting og refleksjon rundt gjennomføringen i skolen. Gruppevis, omfang 5-7 minutter.
  • Analyse og vurdering av en lærebok eller et sett læringsressurser for lese- og skriveopplæring på småskoletrinnet og en digital læringsressurs i matematikk (arbeid i gruppe). Muntlig framlegg som en utdanningsmesse. Omfang: om lag 15 minutter pr. gruppe.
  • Planlegge, gjennomføre, drøfte og reflektere rundt et undervisningsopplegg med utforskende arbeidsmåter der matematikk og norsk er integrert. Skriftlig i gruppe, omfang 3000-4000 ord.

Studenter som grunnet dokumentert sykdom blir forhindret fra å delta i gruppearbeidet kan gjennomføre arbeidskravet individuelt etter avtale med faglærer.

For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter. Eksamen består av to deler, en forberedt del og en utspørringsdel. Den forberedte delen innebærer presentasjon av ett av arbeidskravene, dette trekkes én uke før eksamensperioden. Omfang ca. 15 minutter, inkludert oppklarende spørsmål. Etter den forberedte delen er ferdig, trekker studenten et tema fra innholdet i emne 1. Utspørringsdelen knyttes til dette temaet. Omfang ca. 15 minutter.

Det gis én karakter for muntlig eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Forberedt del: Alle hjelpemidler tillatt.

Utspørringsdel: Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer og tilsynssensor. Tilsynssensor skal vurdere om eksamensformen er i samsvar med emneplanen, og om temaene studentene kan trekke fra emnet er representative for emnet.

Opptakskrav

Se programplanen.